خبرگزاری کار ایران

جانشین قرارگاه اقتصاد مقاومتی وزارت دفاع:

نمایشگاه کتاب عامل انگیزه مضاعف فعالان و مخاطبان کتاب است

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۷۵۰۸

امیر سرتیپ دوم فرشاد نجفی‌پور در جریان بازدید از سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، این رویداد را عامل اصلی افزایش انگیزه فعالان عرصه چاپ و نشر برای تکاپو و حضور بهتر و تشویق مخاطبان کتاب برای خرید و مطالعه دانست.

به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، امیر سرتیپ دوم فرشاد نجفی‌پور (جانشین قرارگاه اقتصاد مقاومتی وزارت دفاع) که خود از نویسندگان عرصه روان‌شناسی است در مصلی امام خمینی (ره) حاضر شد و از غرفه‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کرد. 

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه نمایشگاه کتاب در ایجاد انگیزه مضاعف بین فعالان و مخاطبان کتاب گفت: زمانی که شما با یک مجموعه بسیار عظیم و شور و شوق غرفه‌داران و بازدیدکنندگان مواجه می‌شوید انگیزه زیادی برای خرید و خواندن کتاب پیدا می‌کنید. کتاب یک کالای فرهنگی با ارزش است که هر چقدر در دسترس مردم باشد احتمال رجوع به آن بیشتر می‌شود. البته این موضوع در مورد همه چیز صدق می‌کند؛ پژوهش‌های علمی و تجربه ثابت کرده زمانی که یک کالا و محصول به صورت گسترده در دسترس است، احتمال مراجعه و استفاده از آن به شدت افزایش می‌یابد. از سوی دیگر این رویدادها انگیزه زیادی به فعالان و فروشندگان کتاب می‌دهد تا در عرصه رقابتی، محصولات بهتری برای تولید و عرضه داشته باشند. البته اینکه نمایشگاه کتاب امروز یک نمایشگاه مطلوب مطابق نیازهای روز جامعه ایرانی است یا خیر، نیازمند پژوهش و بحث مفصلی است. 

نجفی‌پور با تاکید بر جایگاه کتاب در افزایش اطلاعات امنیتی مردم و درنتیجه اتخاذ تصیم درست، گفت: ما اگر بخواهیم سطح آگاهی مردم در مورد یک موضوع را بالا ببریم باید بدانیم که با مردم امروز و با نیازهای روز سروکار داریم و آن‌ها مردم ۲۰ سال پیش نیستند. نگاه این مردم به آموزش، آگاهی و اطلاعات بسیار متفاوت‌تر از قبل است. باید بدانیم که آستانه تحمل مردم عادی در برابر آموزش مکتوب تا چه حدی است. باید بدانیم که آموزش به صورت الکترونیک مناسب‌تر است یا اینکه از همان شیوه مکتوب استفاده کنیم. هرگز نمی‌توان ارزش منابع مکتوب را در هر نوع آموزش نادیده گرفت. حتی اگر از سایر پلتفرها برای آموزش استفاده کنیم نیازمند میزان زیادی منابع مکتوب برای تولید محتوا هستیم. بنابراین نقش و جایگاه کتاب در هر بحث آموزشی و در هر سطحی غیرقابل انکار است اما نحوه استفاده از این منابع برای عرضه به مردم حسب نوع مخاطب متفاوت است. ممکن است محصول نهایی شما با استفاده از منابع مکتوب درست شده، کلیپ، پادکست یا اینفوگرافی باشد اما منبع اصلی همیشه کتاب است. 

جانشین قرارگاه اقتصاد مقاومتی ودجا با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ کتاب تالیفی و ترجمه با مخاطبان گسترده در زمینه روانشناسی دارد، بیان کرد: من در تقسیم‌بندی کتاب‌ها به زرد و… اعتقادی ندارم. این عناوین گاهی تبدیل به برچسب‌هایی می‌شود که به راحتی روی خیلی از کتاب‌ها می‌خورد. خوشبختانه ما نظارت خوبی در زمینه محتوای کتاب‌ها داریم اما نمیدانم چرا گاهی کتاب‌هایی منتشر می‌شود که مطالب آن منبع علمی موثقی ندارد. من در عرصه روانشناسی بین‌الملل دارای آثاری هستم که فروش می‌رود و این عرصه علمی را در دنیا به خوبی می‌شناسم. شهرت در این موضوع بسیار مهم است. اگر قبول کنیم که روانشناسی علم است باید قبول کنیم که علم اصول دارد و اگر این اصول رعایت نشود مطلب بی‌ارزش می‌شود. 

وی ضمن دعوت مردم به بازدید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: در این دنیا هرچزی منابع خودش را دارد و اگر کتاب و مطلبی بر اساس این منابع و اصول علمی تهیه نشده، نباید آن را ارزشمند بدانیم. ناشرها می‌توانند روی کتاب اشاره کنند که این کتاب بر اساس منابع و روش‌های علمی نیست. با این رویکرد بسیار از کتاب‌های بی‌ارزش در حوزه روان‌شناسی و سایر علوم جمع خواهد شد. 

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی‌است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab. ir برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز