خبرگزاری کار ایران

از اولویت‌های خانه سینما تا ابراز نگرانی عسگرپور از اظهارات رئیس سازمان سینمایی

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۲۷۹۵

نشست خبری مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره خانه سینما امروز سه‌شنبه نهم خردادماه با حضور مرضیه برومند (مدیرعامل) و محمدمهدی عسگرپور (رئیس هیئت‌مدیره) و کیوان کثیریان (مدیر رسانه) در خانه سینما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای نشست رسانه‌ای مدیرعامل و رییس هیئت‌مدیره خانه سینما، مرضیه برومند اظهار داشت: در خانه سینمایی که سی ساله شده این را به فال نیک می‌گیرم که اولین نشست را با شما دارم. 

برومند تصریح کرد: در این سالها خانه سینما با اتفاقات بسیاری همراه بود، در یک دوره‌ای حتی دوستان نه چندان دوست کمر به نابودی خانه سینما بستند و خوشبختانه از این بحران با تلاش دوستان و تدبیر دولتمردان وقت بیرون آمدیم.

سینما نیازمند کاهش سختگیری و اعتماد به فیلمسازان است

وی افزود: در سال گذشته پس از کنار گذاشتن کرونا ماجراهای تلخ و ناراحت‌کننده‌ای داشتیم، در این مدت وی‌او‌دی‌ها و رسانه‌های جدید اکران کمک کردند تا سینما کمتر آسیب ببیند. اتفاقات اخیر در کشور باعث آسیب‌ها و ضربات زیادی به سینما شد. گونه‌های مختلف سینما آسیب دیده‌اند و تعداد کمی فیلمهای اجتماعی که ساخته شده‌اند هم در برخی موارد ممیزی و توقیف شدند و حالا ما در شرایطی هستیم که کم‌کم داریم از این بحران خارج می‌شویم. در سال جاری خوشبختانه پنجاه درصد فروش بلیت افزایش داشته و باید تلاش کنیم که وضعیت بهتر شود، سینما نیازمند کاهش سختگیری و اعتماد به فیلمسازان و داشتن برنامه توسعه از سوی مدیران است. اگر سینما یک برنامه توسعه داشته باشد و مدیران سینمایی بدانند که چه می‌خواهند و اگر فروش بلیت به جایی برسد که هر فردی در ایران دو بار سینما برود مشکلات سینما حل می‌شود و نیازی به حمایت‌های دولتی ندارد هر چند که حمایت دولت مثل همه مشاغل و حرفه‌ها حق ما است.

برومند در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: اولین و‌ مهم‌ترین برنامه‌ام این است که همواره با اصحاب رسانه در ارتباط باشم و مسایل را با شما در میان بگذارم و نظرات و گوشزدهای شما را به جان میخرم و استفاده می‌کنم و برای اینکه خانه سینما بتواند برنامه‌های کلانش را عملی کند به شما نیاز دارم.

مدیرعامل خانه سینما در ادامه اظهاراتش گفت: من مسائل خانه سینما را به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم کرده‌ام. مشکلات ساختاری، تشکیلاتی و اداری خانه سینما یکی از بحث‌های قدیمی است که همه در این سالها درگیرش بودند و نتوانستند آن را اصلاح کنند. به عنوان مثال صنوف خانه سینما به شکلی بودند که من خودم قبل از حضور در این سمت با خود می‌گفتم که چگونه می‌شود کارفرما و کارگر در یک تشکل صنفی قرار بگیرند و البته الان فکر می‌کنم این اتفاق خوبی است. مسائل باید تفکیک شوند و من صنوف را سه بخش تهیه‌کننده‌ها و سرمایه‌گذارها و زیرمجموعه‌هایشان، بخش هنرمندان و خالقان اصلی اثر که با اندیشه‌شان اثر تولید می‌کنند و بخش سوم هم عوامل اجرایی و زیرشاخه‌هایشان هستند که بخش عظیمی از اعضای خانه سینما را تشکیل می‌دهند. این یکی از مسائل اصلی است که باید اجرایی شود.

وی افزود: مسئله بعدی بیکاری و عدم امنیت شغلی است که همواره وجود داشته و امروز به معضل بزرگ‌تری تبدیل شده است. در ملاقاتی که با صنوف داشتم از آنها خواستم که اولویت‌هایشان را به من بگویند و بیشتر خواسته افراد فراهم کردن امنیت شغلی بود. مسئله بعدی عدم ارتباط و انسجام انجمن‌های عضور خانه سینما با یکدیگر است. انجمن‌های خانه سینما مثل جزیره‌های پراکنده‌ای هستند که به هیچ‌وجه با هم ارتباط ندارند و باید این ارتباط ایجاد شود. مسئله بعدی عدم ارتباط دوسویه میان اعضا و خانه سینما است که به نظر من ارتباط همواره یک طرفه بوده این از ضعف‌های خانه سینما است. تشکیلات اداری خانه سینما هم مشکلات زیادی دارد. محتوای آن هنری، فرهنگی و سینمایی نیست و یک فضای ایستایی جلوه میکند.

تعریف درستی از حرفه ما وجود ندارد

برومند در ادامه گفت: مشکلات مالی یکی از مشکلات مهم خانه سینما است، باورتان می‌شود شبها کابوس میبینم، مدتی است به ضرب و زور قرص میخوابم هنوز نتوانستیم حقوق کارمندان سال گذشته را بدهیم، هنوز تفاهمنامه‌ای در این مورد با سازمان سینمایی وجود ندارد و این تفاهمنامه موکول به چیزهای دیگری شده و این بودجه که سهم ما و فرهنگ و هنر است متاسفانه با سختی و مشکلات همیشه پرداخت شده و همیشه مستقیم برای هزینه‌های جاری صرف شده است. ساختمان‌های خانه سینما نیاز به تعمیر دارد و ما برنامه‌های کلانی داریم که با این وضعیت مالی با مشکلات بسیاری مواجه هستیم. خانه سینما دچار روزمرگی شده و بخش اعظمش ناشی از نداشتن پول است. ما هفتصد میلیون تومان پول بدهی به تامین اجتماعی داریم. من آمده‌ام کارهای بزرگ بکنم و بعضی مواقع چیزهایی از ما میخواهند که دلمان به درد آمده است.

مدیرعامل خانه سینما در ادامه درباره مشکلات خانه سینما در ارتباط با مدیریت دولیت سینما گفت: ما درباره تعریف ماهیت خانه سینما با مسئولان دولتی مشکل داریم و وزارت ارشاد باید مقررات خود را تغییر دهد. ما نمیخواهیم روبروی هم باشیم، آنها بخش دولتی و ما بخش خصوصی هستیم و باید در کنار هم باشیم ولی تعریف درستی از حرفه ما وجود ندارد و همین مسئله ما را با سازمانهای دیگر درگیر میکند. مقررات تامین اجتماعی برای ما جواب نمیدهد و جالب است که در تأمین اجتماعی ما را صیادان پاره‌وقت جنوب معرفی کرده‌اند، در واقع جستجو کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که این شغل در این مورد شبیه شغل ما است. زمانی مقرر شد دو درصد از فروش سینمای ایران سهم خانه سینما است تا به مسائل صنفی رسیدگی کند اما امروز خبری از این دو درصد نیست، اگر به جای آن دو درصد، نیم درصد هم بدهند مشکلات ما حل می‌شود.

بسیاری از برنامه‌های ما با اتفاقات سال گذشته به حاشیه رفت

در ادامه این نشست محمدمهدی عسگرپور اظهار داشت: اوایل شهریور هیئت مدیره جدید کار خود را شروع کرد و بخش اعظمی از آنچه که فکر کردیم و نوشتیم استفاده از تجارب سالهای گذشته بود. پس از اینکه ماجراهای مهر ماه سال گذشته رقم خورد بخش اعظمی از برنامه‌ریزی‌هایی که برای اداره امور در دو سال آینده داشتیم به حاشیه رفت و هر نوع برنامه‌ریزی دچار مشکل شد و خیلی از اولویت‌ها در رده دوم و سوم قرار گرفتند و ما خیلی درگیر کارهای همکارانمان و مسائل اجتماعی شدیم.

عسگرپور تصریح کرد: گاهی دوستان راحت می‌توانند مسایل اجتماعی و سیاسی را مثل یک خط کش جدا کنند اما من نمی‌توانم. ما در کشوری هستیم که همه این مسایل با هم در ارتباط است است و در خیلی از کشورها اینچنین است و تفکیک این‌ها در مسایل صنفی ممکن نیست. مثلاً همان دو درصدی که خانم برومند درباره سهم صنوف گفت را اگر پیگیری کنیم آیا ما کار اجتماعی کرده‌ایم یا سیاسی؟ هر دولت برخی چیزها را از ما می‌گیرد و در دولتی که خود را علاقه‌مند به مسائل فرهنگی میدانست اتفاقاً این دو درصد از ما گرفته شد. مثلاً تجمیع عوارض کردند و گفتند ما به شما کمک می‌کنیم و تفاهم‌نامه‌ای را با ارشاد امضا می‌کنیم و دیگر نگرانی نخواهید داشت، ما از مجموعه‌ای که خیلی طلبکارانه حق خودش را میگیرد به مجموعه‌ای تبدیل شده که باید کمک بگیریم. یک سال حمایت‌ها از خانه سینما حذف می‌شود یک سال اگر با آن‌ها دوست شویم از ما حمایت می‌کنند.

توهم توطئه‌ها کار ما را سخت کرد

مهمترین مسأله‌ای که در هیات مدیره مطرح شد، وضعیت جدید اکران و نمایش فیلم‌ها بود. در تحولات تکنولوژیک سینما ما همواره با پدیده‌هایی مواجه شده‌ایم که آمادگی آن را نداشته‌ایم. چون تحولات در دنیا اتفاق می‌افتاد ولی ما می‌گفتیم فعلاً احتیاجی نداریم چون فیلم‌ها دارد می‌فروشند و ما می‌توانیم درآمد داشته باشیم. در هیات مدیره جدید برنامه‌های ما تحت تاثیر این موضوع بود که ما داریم وارد موقعیت جدیدی می‌شویم و باید از موقعیت‌های سنتی خارج شویم. در حال حاضر فعالان صنعت فیلم از حوزه سنتی خارج شده‌اند. اگر خانه سینما و نهاد صنفی به این مسأله مهم توجه نکند به سمت اضمحلال می‌رود و فعالیت‌های آن بلا استفاده می‌شود پس باید با شرایط جدید تعریف جدید داشته باشیم.

وی افزود: اساسنامه خانه سینما باید تغییر کند اما همین موضوع برای برخی همان «اسمشو نبر» شده و هر وقت اسمی از تغییر اساسنامه می‌آید فکر میکنند حتما یک کودتای خزنده وجود دارد. موضوع تغییر اساسنامه از دولت دهم آغاز شد و متأسفانه نوعی توهم توطئه شکل گرفت که کار ما را ساخت کرد.

وی در پایان گفت: در برنامه‌های فرهنگی شاید تعاریف مشترکی با دولت‌ها نداشته باشیم، برخی دوستان می‌گویند هنرمند باید کار هنری انجام دهد و به نظر می‌رسد تفکیک آن برای این دوستان ساده است اما برای من تفکیک این مسائل ساده نیست.

ایجاد سازمان نظام سینمایی از اولویت‌های خانه سینما است

در ادامه این نشست مرضیه برومند درباره رویکردها و سیاست‌های اجرایی خانه سینما گفت: اولین مسئله برای ما این بود که خانه سینما را از این بی‌صدایی در بیاوریم و به همین دلیل سایت و صفحات خانه سینما در فضای مجازی را فعال و راه‌اندازی کردیم.

وی افزود: یکی دیگر از مسائل اصلی برای ما ایجاد سازمان نظام سینمایی است، کاری که انجام آن طول می‌کشد ولی باید به سمتش برویم و اولین قدم‌ها را برداریم.

در ادامه برومند از برنامه‌های اجرایی و ساز و کارها گفت و اظهار داشت: بودجه‌ای که از سازمان سینمایی به خانه سینما تزریق می‌شود، حق خانه سینما است ولی در تلاش هستیم که منابع مالی داشته باشیم تا از این وضعیت خارج شویم. هموار کردن مراحل پذیرش اعضای جدید هم از دیگر برنامه‌های ماست. پول هم می‌خواهیم. نیاز به منابع مالی داریم. بهینه‌سازی ضوابط و آیین‌نامه‌های شوراهای داوری و صیانت هم از برنامه‌های مهم ماست. تلاش برای تدوین آیین‌نامه حمایت از حقوق کودکان بازیگر و نظارت بر حسن اجرای آن از دیگر اهداف ما است که ۲۰ سال است به دنبال انجام این کار هستیم.

موضع خانه سینما در برابر اظهارات شب گذشته رئیس سازمان سینمایی/ پروانه ساخت قانونی نیست

در ادامه این نشست مرضیه برومند در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات شب گذشته محمد خزاعی مبنی بر عدم همکاری سازمان سینمایی و خانه سینما با سینماگرانی که در کارهای بدون مجوز فعالیت می‌کنند، گفت: از این صحبت تعجب کردم و چنین چیزی صحت ندارد و احتمالا آقای خزاعی هم نمیخواستند چنین حرفی بزنند. خانه سینما اصلا با چنین چیزی موافق نیست. اگر مناسبات درستی بین خانه سینما و سازمان سینمایی صورت بگیرد شاید بتوان کاری کرد اما می‌دانیم حتی فیلمهایی که پروانه ساخت و نمایش دارند هم برایشان مشکل به وجود می‌آید. سازمان سینمایی باید شأن مجوزی که می‌دهد را حفظ کند. ما میتوانیم برای فیلم‌های بدون پروانه هم کارگروه تشکیل دهیم و با مسئولان سینمایی به تفاهماتی برسیم. سازمان سینمایی می‌تواند پروانه بدهد اما به شرط اینکه شأن مجوزش را حفظ کند.

عسگرپور نیز در ادامه اظهار داشت: شب گذشته در مراسم گردهمایی سینماگران دفاع مقدس حضور داشتم و وقتی صحبت‌های آقای وزیر را شنیدم احساس کردم قرار است همدلی رخ دهد و قرار است همه با هم به سینما با سلایق و‌ نگرش‌های مختلف کمک کنیم. زمان سخنرانی آقای خزاعی در سالن نبودم و بعد که صحبت‌های آقای خزاعی را شنیدم، فهمیدم که باید نگران شویم. نمیدانم ایشان از صحبتها در جلسه دیشب که به نظر فضای همدلی بود چه انگیزه‌ای داشت. اگر میخواستند این حرف‌ها را بگویند باید در جمع دیگری گفته میشد، این حرفها به سینمای ما کمکی نمیکند و شرایط را پیچیده‌تر میکند.

وی افزود: اساسا پروانه ساخت جزو قوانین نیست و فقط یک آیین‌نامه است و پروانه نمایش است که قانونی است. اگر بنده یک فیلم بدون پروانه ساخت بسازم قانون جرم‌انگاری نکرده است و نمونه‌اش آثار شبکه نمایش خانگی است. امیدوار بودم که نگاه به پروانه ساخت تغییر کند، در دوره‌هایی این نگاه مترقی وجود داشت ولی امروز شرایطی حاکم است که حتی میدانم در شورای پروانه ساخت رای اقلیت میتواند تاثیرگذار باشد. این حرفها یعنی یک عده از سینماگران نمیتوانند کار کنند و در خانه سینما تا الان تفاهمی برای برخورد با فیلمسازان بدون پروانه ساخت صورت نگرفته است.

با هتک حرمت هیچ‌کس موافقت ندارم

برومند درباره اظهارات برخی سینماگران زن درباره جریان «می‌تو» و ادعاهایشان راجع به اتفاقاتی که در خانه سینما رخ داده، گفت: این اتفاقی است که همواره در هر شغلی ممکن است از سوی صاحبان قدرت رخ دهد، مساله‌ای است که با طرح رسانه‌ای سریعش مخالف هستم. باید اول این مسایل در خانواده طرح شود و اینجا حتما کارگروه‌های حقوقی‌مان هستند و کارها پیگیری می‌کنند. من با هتک حرمت هیچ کس موافقت ندارم. خانه سینما سعی کرده با گفتگو مسئله را حل کند و قبل از اینکه جرمی ثابت نشده بهتر است آبرویی ریخته نشود.

باید تعامل داشته باشیم

برومند در ادامه گفت: من شبیه خودم هستم، جنگجو هستم، همدلی و همراهی میکنم و میجنگم تا مشکل حل شود. از ابتدا دعوا نمیکنم و فعلا در حال گفتگو هستم و اوضاع به آن بدی هم نیست و اگر خوب نشود حتما عکس‌العمل خواهم داشت. باید روند به تعامل رسیدن و جلو رفتن را پیش بگیریم.

عسگرپور در ادامه اظهار داشت: مفهوم خانه سینما را نمی‌شود راحت توضیح داد. اگر ما مسایل فیلمسازان دارای مشکل را حل کنیم اولین برخورد از سوی همکاران ما شکل می‌گیرد و می‌گویند این وظیفه خانه سینما نیست و این کارها باعث می‌شود ما دو کرسی خود در شورای پروانه نمایش یا پروانه ساخت را از دست بدهیم. برخی از دوستان فکر می‌کنند فقط باید بن گوشت و مرغ بدهیم و غیر از این اگر کاری انجام دهیم کار غیرصنفی کرده‌ایم!

وی افزود: ما دو نماینده در شورای پروانه ساخت داریم اما این دو نفر باید در بین پنج اعضا باشد، نه اینکه الان شورا هفت عضو دارد و حتی دوره‌ای به اندازه صندلی‌های سالن عضو داشت. آمار پروانه ساخت شش ماه اخیر را بگیرید و ببینید چگونه برخی سینماگران پروانه پشت پروانه می‌گیرند اما برخی دیگر نمی‌توانند کار کنند.

از سینمای سیاسی نترسیم

مسئله ما در خانه سینما این است که همکاران ما بتوانند کار کنند، این کار به معنای این نیست که صرفاً سر کار باشند، اگر فیلمسازی داریم که نگرش خاصی دارد او هم باید امکان کار داشته باشد. از فیلم سیاسی نترسیم. برخی مدام به سینمای ایران برچسب سیاه و تلخ می‌زنند اما بهتر است به جشنواره‌های خارجی بیایند و نگاهی به فیلم‌های ارسال شده به این جشنواره از دیگر کشورها داشته باشند و ببینند که تندترین نقدها به ساز و کار کشوران را در فیلم‌ها مطرح می‌کنند.

عسگرپور درباره برگزاری جشن خانه سینما هم گفت: ما جزو کشورهایی هستیم که نمی‌توانیم هر سال هر جشنی را با یک قاعده برپا کنیم، چون مناسبات کشور ما متفاوت است. جشن خانه سینما به هر شکل باید برگزار شود اما شاید شکل آن متفاوت باشد.

رئیس هیئت‌مدیره خانه سینما در پایان گفت: اتفاقات سال گذشته به شکلی بود که نه تنها ما بلکه مجموعه حاکمیت هم خیلی آمادگی رویارویی با آنچه که اتفاق افتاد را نداشت. بخشی از قوه‌قضاییه تعامل خوبی داشت و بسیاری از مشکلات حل شد و امیدواریم همین روند ادامه داشته باشد. سازمان سینمایی نیز به ما کمک کرد و امیدوارم با چنین مسائلی دیگر مواجه نشویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز