خبرگزاری کار ایران

گلپا به خاک سپرده شد/ خواننده‌ای که مشوق جوانان بود

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۵۵۳۰

مراسم تشییع پیکر اکبرگلپایگانی (گلپا) صبح امروز با حضور دوست‌داران موسیقی ایرانی، در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد. این خواننده طی روزهای گذشته به دلیل بیماری قلبی در سن نود سالگی چهره در نقاب خاک کشید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم تشیع و خاکسپاری اکبر گلپایگانی (خواننده موسیقی ایرانی) امروز سه‌شنبه شانزدهم آبان‌ماه در بهشت زهرای تهران برگزار شد. حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی)، ایرج خواجه امیری (خواننده)، حسین خواجه‌امیری (ایرج غزل)، محمد معتمدی (خواننده)، فضل‌الله توکل (نوازنده و آهنگساز) و سالار عقیلی (خواننده) برخی حاضران در این مراسم بودند. 

در این مراسم پیش از آغاز رسمی، آثاری از این خواننده پخش شد که حاضران به هم‌خوانی آن قطعات پرداختند. 

حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی) در این مراسم باتوجه به همزمانی مراسم تشییع و خاکسپاری گلپا و الهام شکیب؛ از حاضران خواست در مراسم خاکسپاری الهام شکیب بازیگر تازه درگذشته سینما و تئاتر هم حضور یابند.

نام و صدای گلپا در تاریخ موسیقی جاودانه است

در ابتدای مراسم که اجرای آن به عهده عباس سجادی بود، فضل‌الله توکل (نوازنده سنتور و آهنگساز) که سابقه رفاقت چندین ساله با گلپا داشته، دقایقی با حضار صحبت کرد. او ضمن ابراز تاسف از فقدان اکبر گلپایگانی، ادامه داد: افسرده‌تر از آن هستم که بتوانم صحبت کنم. او هنرمندی بود که نمی‌توان برایش جایگاهی قائل شد.

او با تاکید بر اینکه نام و صدای گلپا در تاریخ موسیقی ایران ماندگار خواهد بود، گفت: من و گلپا حدود شصت و شش سال با یکدیگر دوست بودیم و با صدای خوب و فاخری که داشت آثاری فاخر خلق نمودیم که مورد استقبال مردم قرار گرفتند. از خدا می‌خواهم او را بیامرزد و نامش تا ابد پاینده است. 

گلپا همیشه مشوق جوانان بود

پس از هنرمند پیکشوست فضل‌الله توکل، مصطفی راغب پس از اجرایی زنده و تسلیت به خانواده مرحوم گلپا؛ گفت: هرچه از استاد گلپا این مرد بزرگ بگویم کم گفته‌ام. او همیشه جوان‌ترها را تشویق می‌کرد و به آنها را به جلو سوق می‌داد. ایشان بر خلاف تعدادی دیگر از استادان کوهی از شرافت بود. 

او گفت: این فضا فضای خواندن من نیست اما از آنجایی که همسر استاد از من خواستند من هم این وظیفه را انجام می‌دهم.

 به لقب استاد نیازی نداشت

در ادامه مراسم علیرضا میرعلی‌نقی (منتقد و موسیقی‌پژوه) درباره گلپا به ایراد سخن پرداخت. او پس از تسلیت به خانواده گلپایگانی گفت: او به داشتن لقب استاد نیازی نداشت. گلپا را باید بزرگتر از یک خواننده و هنرمند بدانیم و او بسیار خلاق بود.

میرعلی‌نقی در ادامه بیان کرد: زنده‌یاد گلپا همیشه می‌گفت دوست دارم مانند محمدعلی فردین و تختی تشییع شوم. او را باید یک خواننده نخبه بدانیم که برای مردم آثار مردمی و ترانه‌های ماندگاری خواند. گلپا گفته بود از طبقه ساده و پایین‌تر اجتماع بالا آمده و آنچه او را یاری کرده هوش و استعداد این هنرمند بوده است. او سنت آواز را جاودانه کرده و آن را مانند یک بنا دوباره سازی کرده است.

من و گلپا در ایران ماندیم و نرفتیم

پس از علیرضا میرعلی‌نقی؛ محمد معتمدی اثری را برای زنده‌یاد اکبر گلپایگانی خواند. 

ایرج خواجه‌امیری نیز در فقدان گلپا گفت: حال خوبی ندارم و این ضایعه را به خانواده محترم دوست عزیز و بزرگوارم اکبر گلپایگانی تسلیت می‌گویم. ما یعنی و من و اکبر خوانندگانی بودیم که در ایران ماندیم. او صدای گرم و زیبایی داشت و من همواره به دوستی و رفافت با او افتخار می‌کنم. 

این خواننده در ادامه با همراهی ساز نی قطعه‌ای را برای گلپا خواند.

سالار عقیلی هم به مناسبت درگذشت گلپا به خواندن چندبیت شعر و قطعه‌ای آوازی پرداخت.

در پایان مراسم  گیتا گرایلی (برادرزاده اکبر گلپا) به نمایندگی از خانواده این هنرمند تازه درگذشته متنی را خواند و به این واسطه از علاقمندان گلپا و حاضران در مجلس تدفین و تشییع او تشکر کرد. 

 مراسم یادبود اکبر گلپایگانی روز پنجشنبه از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود.

گفتی است اکبر گلپایگانی ملقب به گلپا زاده سال ۱۳۱۲ در تهران بود. او پس از شاگردی نزد پدر به یک ارکستر و گروه کر پیوست و در سال ۱۳۲۷ بود که به عضویت انجمن موسیقی نظام درآمد. او طی دوران حیاتش نزد استادانی چون حسن یکرنگی، نور علی برومند، اسماعیل قهرمانی، ابوالحسن صبا، یوسف فروتن، محمد ایرانی مجرد، عبدالله دوامی، ادیب خوانساری، حسین طاهرزاده و سلیمان امیر شاگردی کرده بود. 

او علاوه برگزای چندین کنسرت و اجرای زنده آلبوم‌های «موی سپید»، «مست عشق»، «عقیق»، «دل‌ای دل»، «بزم عاشقان»، «روی برگی بنویس عشق»، «چرا عاشق نباشم» و «قدر محبت» را در کارنامه دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز