خبرگزاری کار ایران

جایزه کتاب سال مهندس مهدی بازرگان اهدا شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۸۷۳۸

رویداد فرهنگی «اولین جایزه کتاب سال مهندس مهدی بازرگان»، پنجشنبه ۲۵ خرداد ماه، با حضور جمعی از نویسندگان، مترجمان، ناشران و شخصیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی برگزار شد و طی آن از نویسندگان و مترجمان کتاب‌های برگزیده در دو حوزه روشنفکری دینی و اصلاح فرهنگ استبدادی، تقدیر به عمل آمد.

به گزارش ایلنا، بنیاد فرهنگی مهندس مهدی بازرگان سال گذشته از رویداد برگزاری کتاب سال مهندس بازرگان برای اولین بار خبر داد. این رویداد با هدف تقدیر از پدیدآورندگان، نویسندگان و مترجمانی که در دو حوزه روشن‌فکری دینی و اصلاح فرهنگ استبدادی، به انتشار کتاب مبادرت کرده‌اند و کتاب آن‌ها برای اولین بار در سال ۱۴۰۰ به چاپ رسیده است، برگزار شد.

طی فراخوانی که سال گذشته در دو نوبت اعلام کرد، بیش از ۵۰ اثر در اختیار این بنیاد فرهنگی قرار گرفت که در نهایت با نظر هیات داوران متشکل از مقصود فراستخواه، علی محمودی، مسعود پدرام، محمد حسین بنی‌اسدی، جواد مظفر، مهدی معتمدی مهر و علی ملک‌پور، کتاب‌های برگزیده اولین جایزه کتاب سال مهندس بازرگان انتخاب شدند.

بدین ترتیب، جایزه اولین کتاب سال مهندس مهدی بازرگان در بخش تالیف و در حوزه روشنفکری دینی به «زنده‌یاد داود فیرحی» به دلیل تالیف کتاب «دولت مدرن و بحران قانون» منتشر شده از سوی نشر نی تعلق گرفت. همچنین جایزه اولین کتاب سال بنیاد فرهنگی مهندس مهدی بازرگان در حوزه اصلاح فرهنگ استبدادی به «نظام بهرامی کمیل» به دلیل تالیف کتاب «توتالیتاریسم فرهنگی، از فاشیسم تا پوپولیسم در فرهنگ و هنر» منتشر شده از سوی انتشارات کویر اعطا شد.

در بخش تالیف، همچنین کتاب‌های «حکمرانی خوب و توسعه، دیدگاه و یافته‌های دانیل کافمن» تالیف «مهدی مقدری» و «اندیشه‌های فقهی معاصر و مشارکت سیاسی زنان» تالیف «محمدعلی هاشمی» شایسته تقدیر دانسته شدند که هر دو کتاب توسط انتشارات نگاه معاصر منتشر شده‌اند.

همچنین در بخش ترجمه، کتاب «نیروهای موثر در گذار به دموکراسی» ترجمه «علی اصغر قاسمی» و «محمد صالحی»، منتشر شده از سوی نشر نگاه معاصر، شایسته تقدیر دانسته شدند.

در مراسم اولین جایزه کتاب سال مهندس بازرگان همچنین از «اکبر بدیع‌زادگان» که طی چندین دهه به جمع‌آوری و انتشار آثار مهندس مهدی بازرگان (بالغ بر ۴۷۹ اثر) پرداخته است و همچنین «محمد عبدی» کارگردان و نویسنده فیلم مستند «ساکن خانه نارون» در مورد زندگی مهندس بازرگان تقدیر به عمل آمد و این فیلم نمایش داده شد.

جایزه کتاب سال مهندس مهدی بازرگان اهدا شد

در ابتدای مراسم، محمدحسین بنی‌اسدی (رییس هیات مدیره بنیاد فرهنگی مهندس مهدی بازرگان) گفت: کتاب ارزشمند است به جهت آگاهی‌بخشی و آگاهی، لازمه‌ی آزادی است. آزادی بدون آگاهی معنی ندارد. از شاخصه‌های توسعه یافتگی سرانه مطالعه است. پدیدآورندگان کتاب، سرمایه اجتماعی ما هستند، کشورهای پیشرفته قدر این انسان‌ها را می‌دانند، چراکه نقش وحدت‌بخشی و انسجام‌بخشی در جامعه دارند. بنابر این ما هم از کتاب و هم از پدیدآورندگان آن با عنوان جایزه کتاب سال مهندس بازرگان تقدیر می‌کنیم.

وی در ادامه به رابطه‌ی مهندس بازرگان با کتاب اشاره و تصریح کرد: در ۳۵ جلد مجموعه آثاری از ایشان توسط این بنیاد چاپ شده که در آن بالغ بر ۴۷۰ اثر وجود دارد.

وی در مورد شخصیت مهندس بازرگان روایتی را بیان کرد: وقتی بنا بود به فرانسه سفر کند به پدرش گفت، اینجا همه می‌گویند فرنگ و غرب دین را کنار گذاشته و به خاطر این پیشرفت کرده است، به همین دلیل می‌خواهم بروم و ببینم فرنگ چگونه است. پس از بازگشت به ایران طی مراسمی به عنوان «سوغات فرنگ» که برای دانشجویان سخنرانی می‌کرد، توصیه‌هایی به دانشجویان کرد مبنی بر آن که اولا تقلید، راه به جایی نمی‌برد، اصول را یاد بگیرید و ابتکار داشته باشید، چراکه با تقلید در صورت برخورد با مسئله جدید نمی‌توان راه‌حلی پیدا کرد. دوم آن که ایران را دوست داشته باشید، ایران‌دوستی نیاز به شناخت دقیق زبان، فرهنگ، بزرگان و خصوصاً نیازهای جامعه دارد. سوم آن که ایده‌آل بزرگی داشته باشید و زندگی را باری به هر جهت سپری نکنید. مهندس بازرگان از همان سال ۱۳۲۰ به بعد، اصلاح جامعه را در سه بعد دینی، فرهنگی و سیاسی پیش برد.

وی افزود: در آثار مهندس بازرگان شما چند ویژگی می‌بینید که خیلی مهم است و کار را ارزشمند می‌کند. کتاب‌های ایشان و مقالاتشان به دنبال حل مسئله هستند. وقتی در جامعه شکاف یا ضعفی هست به دنبال راه‌حلی برای آن می‌گردند. حالا این ضعف می‌تواند اجتماعی یا سیاسی باشد.

سپس علی محمودی (عضو هیات مدیره) به مفهوم روشن‌فکر و ویژگی‌های آن پرداخت و افزود: اولین ویژگی روشن‌فکر آن است که در دوران مدرن زندگی می‌کند و دارای دانش و تجربه و اندیشه است. ویژگی دوم آن است که نقاد هر متن و وضعیت انسانی است. ویژگی سوم آن است که از استقلال فکری و سیاسی برخوردار است.

وی وظیفه روشن‌فکر در جامعه استبدادی را تغییر آن به جامعه برابر، دموکراتیک و قانون مدار تعریف کرد.

محمودی گفت: نگاه روشن‌فکر نگاهی از بیرون به قدرت است که فاقد از هر نوع وابستگی‌است و ارزیابی روشن فکر آزادانه و بیرونی‌است، نه در درون سیستمی. مسئله بعدی در مورد مخاطبان روشن فکران است که به دو دسته تقسیم می‌شوند، مخاطبان خاص که نخبگان هستند و مخاطبان عام که مردم و شهروند جامعه را تشکیل می‌دهد، به طور مستقیم سر و کار روشن‌فکر‌ها با دانشگاهیان و نخبگان است. اما سوال اینجاست که مردم چه؟ اکثریت مردم و شهروندان چه؟ روشن فکر به طور غیر مستقیم با جامعه خود در ارتباط است. روشن‌فکر به میزان زیادی مولد است و نیاز به مروج یا ترویج‌گر دارد که ایده‌ها و نظرات او در عرصه جامعه منتقل و منعکس شود. بنابراین از ظرفیت‌های مختلف مانند هنری، کلامی، تجسمی، مکتوب و امثال این‌ها… باید استفاده شود.

وی افزود: من در دسته‌بندی خودم روشن‌فکران را به سه دسته تقسیم کرده‌ام. روشن‌فکران چپ گرا، روشنفکران سکولار و روشنفکران دینی. روشنفکران چپ‌گرا همانطور که می‌دانید عدالت طلب و برابری خواه و حامی طبقه کارگرند. در ایران معاصر اوج فعالیت روشن‌فکران چپ حزب توده بود. بعدها تا دهه‌های اخیر با افول گفتمان مارکسیستی مواجه می‌شویم با سقوط جماهیر شوروی شاهد جمع‌های محدودی از این طیف هستیم. البته از تئوری مارکسیسم در نظام‌های سرمایه‌داری برای اصلاح قوانین استفاده شده و به طور کلی از بین نرفته است. روشن فکران سکولار معروف به غیرمذهبی بودن هستند و دو نحله را تشکیل می‌دهند، اولی دین و سیاست را به کلی مجزا می‌داند. دسته دوم باور دارند دین به سیاست اثر می‌گذارد، اما در نهادهای سیاسی نباید ورود کند. مشکلی که در روشن‌فکران سکولار به چشم می‌خورد آن است که سنت روشن‌فکری در اروپا و این تداوم روشن‌گری در اروپا را در سال‌های معاصر نادیده می‌گیرند. فیلسوفانی از جمله ژان ژاک روسو، کانت و جان لاک در آثار خود تأثیر دین بر سیاست را تصریح کردند و البته هرسه روی استقلال نهاد دین از حکومت رسالات و مقالات بسیاری عرضه کردند. روشن‌فکران دینی به عنوان باورمند به دین شناخته شده‌اند. این‌ها دانش‌آموخته‌اند و اهل اندیشه و نقادی و بررسی هر متن و وضعیت انسانی هستند و به شهادت کیفیت و کمیت آثارشان تاثیرگذاری بسیاری داشتند. بعضی ممکن است این تاثیر گذاری‌ها را منفی بدانند اما به هرحال نقش دین و مذهب و زیست مومنانه در جامعه‌ای مثل ایران و امثال ایران بسیار تاثیر دارد و بستری‌است که می‌توان در آن تأثیر دین و دین‌داری را مشاهده و ملاحظه کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز