خبرگزاری کار ایران

کاشی‌های گمشده کاخ گلستان که در نقاشی ابوالحسن خان ثالث از تالار برلیان مشهود است، پیدا شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۵۱۰۵

در جریان مرمت تالار برلیان، بخشی از کاشی‌هایی که در معماری اولیه این بنا به کار رفته بود، یافت شد.

به گزارش ایلنا، آفرین امامی (مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان) درباره کاشی‌های یافت شده در تالار برلیان گفت: دو کمد در ضلع شمالی تالار قرار دارد که با توجه به عکس‌هایی که از تغییرات تالار برلیان در دوران پهلوی موجود است، به نظر می‌رسد آن‌ها در زمان قاجار درهایی بودند که احتمالاً به بخش اندرونی کاخ راه داشتند و بعد در جریان تعمیرات به کمد تبدیل شدند. ما در جریان مرمت و تعمیر تالار برلیان، تصمیم گرفتیم بدون هیچ تغییری در اصالت بنا، تمام تزیینات وابسته به معماری، گچبری‌ها و تزیینات دیگر را مرمت کنیم. 

امامی افزود: زمانی که مرمت تالار را آغاز کردیم، با بررسی کمدها متوجه وجود یک صفحه تخته‌ای در کف کمدها شدیم که مشخص بود در جریان تعمیرات و تغییرات دوران پهلوی این کفه‌ها اضافه شده است. بخشی از این کفه‌ها شکسته بود و چون برای چیدمان اشیاء استحکام نداشت، باید تعمیر می‌شد. زمانی که قصد داشتیم آن‌ها را ترمیم کنیم، با برداشتن کفه‌ها، بخش گمشده‌ای از معماری تالار برلیان پیدا شد. 

مدیر کاخ گلستان ادامه داد: درون این کمدها تعدادی از کاشی‌های کف تالار برلیان، مربوط به دوره قاجار وجود داشت که در جریان تعمیرات دوران پهلوی به طور کامل از کف تالار جمع‌آوری شده و به جای آن، تزیینات مدرن آن دوران که پارکت بوده جایگزین شده بود. 

امامی افزود: متاسفانه کاشی‌هایی که درون این کمدها پیدا شد بسیار آسیب دیده بود و ما در یک عملیات حفاظت اضطراری آن‌ها را مرمت کردیم. با توجه به اینکه کاشی‌ها باقیمانده معماری دوره قاجار این مجموعه و سندی برای بازگرداندن فضا به اصالت اولیه خودش هستند، برای ما ارزش زیادی دارند. نکته جالب توجه این است که این کاشی‌ها دقیقاً مشابه آن چیزی هستند که ابوالحسن خان ثالث در نقاشی خود از تالار برلیان کلیت و شمه‌ای از آن را کشیده است. از آنجایی که نقاشی، منظر کلی تالار برلیان را نشان می‌دهد و با رنگ روغن کشیده شده است، به جزئیات نپرداخته است، با این حال کاملاً با یکدیگر تطابق دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز