خبرگزاری کار ایران

نمایشگاه “نقش‌مایه خرگوش در هفت اثر موزه ملی ایران”

کد خبر : ۱۳۴۲۸۹۳

نمایشگاه “نقش‌مایه خرگوش در هفت اثر موزه ملی ایران” واقع در طبقه دوم موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی برگزار شده.

به گزارش ایلنا، یکی از رویدادهای این روزهای بهاری موزه ملی ایران نمایشگاهی تحت عنوان ” نقش‌مایه خرگوش در هفت اثر موزه ملی ایران ” است که به مناسبت فرا رسیدن نوروز ۱۴۰۲ خورشیدی برپا شده است. از آنجا که در باور طالع‌بینی نماد این سال خرگوش شناخته می‌شود، منتخبی از آثار این موزه که به خرگوش اشاره دارند، در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است. این نمایشگاه  مشتمل براشیاء شاخصی از سفال، فلز و کاغذ، نگارگری و … مربوط به دوره‌های اسلامی است که هرکدام این جانور را در موقعیتی متنوع و با مفاهیم خود نمایش می دهد.

بازدیدکننده در هفت اثر اسلامی پیش روی خود می‌تواند به توانایی، اندیشه وخلاقیت بیانی و سبک هنرمندان دوره‌های گوناگون اسلامی ایران  در خلق آثار متفاوت با مضمونی مشترک تامل داشته باشد.

 خرگوش، پستانداری چابک و زیرک است که در بسیاری از آثار و متون ادبی ایران جایگاه ویژه‌ای دارد. این پستاندار در زیر گونه شرقی و غربی در ایران زیست می‌کند و از نظر ظاهری دارای اندامی کشیده، گوشهایی بلند، دمی بلندتر از نژادهای اهلی و پاهای بسیار قوی است که براحتی از دست شکارچیان می‌گریزد. خرگوش ها بیشتر شب‌زی هستند و فعالیت آنها تا سپیده دم ادامه دارد. اما شکارهای مورد توجه ای برای سگ، شغال و بویژه یوز هستند.

این رویداد فرصتی مناسب برای کارگاه‌های هنری کودک و نوجوان فراهم اورده تا این عزیزان پس از بازدید این نمایشگاه در صورت تمایل نقاشی با موضوع خرگوش برگرفته از این آثار را برای موزه ملی ایران به یادگار گذارند و به همین منظور نمونه‌هایی از این نقش‌مایه‌ها نیز پیشتر طراحی و در اختیار کودکان قرار می گیرد تا بتوانند به تکمیل طرح و رنگ آمیزی آن هم اقدام کنند و ساعتی بیشتر به همنشینی با فرهنگ و هنر ایرانی مشغول باشند.

نمایشگاه “نقش‌مایه خرگوش در هفت اثر موزه ملی ایران” واقع در طبقه دوم موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی  از  ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ برگزار شده و تا پایان ایام نوروز همه‌روزه از ساعت ۱۰  تا ۲۱ پذیرای عزیزان و دوستداران فرهنگ و هنر  است.

 علاقمندان ارجمند توجه داشته باشند بازدید از نمایشگاه های نوروزی موزه ملی ایران رایگان و تنها نیاز به تهیه بلیت‌ ورودی موزه ملی ایران دارد. آخرین ساعت تهیه بلیت  ۴۵دقیقه پیش از پایان کار موزه ملی ایران در این ایام  یعنی  ۲۰:۱۵  خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز