خبرگزاری کار ایران

نقب به دنیای مانناها اقوام ایرانی پیش از آمدن آریایی‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۹۴۳۶

کتاب «تاثیر فرهنگ آشوری بر مانناها» بر پایه‌ی نتایج کاوش‌های باستان‌شناسی اسماعیل یغمایی در محوطه‌ی قلایچی در بوکان پس از گذشت ۴۰ سال از سوی انتشارات دادکین منتشر شد. ماجرای کاوش محوطه‌ی قلایچی براساس یک گزارش آغاز شد.

به گزارش ایلنا، در زمستان سال ۱۳۶۳ وزارت اطلاعات، مرکز باستان‌شناسی آن‌هنگام را آگاه کرد که نزدیک یک سال است، روستانشینان و غریبه‌ها به خاکبرداری غیرمجاز تپه‌هایی چند در نزدیکی روستای «ناچیت» بوکان پرداخته‌اند. قاچاقچیان یافته‌ها را که بیشتر آجرهای لعابدار بود به عراق برده و در برابر آن اسلحه‌ی ژ- ۳ و کالیبر ۵۰ خریداری می‌کردند. بر پایه‌ی آگاهی این وزارت بسیاری سلاح‌های فرانسوی در دست گروهک‌های ضد انقلاب کومله، دموکرات، مجاهدین و…، از فروش مستقیم یا مبادله‌ی آجرهای لعابدار بوده است. 

این‌گونه نزدیک ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ آجر به فرانسه و بریتانیا فرستاده شد و عوامل ضد انقلاب از راه کوهستانی پیرانشهر با کردهای اربیل، سلیمانیه و به‌ویژه کرکوک ارتباط تنگاتنگ داشته و توزیع اسلحه در سراسر کردستان ایران از این راه بوده است. آگاهی دیگر این‌که هر آجر لعابدار با نگرش به نگاره و سالم بودن آن در بوکان ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان، در مرز ایران و عراق ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان و در فرانسه نزدیک ۴۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود. 

کاوش‌های اسماعیل یغمایی در این محوطه آغاز می‌شود و او به داده‌های بسیار ارزشمندی از دوران مانناها دست می‌یابد. این کاوش‌ها نشان از دوره‌ای متعلق به سه‌هزار سال پیش دارد که از مهم‌ترین مردمان بومی ایران پیش از آمدن آریایی‌ها به این سرزمین هستند. هنر و تکنیکی که در آجرهای لعاب‌دار کشف شده در این محوطه به دست آمده منحصربه‌فرد است. در این کاوش‌ها کتیبه‌ای ویژه به زبان آرامی نیز به دست آمد که سند بسیار مهمی از دوران تاریخی ایران است. 

این کتاب ما را به سه‌هزارسال پیش در ایران می‌برد و با گاهنگاری روز به روز می‌توانیم با داده‌های باستان‌شناسی با زندگی مردمان آن دوره ارتباط برقرار کنیم. 

این کتاب در شش فصل شامل «چشم‌اندازی چند به روستای قلایچی»، «رازی‌گری»، «سنگ‌نبشته»، «دیگر یافته‌ها»، «ارزیابی و گاهنگاری» و «پژوهش‌های آزمایشگاهی» می‌شود. 

تاثیر فرهنگ آشوری بر مانناییان، در قطع رحلی، جلد گالینگور، در ۴۴۷ صفحه با عکس‌های رنگی در آخر کتاب منتشر شده است. شما می‌توانید برای تهیه این کتاب به صفحه اینستاگرام انتشارات دادکین @dadkinpublisher یا سایت dadkinpublisher. ir مراجعه کنید یا به شماره ۰۹۱۲۳۰۸۲۱۸۸ پیام دهید؛ همچنین می‌توانید کتاب را از کتاب‌فروشی دی واقع در ایرانشهر خیابان کلانتری بالای کافه آپارتمان خریداری کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز