خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری و مراسم رونمایی از پوستر نخستین جشنواره ملی اقوام ایرانی مطرح شد؛

جشنواره اقوام ایرانی به اتحاد و یکپارچکی تأکید دارد/ ایران فصل مشترک همه اقوام است

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۸۸۴۸

نشست خبری و مراسم رونمایی از پوستر نخستین جشنواره ملی اقوام ایرانی صبح امروز سه‌شنبه ۲۷ تیر در خانه سینما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کمال تبریزی دبیر نخستین جشنواره فیلم اقوام ایرانی در ابتدای این مراسم گفت: دلیل اینکه پذیرفتم دبیر هنری این جشنواره باشم شهر تبریز است که خود را مدیون آن می‌دانم و امیدوارم قبل از بازنشستگی خود در شهر تبریز بتوانم یک کار سینمایی انجام دهم. در شهر ما جشنواره‌های بسیاری برگزار می‌شوند اما دلیل دیگری که این سمت را پذیرفتم این بود که در این جشنواره فیلم‌هایی نمایش داده می‌شوند که مربوط به اقوام ایرانی هستند.

تبریزی تأکید کرد: فکر می‌کنم این جشنواره باید سالیان قبل برگزار می‌شد تا فرهنگ و رسوم عمیق و گسترده کشورمان به نمایش در بیاید. به نظرم این جشنواره می‌تواند تاثیر گذار باشد و به اتحاد و یکپارچگی کشورمان تاکید داشته باشد. امیدوارم این جشنواره که گام‌های نخست خود را بر می‌دارد پابرجا بماند و شاهد حضور هنرمندان باشیم. همچنین امید دارم شرایطی پیش بیاید که این جشنواره کاملا مستقل و مردمی برگزار شود، اما به هرحال نمی‌شود کمک‌های نهاد‌های کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نداشت.

در ادامه مهدی حیدری رئیس برگزاری نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی گفت: حدود یک سال گذشته درباره قومیت و اقوام به مطالعه می‌پرداختم که به این نتیجه رسیدیم جای جشنواره‌ای درباره اقوام خالی است

حیدری خاطرنشان کرد: این جشنواره متعلق به یک موسسه یا شخص یا حتی یک شهر نیست و به همه کشور تعلق دارد. ما به حضور همه شما عزیزان احتیاج داریم و امیدواریم همه را در آبان ماه در تبریز زیارت کنیم.

در ادامه این نشست مرضیه برومند (مدیرعامل خانه سینما) اظهار داشت: این جشنواره خیلی جذاب و هیجان‌انگیز است. کمتر کشوری در دنیا وجود دارد که این همه تنوع اقوام، آداب و رسوم و طبیعت داشته باشد. آنچه که من را آزرده می‌کند این است مسئولان و ما مردم قدر داشته‌هایمان را نمیدانیم. باید از ثروت‌های ملی‌مان مراقبت کنیم و جای خوشحالی است که این امکان در اختیار فیلمسازان قرار گرفته است هر چند که فیلمسازان به صورت خودجوش قبلا این کار را می‌کردند.

فرهاد قائمیان به عنوان دیگر سخنران این مراسم اظهار داشت: آقای تبریزی مثل همیشه بزرگ‌منشانه در فرهنگ و هنر این سرزمین فعالیت می‌کنید و همیشه در ارتقای فرهنگ و هنر این سرزمین پیش‌قدم بودید. شما سریالی به نام «شهریار» ساختید که موضوعش ریشه در فرهنگ و هنر این کشور دارد و من هم افتخار داشتم و یکی از ماندگارترین لحظات زندگی من در همان سریال «شهریار» رقم خورد. الان که موسسه فصل هنر این اقدام را کرده،‌ آن را برای ایران یک غنیمت می‌دانم و خوشحالم که این تعهد و عرق ملی از بین نرفته است. خوشحالم که در این رونمایی در کنار شما هستم. ما همه اقوام در کنار هم یک ملتیم و باید در کنار هم باشیم. این جشنواره در برابر بحث‌هایی چون تجزیه کشورمان می‌ایستد و آقای تبریزی شما فرمانده ما هستید و من هم سرباز شما و اگر بتوانم یک سپر یا شمشیر در برابر این تجزیه باشم در خدمت هستم.

در ادامه این مراسم علی‌اصغر شعردوست (نماینده مردم تبریز در دوره ششم مجلس شورای اسلامی) اظهار داشت: حضور در خانه سینما آن هم در چنین جمعی برای این موضوع خجسته باعث افتخار است. دورادور از طریق مدیر کل ارشاد آذربایجان  در جریان این مناسبت خجسته بودم. دیروز آقای دکتر جنابی دعوتنامه را برایم فرستادم و حضور کمال تبریزی و عنوان اقوام و تبریز کافی بود که امروز اینجا باشم. در طی بیش از چهل سالی که در عرصه فرهنگ کار کرده‌ام همیشه اقوام یکی از دغدغه‌های جدی من بوده است.

شعردوست خاطرنشان کرد: در حوزه نمایندگی مجلس شروع به تدوین آیین‌نامه‌ای درباره موضوع اقوام فرهنگ و هنر ایرانی کردیم و آن زمان آقای خاتمی گفت شما طرح ندهید و بگذارید ما از طرف دولت لایحه ارائه دهیم و تنها محصول خوب آن اقدام، راه‌اندازی شبکه‌های استانی بود. من فکر میکنم الان زمانش است که به اقوام ایران بپردازیم و امیدوارم این نخستین رویداد به مراحل بعدی هم برسد.

وی افزود: فصل مشترک همه اقوام ایرانی با همه تنوع و رنگارنگی ایران است. ایران‌خواهی و تمامیت ارضی ایران و جانبازی در این راه کاری است که همه اقوام ایرانی مخصوصا قوم‌هایی که در مرزهای ایران زندگی می‌کنند انجام داده‌اند. وجه مشترک همه اقوام ایرانی، ایران است و امیدوارم کاری شایسته و بایسته انجام دهید که حتما همینطور خواهد بود.

در ادامه این مراسم از پوستر نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی رونمایی شد و پس از آن کمال تبریزی و مهدی حیدری به پرسش خبرنگاران پاسخ دادند.

کمال تبریزی در نشست خبری این جشنواره گفت: انتظارمان از این رویداد باید در حد برگزاری اولین دوره باشد. برای دوره‌های بعدی جشنواره می‌شود سرمایه‌گذاری کرد. در بحث‌های اولی که با آقای جلیلی داشتم به ما این امیدواری را داد که خیلی از فیلمسازان جوان کارهایی کرده‌اند که امکان بروز و ظهور نداشتند. باید ببینیم بعد از فراخوان چه فیلم‌هایی می‌آیند.

وی افزود: با توجه پیشینه شهر تبریز، شاید شهری مثل تبریز کمتر پیدا می‌شود که تکدی‌گری وجود نداشته باشد و همه اینها توسط خود اهالی تبریز جمع‌آوری شده و در این شهر فضای متفاوتی میبینید. امیدوارم این جشنواره همین ویژگی را داشته باشد.

در ادامه حیدری گفت: فراخوان جشنواره امروز در سایت منتشر شد. چون سال اول است ما محدودیت زمانی را کمتر کردیم و فیلم‌های تولید شده از سال ۹۶ به بعد می‌توانند در این رویداد حضور داشته باشند.

در ادامه این نشست تبریزی درباره عدم حضور نشانه‌هایی از اقوام دیگر در مراسم رونمایی از پوستر جشنواره گفت: این یک مراسم رونمایی پوستر است و امکان حضور اقوام مختلف را نداشتیم و در خود جشنواره این اتفاق رخ خواهد داد و رنگ‌آمیزی لازم در مراسم اصلی و برگزاری جشنواره خواهد بود.

وی افزود: تلاش من و آقای دکتر حیدری و دوستان دیگر این بود که تا جایی که امکان دارد این جشنواره را مستقل برگزار کنیم. قطعا اسپانسرهایی وجود خواهند داشت و نهادهایی کمک میکنند اما شاید ما این آموزش را بدهیم که قرار نیست همه روی صحنه قرار بگیرند و می‌توانند همراهان در پشت جشنواره باشند و اجازه دهند جشنواره مستقل برگزار شوند. کمک کردن لزوما اینگونه نیست که حتما نام کمک‌کننده‌ها مطرح شود. اینها کار‌هایی قدیمی است که فکر میکردند باید برای حمایت حضور نمایشی داشته باشند.

تبریزی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره حواشی جشنواره‌ها در یک سال گذشته گفت: به نظر می‌رسد تنها جایی که نباید عادی‌سازی کند و کارش را ادامه دهد عرصه هنر و به ویژه سینماست. همه جاهای کشور کار خودشان را میکنند و صنوف مختلف سراغ عادی‌سازی رفته‌اند و تنها صنفی که نباید کار خود را انجام دهد ما هستیم؛ البته شاید دلیل هم داشته باشد و پر بیراه هم نباشد که انتظار می‌رود هنرمندان نباید عادی‌سازی کنند.

وی افزود: به عنوان یک فیلمساز می‌توانید تلاش کنید فیلمی بسازید و کاری کنید که مربوط به وقایع اخیر و وضعیت امروز مملکت باشد و به نظرم باید این کار بکنیم و نباید دست از کار برداریم. برگزاری این جشنواره به نحو احسن به معنای عادی‌سازی نیست. واقعا این اشتباه است فکر کنیم اگر دست از کار بکشیم عادی‌سازی نکردیم و اگر کار کنیم عادی‌سازی است. ما باید به اتفاقاتی که در جامعه‌مان رخ داده اشاره کنیم و با موضوعات برخورد داشته باشیم و درباره‌شان حرف بزنیم و موضع داشته باشیم.

در پایان حیدری خاطرنشان کرد: از الان شما را به تبریز دعوت میکنیم. مهمان ما باشید و اطلاع‌رسانی کنید. ما حداقل در پانزده مرکز استان قوم‌نشین نمایش آثار را خواهیم داشت. این فیلم‌ها همزمان با تبریز در شهرهای مختلف نمایش داده خواهند شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز