خبرگزاری کار ایران

کدامیک از آثار مؤسسه بوستان کتاب توجه رهبر معظم انقلاب را جلب کرد؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۱۴۰۱

در جریان بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه کتاب تهران، با حضور در غرفه مؤسسه بوستان کتاب نسبت به چند کتاب عنایت ویژه‌تری داشتند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی مؤسسه بوستان کتاب، رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی نمایشگاه تهران، از غرفه مؤسسه بوستان کتاب نیز بازدید به عمل آوردند.

در جریان این بازدید، نسبت به برخی از کتب این انتشارات عنایت ویژه‌تری داشتند و آن‌ها را تورق کردند که در این گزارش به معرفی آثاری که توجه مقام معظم رهبری را جلب کردند، می‌پردازیم:

* البحوث الاصولیه

اثر گرانسنگ «البحوث الاصولیه» تقریرات درس محقق گرانقدر مرحوم آخوند خراسانی است که عالم جلیل القدر و فقیه بارع آیت الله سیدمحمدحسن حائری قزوینی معروف به «آقا میرقزوینی» نگاشته است.

نویسنده و مقرر حدود ۱۰ سال در درس محقق خراسانی شرکت نموده و مباحث آخوند را تقریر کرده است. این عالم بزرگوار علاوه بر تلمذ درس آخوند خراسانی در درس‌های آیت الله سیدمحمدکاظم یزدی، صاحب «عروه الوثقی» و درس مرحوم شیخ الشریعه اصفهانی نیز شرکت کرده است.

برخی آثار مرحوم قزوینی عبارتند از: ۱- اکمال الدین فی شرح تکمله تبصره المتعلمین ۲- الامامه الکبری و الخلافه العظمی ۳- البراهین الجلیه فی دفع تشکیکات الوهابیه ۴- البحوث الاصولیه (اثرحاضر) و ده‌ها اثر دیگر.

کتاب «البحوث الاصولیه» در چهار جلد تنظیم شده است. محققان اثر، سیدحسین آل طه و علی فاضلی در جلد اول در حدود ۱۰۰ صفحه مقدمه‌ای بر تحقیق کتاب نگاشته‌اند که در آن درباره مقرر (آقامیرقزوینی) و روش تدریس آخوند خراسانی و روش آخوند در تدوین کفایه الاصول و درباره اثر حاضر بحث کرده‌اند و سپس به مباحث اصولی مرحوم آخوند خراسانی که مرحوم قزوینی تقریر نموده است، پرداخته اند.

از جمله ویژگی‌های اثر این است که در پایان جلد چهارم نمایه‌های آیات، روایات، امثال و ابیات و اعلام این مجموعه نفیس تهیه شده است و مصادر تحقیق اثر نیز در پایان جلد چهارم آمده است.

*موسوعه ۲۴ جلدی شیخ بهایی

با توجه به کثرت و گستردگی نسخه‌های خطی آثار شیخ بهایی، مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در طول چند سال با استفاده از فهارس نسخ‌خطی کتابخانه‌ها و نیز مراجعه به تمام منابع شرح حال‌نگاری‌ها، به مدد الهی و با تلاش محققان این مرکز توانست در حد اقتضای امکانات خود کتاب‌شناسی و نسخه‌شناسی قابل قبولی را از آثار شیخ بهایی ارائه دهد، و با انجام مراحل یاد شده، و با وجود دشواری‌ها و فراز و نشیب‌های فراوان، بفضل و عنایت خداوند متعال، موسوعة عظیم الشیخ بهاءالدین العاملی را به نحو احسن جمع آوری، تحقیق، و تصحیح کرده و به عبارت زیر در ۲۴ جلد با موضوعات: تفسیری، حدیثی، فقهی، اصولی، فلسفی، کلامی، رجالی، ادبی، هیوی، ریاضی، اخلاقی و کشکول به چاپ برساند:

«المدخل (الشیخ بهاء الدین العاملی حیاته وآثاره)»، «تفسیر القرآن جلد ۱ و ۲»، «مفتاح الفلاح - الحدیقة الهلالیة»، «الأربعون حدیثاً»، «زبدة الأُصول، وحوشیها، و تعلیقات علی شرح مختصر العضدی»، «الحبل المتین / ۱ و ۲»، «الاثنا عشریّات الخمس»، «مشرق الشمسین»، «جامع عبّاسی»، «الرسائل الفقهیّة»، «الرسائل الکلامیّة، الحدیثیّة والرجالیّة»، «الرسائل الأدبیّة، الهیویّة والریاضیّة»، «الکشکول/ ۱-۵»، «دیوان العربی»، «دیوان فارسی»، «الفوائد»، «الألغاز والإجازات»، «الفهارس».

لازم به ذکر است از آثار یاد شده، ۱۹ کتاب و رساله از شیخ بهایی به عبارت زیر برای اولین بار در این موسوعه به چاپ رسیده است: «مسائل ابن شدقم»، «أجوبه مسائل لاهیجی - تخلیل الإنسان»، «أجوبه مسائل شاه فضل الله»، «استحباب السورة فی الصلاة»، «التحفه - رساله آب کر (فارسی)»، «حاشیة الاثنی عشریه لصاحب المعالم»، «الحاشیة علی خلاصة الأقوال»، «حلّ عبارة القواعد»، «شرح الفرائض النصیریّه»، «شرح حاشیة الخطایی»، «تفسیر عین الحیاة»، «التخییربین الاتمام والقصر فی الأماکن الأربعة»، «منع الزوجة نفس‌ها قبل الدخول»، «حلّ کلام البیضاوی فی سورة الملک»، «الحواشی علی شرح المختصر العضدی»، «الحاشة علی القواعد والفوائد»، «حلّ لطیف بعباره معضلة فی فواعد الأحکام»، «سؤال الحمد خان الجیلانی»، «تجلی حضرت حق».

مجموعه آثار مرحوم علامه سید محمدحسین طباطبایی (ره)

* کتاب «قرآن در اسلام»

کتاب «قرآن در اسلام» اثر علامه سید محمدحسین طباطبائی (ره) به کوشش حجت الاسلام والمسلمین سید هادی خسروشاهی در ۱۷۶ صفحه تاکنون ۱۰ نوبت به چاپ رسیده است.

علامه طلباطبایی با سال‌ها تدبر در قرآن کریم، جایگاه قرآن را در اسلام در قالب فصولی نگاشته است که عناوین فصول اثر حاضر عبارتند از: ارزش قرآن مجید در میان مسلمانان، چگونگی تعلیم قرآن، وحی قرآن مجید، رابطه قرآن مجید با علوم، ترتیب نزول قرآن و انتشار آن در میان مردم.

* کتاب «شیعه در اسلام»

کتاب «شیعه در اسلام» اثر علامه سید محمدحسین طباطبائی (ره) به کوشش حجت الاسلام والمسلمین سید هادی خسروشاهی در ۲۱۲ صفحه تاکنون ۱۸ نوبت به چاپ رسیده است.

اثر حاضر که به خامه برجسته‌ترین عالم شیعی معاصر، نگاشته شده، دورنمای کلی این مذهب را معرفی می‌کند.

این اثر در سه بخش با عناوین «کیفیت پیدایش و نشو و نمای شیعه»، «تفکر مذهبی شیعه» و «اعتقادات اسلام از نظر شیعه دوازده امامی» تألیف شده است.

* کتاب «اصول فلسفه رئالیسم»

کتاب «اصول فلسفه رئالیسم» اثر علامه سید محمدحسین طباطبایی و ترجمه و تعلیقات آیت الله صادق لاریجانی و به کوشش سید هادی خسروشاهی در ۳۲۰ صفحه پنج مرتبه منتشر شده است.

این کتاب، اثری سترگ و گران‌سنگ در فلسفه اسلامی، که حاصل بحث‌های فلسفی فیلسوف گرانقدر علامه سید محمدحسین طباطبائی (ره) بوده، مجموع آن به ۱۴ مقاله بالغ گردیده است و عناوین برخی از مباحث مطرح شده در این اثر عبارتند از: «چیستی فلسفه»، «رئالیسم و ایده آلیسم»، «علم و ادراک»، «ارزش معلومات»، «پیدایش کثرت در ادراک»، «ادراکات اعتباری».

* کتاب «نهایت فلسفه»

این کتاب، اثر علامه سید محمدحسین طباطبایی و ترجمه و تعلیقات آیت الله صادق لاریجانی و به کوشش سید هادی خسروشاهی در ۵۳۶ صفحه به چاپ رسیده است.

این اثر ترجمه سلیس و روانی از کتاب بر ارج «نهایه الحکمه» است که در آن، مسائل عمیق و دشوار فلسفی را به مدد برهان و ابتکار فلسفی و ذهن و ذوق مثال زدنی، تعلیم می‌دهد.

کتاب حاضر در واقع خواننده را با خود تا قله‌های فلسفه و نهایت حکمت، می‌برد و از سیرِ در مسائل فلسفی مشعوف می‌سازد.

* کتاب «انسان از آغاز تا انجام»

این کتاب، اثر علامه سید محمدحسین طباطبایی و ترجمه مهدی تدین و به کوشش سید هادی خسروشاهی در ۵۳۶ صفحه تاکنون ۱۰ نوبت منتشر شده است.

مراحل زندگی انسان از موضوعات بسیار ژرف و پرمعنایی است که متفکر بزرگ اسلامی علامه طلاطبایی در کتاب «الانسان» آن‌ها را کاویده و وجود آدمی را در سه مرحله (قبل از دنیا، در دنیا و بعد از دنیا) بررسی کرده است.

از دیگر عناوین مجموعه آثار علامه طباطبایی (ره) می‌توان به تعالیم اسلام، سنن النبی (ص، رسائل توحیدی، روابط اجتماعی در اسلام، مجموعه رسائل(سه جلد) (اثبات واجب الوجود، توحید، خلق جدید پایان ناپذیر، وحی، علی و فلسفه الهی، اعجاز و معجزه)، بررسی‌های اسلامی (دو جلد)، گلچینی از معارف تشیع، اشاره کرد.

علاقمندان جهت خرید اینترنتی آثار فوق الذکر می‌توانند به نشانی اینترنتی www. bustaneketab. ir مراجعه نمایند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز