خبرگزاری کار ایران

در نشست جشنواره تئاتر رضوی مطرح شد؛

تاکید بر مردمی‌تر شدن رویداد/ طراحی تندیس نشان ارادت برای برگزیدگان/ رقم جوایز و ورودی‌ها سه برابر شده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۷۵۳۸

نشست رسانه‌ای شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی صبح امروز یکشنبه بیست و چهارم اردیبهشت‌ماه در سالن صفارزاده حوزه هنری تهران با حضور مسئولان آن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی با حضور کوروش زارعی (دبیر جشنواره)، سیدمحمد بلاغی (مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی)، مرتضی سعیدی‌زاده (مدیر عامل بنیاد فرهنگی امام رضا) و سیدجواد رفائی (مشاور فرهنگی هنری بنیاد بین‌المللی امام رضا) برگزار شد.

در ابتدای مراسم پس از تلاوت آیانی از قرآن کریم توسط مدیرکل ارشاد آذربایجان شرقی، از پوستر شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی رونمایی شد.

تاکید بر مردمی‌تر شدن رویداد/ طراحی تندیس نشان ارادت برای برگزیدگان/ رقم جوایز و ورودی‌ها سه برابر شده است

برگزاری چند اختتامیه پس از دهه کرامت

مدیر عامل بنیاد فرهنگی امام رضا (ع) در این نشست گفت: جشنواره بیستم امام رضا در ۱۶ استان از آذرماه آغاز شده و در دهه کرامت اختتامیه‌های رویدادهای مربوط به جشنواره برگزار خواهد شد و این روند تا هشت خرداد ادامه دارد.

او در ادامه بیان کرد: طی مدت مذکور دوازده اختتامیه برگزار خواهد شد و برگزاری اختتامیه‌های بخش‌های «سرود»، «گرافیک» و «فیلم و رسانه» پس از میلاد امام رضا (ع)  تا شهریور خواهد بود. در زمینه برگزاری کارگاه‌ها هم برنامه‌های متنوعی داریم تا به این وسیله، فضای جشنواره با ارتقا و رشد تولیدکنندگان متبادر شود و به این واسطه بتوانیم ایده‌پردازی‌ها و توانمندسازی‌ها را ادامه دهیم.

سعیدی‌زاده با اشاره به اینکه اولین کارگاه کتیبه در مشهد برگزارشده،‌ گفت: بیش از صد نفر در این بخش شرکت کرده‌اند که انشالله آثارشان در حرم امام هشتم (ع) نصب خواهد شد.

برگزاری یک اختتامیه در افغانستان

وی ادامه داد: در بخش شعر هم دیشب در شهر کرمان مراسم اختتامیه داشتیم و کارگاه‌هایی را در شهرهای قم، مازندران، یزد و کرمان برگزار کرده‌ایم. اختتامیه‌ای داریم که تا آخر خرداد در افغانستان برگزار می‌شود و رقم زدن چنین بخشی به دلیل بین‌المللی بودن جشنواره و تلاش برای رسیدن به چنین جایگاهی است. 

سعیدی‌زاده ادامه داد: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و تئاتر خیایانی را به پایان رسانده‌ایم و در این رابطه باید بگویم به لحاظ کمی آمارهای امسال نسبت به سنوات گذشته رشد خوبی داشته است؛ چون تولیدات حرفه‌ای هستند و ما هم برای این اتفاق و ارتقاء تلاش‌هایی را مبذول داشته‌ایم. از طرفی جریان محتوا نیز برایمان قابل اعتناست.

وی تاکید کرد:  امیدوارم در آخر تله تئاترهایی را تولید کنیم و مهرماه از  آنها رونمایی نماییم. اتفاق دیگر اینکه تولیدات جشنواره بیستم در دوره بعد یعنی در دوره بیست و یکم رونمایی می‌شنود تا به این ترتیب به وعده‌ها و به کارمان عمل کرده باشیم.

مدیر عامل بنیاد فرهنگی امام رضا (ع) در ادامه توضیحاتش به مقوله کتاب اشاره کرد و گفت: کتاب شعر رضوی، شعر ترکی رضوی و کتاب عربی را داریم که مهرماه امسال رونمایی می‌شوند. کتاب شعر کودکان هم امروز در شهر همدان رونمایی می‌شود،

او تاکید کرد: تلاشمان این است آثار برگزیده و خوب را پس از تبدیل به تله‌تئاتر طی همکاری با صدا و سیما از شبکه‌های تلویزیونی پخش کنیم تا بیشتر و بهتر دیده شوند.

طراحی نشان ارادت برای برگزیدگان

سعیدی‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: اتفاق دیگر که امسال شاهدش هستیم، اجرایی کردن ایده برای طراحی تندیس بود. اگر توجه کنید همه رویدادها برای خودشان برند دارند و ما هم برای رسیدن به این مقصود تندیس نشان ارادت را طراحی کرده‌ایم که در شب میلاد امام رضا (ع) رونمایی خواهد شد. در نهایت اینکه امسال هشتاد نفر داریم که به آنها تندیس نشان ارادت اعطاء می‌شود. 

وی در ادامه به ارائه آماری ضمنی از شرکت‌کنندگان و آثار پرداخت و گفت: در رویداد امسال بیش از ده هزار اثر تولید شده که در فضای رسانه‌ها منعکس می‌شود. ۱۱۰۰ اثر فارسی و صد و هفتاد شعر عربی داریم.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: تلاشمان این است در بخش بین‌الملل خودمان را رشد دهیم، امیدواریم تلاش‌هایمان درخور باشد تا ارادتمان را به امام رضا (ع) نشان دهیم. 

حوزه هنری را خانه پدری‌ام می‌دانم

در ادامه سیدمحمد بلاغی، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی  گفت: حوزه هنری خانه پدری ماست و درست است که در  اداره ارشاد هستم اما همواره با حوزه هنری تعاملاتی داشته‌ام و با این نهاد غریبه نیستم.

او گفت: خوشحالیم که سومین جشنواره امسال هم به میزبانی تبریز برگزار می‌شود. سال قبل از استقبال راضی بودیم. و حال هم سعی می‌کنیم امسال برنامه‌ها را بهتر برگزار کنیم. فراخوان دی‌ماه منتشر شد و پس از ارائه تعداد کثیری از آثار، چهارده کار به عنوان آثار نهایی از هشت استان روی صحنه می‌روند. اینطور بگویم که ما در شهر تبریز  از چهار گوشه ایران مهمان داریم. 

مدیرکل اداره ارشاد استان آذربایجان شرقی افزود: در بازخوانی ابتدایی توجه ویژه به فرهنگ و معارف رضوی مورد توجه بوده و این محوریت، موضوع اصلی ماست. از طرفی با تبریز به عنوان یکی از قطب‌های نمایش مواجهیم و امسال بیش از ده رویداد ملی و منطقه‌ای را در این شهر میزبانی می‌کنیم. انشالله جشنواره با مشارکت عموم دستگاهای آذربایجان شرقی برگزار شود و خوشحالیم که بنیاد امام رضا (ع) امسال هم پشتیبان ماست.

او تاکید کرد: یکی دیگر از موضوعات مهمی که در رویداد امسال بیش از دوره‌های قبل اهمیت دارد، بعد مردمی بودن جشنواره است که با تمهیداتی تلاش در پر رنگ‌تر کردن آن داریم. سعی‌مان این است گروه‌های برتر بخش خیابانی در تبریز آثارشان را اجرا کنند.

مدیرکل اداره ارشاد استان آذربایجان شرقی گفت: جشنواره تئاتر رضوی روز یکم خرداد در تبریز آغاز می‌شود و تا پنجم ادامه دارد. قرار است آثار در دو مجموعه روی صحنه خواهند رفت و اختتامیه در مقبره الشهدای تبریز برگزار می‌شود. 

سه برابر شدن ورودی‌ها و جوایز

بلاغی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: ورودی‌ها و جوایز نیز در دوره شانزدهم نسبت به قبل حدود سه برابر شده‌اند

بلاغی در پایان صحبت‌هایش گفت: امیدوارم پس از برگزاری جشنواره، آثار در طول سال در شهرهای دیگر اجرا شوند. 

در ادامه سیدجواد رفایی مشاور فرهنگی هنری بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) نیز دقایقی با حاضران صحبت کرد. او گفت: تاکنون چند جشنواره برای امام رضا (ع) برگزار شده و همه آنها مورد استقبال مخاطبان و هنرمندان قرار گرفته‌اند. آخرین رویداد امسال هم جشنواره تئاتر خیابانی بود که در جیرفت برگزار شد.

وی ادامه داد: دو، سه سالی کرونا بود و جشنواره‌های امام رضا (ع) دچار سستی و کندی شده بودند؛ اما با حضور آقای سعیدی زاده در بنیاد امام رضا (ع) حال اوضاع بهتر شده است. حال شانزده جشنواره داریم که چهار استان هم در بخش پژوهش مشغول فعالیت هستند.

هنرمندان ولایی تلاش خود بیشتر کنند

رفایی در پایان صحبت‌هایش گفت: امروز به این نیاز داریم که هنرمندان ولایی و معتقد تلاش خود را بیشتر کنند و در جشنواره‌هایی مانند امام رضا (ع) حضور یابند. به هرحال ما همه میهمان ائمه هستیم و هنر باید به این مقولات اعتقادی بپردازد.

کوروش زارعی نیز در ادامه نشست گفت: پس از دریافت حکمم فراخوان تنظیم شد و کارها را برای برگزاری جشنواره شانزدهم تئاتر رضوی آغاز کردیم . آنچه امسال برایمان اهمیت داشته توجه به مقوله پژوهش است. موضوع و محوریت آثار هم برایمان بسیار اهمیت داشته که در این رابطه تلاش داشتیم موضوعاتی مانند نذر و شفا را کنار بگذاریم چراکه امام هشتم (ع) کرامات بسیار دیگری دارند و باید به آنها توجه داشته باشیم. 

او گفت: من به شرکت‌کنندگان گفتم نذر و شفا تنها یکی از کرامات امام رضا(ع) است،  باید به چیزهای دیگر بپردازیم و لذا پژوهش را مهم دانستیم. 

 ۱۵۸ اثر به دبیرخانه رسید و چهارده اثر انتخاب شدند

زارعی ادامه داد: چند اثر درباره شخصیت‌های نزدیک به امام رضا (ع) است و به شیوه شهادت ایشان پرداخته شده است. درباره نذر و شفا امسال کاری نداریم و در  بخش علمی هم به شخصیت امام رضا (ع) می‌پردازیم. 

وی افزود: ۱۵۸ اثر به دبیرخانه رسید و ۸۰ اثر پس از ارزیابی داوران به مرحله بعد راه یافتند. موضوع دیگری که امسال به آن توجه داشتیم بازبینی زنده آثار است  و مانند جشنواره تئائر فجر از بازبینی فیلم اجراها حذرکردیم تا آثار بهتر انتخاب شوند. از بین هشتاد اثر هم چهارده کار انتخاب شدند. 

او تاکید کرد: آثار دیگر هم خوب بودند اما با این حال پشت در جشنواره ماندند چون اوضاع اقتصادی این اجازه را به ما نداد که آنها را هم در جشنواره به مرحله اجرا برسانیم. انشالله تدابیری می‌اندیشیم تا این دسته از تئاترها هم اجرای عمومی داشته باشنند. چهارده اثر  را در چهار استان میزبانی می‌کنیم و این آثار  در بخش مسابقه حضور دارند. 

آثار در دوسانس اجرا می‌شوند

او در ادامه توضیحاتش گفت: مورد دیگری که در سال‌های قبل وجود داشت تک‌اجرایی بودن آثار بود که امسال این بخش دچار تغییراتی شده است.به این شکل که گروه‌ها امسال طی دو سانس مردمی و  اجرا برای شرکت‌کنندگان آثارشان را اجرا خواهند کرد.

دبیر شانزدهمین جشنواره تئاتر رضوی در ادامه گفت: در کنار بخش‌های موجودی که درباره‌شان توضیحاتی داده شد، در بخش نمایشنامه نیز مسابقه داریم و اسامی برگزیدگان در اختتامیه اعلام می‌شوند. داوران این بخش هم نصراله قادری، لیلی عاج و شهرام کرمی بوده‌اند که فردا در این رابطه نشست جمع‌بندی خواهیم داشت و به این ترتیب و کاندیداها معرفی شده، سپس به تبریز می‌روند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز