خبرگزاری کار ایران

جزییات برنامه پاسداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی اعلام شد/ از اهدای نشان«بین‌المللی» به برگزیدگان تا شناسایی رستم‌ها و سیاوش‌های معاصر

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۵۳۸۳

نشست خبری پاسداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی با عنوان «نقش شاهنامه فردوسی در هویت ملی» با حضور محمد شالویی (رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی) امروز یکشنبه هفدهم اردیبهشت‌ماه در سالن اجتماعات انجمن مفاخر فرهنگی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در نشست خبری بازشناسی نقش شاهنامه فردوسی در هویت ملی که امروز یکشنبه، هفدهم اردیبهشت‌ماه، در  سالن اجتماعات انجمن مفاخر فرهنگی برگزار شد،  پس از پخش آیاتی چند از کلام‌الله مجید، محمد شالویی گفت: از نمایندگان وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و نماینده بنیاد ایرانشناسی تشکر می‌کنم و باید بگویم این دو نهاد سهم بسزایی در برگزاری بزرگداشت فردوسی دارند. البته دستگاهای دیگری هم مانند شهرداری مشهد، خردسرای فردوسی و میراث فرهنگی خراسان رضوی در برگزاری بزرگداشت سهم بسزایی دارند. 

او در ادامه گفت: برای برپایی چنین رویداد مهمی در حوزه فرهنگ و ادب پارسی شخصیت برازنده و صاحب اندیشه‌ای مانند فردوسی را داریم با اثر سترگش شاهنامه فردوسی.

نگاه مثبت دولت مردمی به مفاخر

شالویی درباره همکاری‌های دولت با برگزارکنندگان رویدادهایی چون بزرگداشت ابولقاسم فرودسی گفت: وزارت ارشاد و انجمن مفاخر در دولت مردمی گرامیداشت مفاخر را در دستور کار خویش قرار داده‌اند و بر همین اساس امسال این رویداد گستردگی بیشتری دارد. 

وی در ادامه گفت: این موضوع را باید در نظر داشته باشیم که برخی مفاخر و مشاهیر ایران اسلامی که از آنها نام می‌بریم امروز در جغرافیای مرزی ما واقع نشده‌اند، اما همچنان در قلمرو ایران هستند و ما هم آنها را با برگزاری روایدادهایی، گرامی می‌داریم. 

ساخت مقبره حکیم طوس

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در بخش دیگری ازصحبت‌هایش گفت: فردوسی در ادبیات پارسی اهمیت بسیار دارد و ما در صد و یکمین سالگرد انجمن مفاخر  ایران هستیم. انجمن از زمان تاسیس تاکنون ۳۶ اثر ماندگار را به مرحله ساخت و تاسیس رسانده و حال تعداد بناها بیش از اینهاست.

او ادامه داد: یکی از بناها آرامگاه فردوسی در شهر طوس است و باید بگویم انجمن مفاخر بانی ساخت مقبره حکیم فردوسی بوده و برنامه بزرگداشت هم در شهر طوس برگزار می‌شود. البته این بزرگداشت در تهران و سراسر ایران هم با برگزاری برنامه‌ها و اجراهایی، برقرار خواهد شد. 

شالویی اذعان داشت: از مشخصات برنامه امسال اینکه بزرگداشت فردوسی نه تنها در ایران بلکه در دیگر کشورها نیز  وجود دارد و در این رابطه آیین‌های گرامیداشت برگزار خواهد شد.

او با تاکید بر اینکه فردوسی از بعد پژوهشی و علمی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: فردوسی در بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز ادبی بحث روز خواهد بود. در همین رابطه روزهای بیست و چهارم و بیست و پنجم اردیبهشت برنامه‌های علمی و دانشگاهی‌تری خواهیم داشت.

او افزود: آموزش و پرورش هم پای کار است و در رابطه با آیین بزرگداشت فردوسی تعداد زیادی از دانش‌آموزان برنامه‌هایی را به مرحله اجرا رسانده‌اند که بخشی از آنها در فردوسی برگزار می‌شود.

اهدای نشان بین‌المللی از سال آینده

 شالویی در ادامه درباره جوایز و نشان‌های رویداد بزرگداشت حکیم ابولقاسم فردوسی توضیحاتی داد و گفت: دو نشان در نظر گرفته‌ایم؛ یکی نشان بین‌المللی است که با توجه به آیین‌نامه‌ای که برایش تنظیم می‌شود از سال آینده به ادیبان، فردوسی و شاهنامه‌پژوهان  اعطا خواهد شد. این نشان در سطح جهانی و هم سطح ملی خواهد بود، جایزه جهانی فردوسی هم داریم. 

وی در ادامه توضیحاتش گفت: ما علاقمند به معرفی چهره‌ها در سطح ملی و جهانی هستیم. وزارت ارشاد و انجمن مفاخر این آمادگی  را دارند تا با کشورهای همسایه و دارای مشترکات  همکاری و تعامل کنیم و به این واسطه سطح کار را بالا ببریم.

او بیان کرد: یکی دیگر از کارها شناسایی افرادی است که در نقاط دور دست زندگی می‌کنند. 

شالویی ادامه داد: در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب نام فردوسی بیش از قبل جاری است. در مراکز استان‌ها به این موضوع توجه بیشتری خواهد شد. برای پرداختن بهتر به بزرگداشت فردوسی از استان‌ها خواسته‌ایم همایش‌هایی را با محوریت حکیم طوس برگزار کنند و در این رابطه برنامه‌های ادبی داشته باشند.  بنیاد رودکی و سایر مجموعه‌های فرهنگی و هنری هم برنامه‌های مشابه خواهند داشت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر وجود جوایز نقدی و حمایت‌ از برگزیدگان گفت: برای برگزیدگان بخش‌های مختلف علاوه بر لوح و نشان جوایز نقدی هم در نظر گرفته شده است. پس از رویداد نیز آثار آنها در قالب کتاب منتشر خواهد شد.

جزییات برنامه پاسداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی اعلام شد/ از اهدای  نشان«بین‌المللی» به برگزیدگان تا شناسایی رستم‌ها و سیاوش‌های معاصر

همکاری‌ها باعث ایجاد ستاد کشوری شد

در ادامه برنامه محمد حسین‌زاده (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی) گفت: میراث گرانبهای ما فردوسی است و به او افتخار می‌کنیم و مفتخریم که همشهری او هستیم.

او افزود: یکی از اتفاقات امسال همت و همکاری مجموعه‌های متعدد ملی، بخصوص انجمن مفاخر است که منجر به تشکیل ستادی کشوری شد.

مدیرکل ارشاد خراسان رضوی در ادامه بیان کرد: برنامه‌های متعددی در سطح استان خراسان پیش‌بینی کرده‌ایم که برخی با همراهی دیگر استانها و دانشگاه‌ها شکل گرفته است. از طرفی محوریت علمی رویداد هم برای ما مهم بود که به واسطه فعالیت دانشگاهیان شکل گرفت و در این رابطه برنامه‌هایی را خواهیم داشت. 

وی افزود: شعار محوری امسال انتخاب شده و فعالیت در استان‌ها در محوریت این شعار است که می‌گوید فردوسی پاسدار فرهنگ و ادب ایرانیان است. 

او ادامه داد: در روز بیست و چهارم همایش علمی در مشهد داریم. بعدازظهر همان روز حضور مردمی در آرامگاه حکیم طوس را خواهیم داشت. آیین اعطای نشان را داریم و  از سال آینده هم نشان بین‌المللی را خواهیم داشت.

او گفت: فردوسی در شاهنامه قهرمان‌پروری کرده و تلاش می‌کنیم سیاوش‌ها و رستم‌های حال حاضر را پیدا کنیم. از طرفی حماسه‌سرایی هم بخش دیگری است که در بزرگداشت امسال بخشی به آن اختصاص داده شده است؛ که برگزیده این بخش نیز مشمول نشان خواهد بود. 

اجرای تئاتر در آرامگاه فردوسی

حسین‌زاده گفت: تئاتر نیز یکی دیگر از رویداد امسال است. در همین رابطه رضا صابری کارگردان تئاتر اثری را به مدت ده شب اجرا خواهد کرد که اثری حماسی است و در آرامگاه فردوسی روی صحنه می‌رود.

 او بیان کرد: روز بیست و هشتم اردیبهشت نیز روز خیام است و ما خراسانی‌ها به این موضوع توجه داریم در همین رابطه شب شعری در نیشابور برگزار می‌شود،

جایزه دستار فردوسی

مدیرکل ارشاد خراسان رضوی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: جایزه دستار فردوسی را داریم که از سال قبل به اهالی ادب اعطا می‌شود و بسیار ویژه است. کانون پرورش فکری هم برنامه دارد. به اضافه اینکه در رادیو هم برای فارسی زبانان منطقه برنماه‌هایی داریم. بخش دیگر نیز تولیدات صوتی و تصویری است تا به این وسیله  فردوسی را به نوجوانان و جوانان معرفی کنیم، در اداره کل کتابخانه‌های استان هم برنامه‌هایی خواهیم داشت که موضوع آنها فردوسی است. 

در پایان از پوستر بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی رونمایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز