خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری جشنواره نمایش عروسکی مطرح شد؛

کارگردان‌ها آثار را داوری می‌کنند/ بودجه‌ها و هزینه‌ها رسانه‌ای می‌شوند/ صندوق حمایت از نمایش عروسکی افتتاح می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۶۰۰۱

نشست خبری جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی «تهران مبارک» صبح امروز با حضور مدیر کل اداره کل هنرهای نمایشی، دبیر جشنواره و دیگر مسئولان در دفتر موسیقی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی «تهران مبارک» صبح امروز شنبه بیستم خردادماه با حضور کاظم نظری (مدیرکل اداره هنرهای نمایشی)، هادی حجازی فر (دبیر جشنواره)، اسرافیل فرج اللهی (مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران)، میرآرش مصطفایی (مدیر اجرایی جشنواره) و غلامرضا نعمتی (معاون اداره کل هنرهای نمایشی) در سالن جلسات دفتر موسیقی وزارت ارشاد برگزار شد. 

در ابتدای برنامه پس از پخش آیاتی از کلام‌الله مجید و پخش سرود ملی کشور، پوستر نوزدهمین جشنواره تئاترعروسکی «تهران مبارک» رونمایی شد. پیش از این اتفاق هادی حجازی فر دبیر جشنواره ضمن تشکر از اهالی رسانه و هنرمندان در نشست خبری خطاب به حاضران گفت: بالاخره جشنواره تئاتر عروسکی «تهران مبارک» امسال را پس از تاخیر برگزار می‌کنیم. 

او افزود: ما برنامه‌های زیادی داشتیم؛ اما طی مشورت با اساتید این رویداد را دیرتر برگزار کردیم تا به خوبی برگزار شود؛ به این دلیل که تخصصی است. 

حضور پنجاه و هشت گروه داخلی و خارجی

حجازی‌فر ادامه داد: در جشنواره امسال پنجاه و هشت گروه از داخل و خارج از کشور را خواهیم داشت؛ ضمن اینکه از دو هنرمند پیشکسوت استاد دادشکر و خانم جدی‌کار که از پیشکسوتان عرصه عروسکی هستند، قدردانی می‌کنیم.

کارگردان‌ها آثار را داوری می‌کنند/ بودجه‌ها و هزینه‌ها رسانه‌ای می‌شوند/ صندوق حمایت از نمایش عروسکی افتتاح می‌شود

حجازی‌فر گفت: در رویداد امسال پانصد مهمان داریم و هفت اثر در بخش بین‌الملل شرکت کرده‌اند. از ابتدا خواستیم حواسمان به هزینه‌ها باشد؛ لذا گروه‌هایی را آوردیم که آثارشان برای دانشجویان مفید باشد. 

او در تکمیل صحبت‌هایش گفت: زمانی که خودم به عنوان شرکت‌کننده در جشنواره نمایش عروسکی «تهران مبارک» شرکت می‌کردم، متوجه این موضوع بودم که هزینه‌های زیادی صرف گروه‌های خارجی می‌شود و این در حالی بود که آثارشان برای ما که دانشجو بودیم، مفید نبود. به همین خاطر تلاشمان این بوده بهترین آثار خارجی را انتخاب کنیم. 

تلاش برای دعوت بهترین گروه‌های خارجی/ هفت گروه از بهزیستی

 حجازی‌فر در ادامه گفت: ارمنستان، ترکیه، برزیل و پرو کشورهایی هستند که در جشنواره امسال حضور دارند و باید بگویم کارهای خیلی خوبی را آورده اند. برنامه و جدول را هم طوری طراحی کرده‌ایم که همه اقشار از جمله دانشجویان، هنرمندان و مخاطبان تئاتر بتوانند آثار را ببینند و مقابل سالن‌ها ازدحامی ایجاد نشود. 

وی ادامه داد: از بخش فراگیر بهزیستی هم هفت گروه داریم. با اینکه این آثار در بخش مسابقه نیستند و جدا داوری می‌شوند اما آثار خوبی هستند و ما هم تلاش کردیم با توجه به آن‌ها و شرکت‌دادنشان در جشنواره از خانواده هنرمندان زیر پوشش بهزیستی حمایت کرده باشیم. 

کارگردان‌ها آثار را داوری می‌کنند/ بودجه‌ها و هزینه‌ها رسانه‌ای می‌شوند/ صندوق حمایت از نمایش عروسکی افتتاح می‌شود

کارگردان‌ها آثار را داوری می‌کنند

دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی «تهران مبارک» در ادامه گفت: آن زمان که دانشجو بودم و تئاتر کار می‌کردم امرار معاشم از طریق جشنواره‌ها بود؛ بنابراین همیشه با داوری مسئله داشتم. مورد دیگر این بود که گروه‌ها کارهای همدیگر را نمی‌دیدند. ما برای رفع این قضیه در این دوره از جشنواره از کارگردان آثار خواسته‌ایم نمایش‌ها را داوری کنند. با این حساب کارگردان‌ها باید به دوازده اثر نمره می‌دهند. سعی‌مان این است طی این روند عدالت رعایت شود و باید بگویم این رویه در حد آزمون و خطاست. 

حجازی‌فر گفت: در کنار کارگردان‌ها دوستان فنی را هم داریم که سهم آن‌ها از داوری آثار سی درصد است و هفتاد درصد نظرات متعلق به کارگردان‌هاست. از طرفی اگر ببینیم نتایج عجیب و غریب از آب درآمده از اعضای تیم فنی می‌خواهیم که ورود کنند و به بررسی داوری‌ها بپردازند. 

وی تاکید کرد: امیدواریم همه چیز در فضای شفاف اتفاق بیفتد و در همین راستا هزینه‌های تمام بخش‌ها کاملا شفاف اعلام می‌شود و در این زمینه از خودم شروع می‌کنم. 

او اذعان داشت: رویکرد دیگرمان این است که برای اشتغال بچه‌های تئاتر عروکسی کاری کنیم و در همه دنیا چنین است. تلاش کردیم برای اسپانسر سراغ شرکت‌های بزرگ برویم تا کارها تولید و اجرا شوند. در جلساتی که برگزار کردند، شرکت کردیم و قانعشان کردیم که همکاری با ما و جشنواره برایشان عایدی دارد. به هرحال کارهای اداری طول می‌کشد، درباره جزییات این موضوع توضیحات لازم داده خواهد شد. 

حجازی فر در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره جزییات بودجه گفت: سی تا پنجاه میلیون کمک هزینه برای آثار بزرگسال در نظرگرفته شده است. آثار فضای باز بیست و پنج میلیون می‌گیرند. که در این میان بخشی از مبالغ به گروه‌ها داده شده است. واقعا مبلغ مذکور کم است و شوخی است اما خب توان ما در همین حد، بود.

وی افزود: بازهم تلاش می‌کنیم که با جذب اسپانسر کمک‌های بیشتری دریافت نماییم. با پلتفرم‌ها هم صحبت کرده‌ایم که در ازای پخش آثار مبالغی به گروه برسد. موضوع مهم برای ما اجرای عموم است و مبالغ تخصیص داده شده را به حساب کمک هزینه تولید بگذارید. 

حجازی فر در پایان از کاظم نظری و دیگر بخش‌ها بابت همکاری، صمیمانه برای برگزاری جشنواره امسال تشکر کرد. 

بیست سال از تئاتر عروسکی دور بودم

در ادامه مراسم حسن دادشکر استاد پیشکسوت تئاتر عروسکی که در برنامه حضور داشت، گفت: جواد ذوالفقاری، کامبیز صمیمی مفخم و بیژن نعمتی شریفی برخی استادانی هستند که در میان ما نیستند و لازم می‌دانم از آن‌ها یاد کنم. 

دادشکر افزود: از آقای حجازی‌فر تشکر می‌کنم که بنده را به برنامه دعوت کردند. من بیست سال است از این کار دورم و طی این سال‌ها کسی ما را ندید که اشکالی هم ندارد. من نه به کسی بدهکارم و نه از کسی طلبی داریم. فقط در زندگی‌ام خدمت کرده‌ام و از کسی توقعی ندارم. من طی سال‌های فعالیتم نسل‌هایی را تربیت کرده‌ام که هرکدام از آن‌ها الان در جامعه تاثیرگذارند و منشا اثرند. 

این استاد پیشکسوت ادامه داد: علی‌رغم مکدر بودن از اوضاع، واقعا برای شما جشنواره نمایش عروسکی «تهران مبارک» آرزوی موفقیت می‌کنم. آرزو می‌کنم نمایش عروسکی دائم در سالن‌های تهران و شهرهای دیگر اجرا شود. آرزو دارم مردم و مخاطبان تئاتر نمایش عروسکی را برای کودکان ندانند چون این هنر به بزرگسالان هم تعلق دارد. امیدوارم این گونه از نمایش در کشور به پدیده‌ای اجتماعی بدل شود. از اسپانسرها می‌خواهم به جشنواره و تئاتر عروسکی کمک کنند و حامی باشند. 

دادشکر گفت: جای بسیاری از استادان خالی است. یادمان باشد این نوع روابط در ایران مراد مریدی است. همانطور که ما از پیشکسوتان آموختیم و نسل‌های بعد هم باید این رویه را رعایت کنند. من شش سال در گروه سمندریان جارو زدم. هر روز کف صحنه را ماچ می‌کردم چون تئاتر مقدس است. قدر بدانیم و گذشته را فراموش نکنیم و از کوانان حمایت نماییم. 

او در پایان گفت: تنگ نظری‌ها را کنار بگذاریم. هم را قبول داشته باشیم. آرزو می‌کنم جشنواره برای اجرا در تک تک شهرهای ایران منشا خیر باشد. 

حمایت کنیم تا خشم و خشونت در جامعه کم شود

در ادامه برنامه هما جدیکار پیشکسوت عرصه عروسکی که در نشست حضور داشت، گفت: از اینکه نوزدهنین جشنواره روی صحنه می‌رود خوشحالم و از اینکه جوان‌ها دست هم را گرفته‌اند و به ما کار ارئه می‌کنند.

دادشکر ادامه داد: من شجاعت و کار هادی حجازی‌فر را تحسین می‌کنم و از بقیه می‌خواهم هنر سنگین عروسکی را حمایت کنند. در نظر داشته باشیم که مثلا یک صفحه اسفنج فقط پانزده میلیون هزینه دارد که پول کمی نیست. نمایش عروسکی حمایت می‌خواهد. این کار انسان‌سازی است. ما مسئولیت پرورش آیندگان را داریم و از این طریق باید به بچه‌ها کمک کنیم. 

وی در پایان گفت: اگر تئاتر عروسکی در کشور برپا بود این همه خشم و خشونت نداشتیم. امیدوارم فضای شاد و صلح طلبانه برکشور حاکم شود. 

شروع جشنواره هشتم تیرماه

در ادامه نشست میرآرش مصطفایی مدیر اجرایی جشنواره درباره جزییات جشنواره توضیحاتی داد. او گفت: بیش از یک سال است که درگیر برگزاری هستیم و بالاخره قرار است جشنواره امسال در تیرماه، برگزار می‌شود.

او افزود: از هشت تیر اجراها شروع می‌شود. امسال گروه‌ها یک روز قبل سالن را می‌گیرند و فردا اجرا دارند. این روند سخت بود چون تعداد سالن‌ها را بالا می‌برد، اما به هرحال انجام شد. سالن‌های  در تئاتر شهر است. تالار مولوی، تالار هنر و کانون پرورشی دیگر مکان‌هایی هستند که به اجراهای جشنواره تئاتر عروسکی اختصاص دارند؛‌ ضمن اینکه آثار بیرونی هم در محوطه تئاتر هشر اجرا می‌شود. 

وی توضیح داد: حدود هجده کار از شهرستان داریم و باقی از تهران هستند. از طرفی سقف هزینه‌ها و امکانات به گروه‌ها پرداخته می‌شود. اختتامیه روز هفدهم برگزار می‌شود و مکان سالن اصلی تئاترشهر است تا از جنبه لوکس قضیه کاسته باشیم. 

تاسیس صندوق حمایت از هنرمندان نمایش‌ عروسکی

کاظم نظری مدیرکل اداره هنرهای نمایشی هم که درمیانه برنامه به حضار ملحق شد نیز با حاضران به صحبت پرداخت و گفت: از زحمات هادی حجازی‌فر ممنونم که رویداد امسال را منظم و آبرومند برگزار می‌کند. چندسالی بود کار خوب نمی‌دیدیم و امسال در نوزدهمین جشنواره نمایش عروسکی شاهد کارهای خیلی خوبی خواهیم بود.

انشالله پس از جشنواره صندوق حمایت از نمایش‌های عروسکی را راه اندازی خواهیم کرد. آقای سالاری معاون هنری وزارت ارشاد هم رایزنی‌هایی کرده تا یکی، دو سالن تخصصی در تهران برای اجرای نمایش‌های عروسکی داشته باشیم. تلاشمان این است این دو مکان در مرکز شهر باشند.

نظری در پایان گفت: امیدوارم رسانه‌ها از نمایش عروسکی و هنرمندان نجیب این عرصه حمایت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز