خبرگزاری کار ایران

مدیر زنجیره سینماداری مهر:

احداث مجتمع‌های فرهنگی خانواده‌ها را به سینما می‌کشاند/ حوزه هنری باید یک استحاله در نوع مخاطب ایجاد کند

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۹۴۳۰

هادی اسماعیلی( معاون توزیع سازمان سینمایی سوره) از ویژگی‌ها و ماموریت پردیس سینمایی مهر کوهسنگی به عنوان نخستین مجموعه فرهنگی تفریحی چندمنظوره سخن گفت.

هادی اسماعیلی (معاون توزیع سازمان سینمایی سوره و مدیر زنجیره سینماداری مهر) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به افتتاح پردیس سینمایی مهر کوهسنگی به عنوان نخستین مجموعه فرهنگی تفریحی چندمنظوره (culturplex) خانواده محور با رویکرد صنایع فرهنگی مانند سینما، کتاب و… در قلب منطقه گردشگری کوهسنگی مشهد، درباره ساخت این مجموعه عنوان کرد: سابقه مهر کوهسنگی به فروش یک ملک سینمایی باز می‌گردد. در حقیقت تکلیف ماست وقتی ملکی به ویژه سینما را هرچند بلااستفاده بوده است، می‌فروشیم، مابه‌ازای آن کاری کنیم.

وی ادامه داد: دوستان در بخش مرتبط با املاک حوزه، مکان فعلی را برای احداث سالن سینما در مشهد پیدا و کارهای اولیه آن را شروع کردند. از ابتدای امسال پروژه سرعت گرفت و نهایتا پردیس سینمایی مهر کوهسنگی مشهد پنجشنبه ۲۵ اسفندماه افتتاح می‌شود.

مدیر زنجیره سینماداری مهر با بیان اینکه در فضای توسعه زیرساخت‌های سینمایی باید رویکردی داشته باشیم که سه یا چهار سال دیگر با خود نگوییم که در احیا و ساخت سالن سینما اشتباه کردیم، عنوان کرد: براین اساس از زمانی که من در معاونت توزیع فعالیت خود را آغاز کردم، اولین تیمی که در توزیع شکل گرفت تیم تحقیق و توسعه و مهندسی راهبردی بود. در حقیقت هرگاه بخواهیم سازماندهی اتفاق بیفتد، ابتدا باید مغز سیستم و سپس بخش‌های دیگر آن شکل بگیرد.

اسماعیلی ادامه داد: ما تحقیق و توسعه را ذیل امور راهبردی می‌بینیم یعنی اول به این فکر می‌کنیم چه اتفاقاتی باید رخ بدهد و سپس اطلاعات بدست آمده را تحلیل و بعد نسخه تجویز می‌کنیم. در سال اول حضورم در سازمان سینمایی سوره بحث‌های تحقیقاتی را مبنا قرار دادیم و برای آنکه بتوانیم درست تصمیم‌گیری کنیم نیاز داشتیم این اتفاق رخ بدهد.

وی یادآور شد: حالا اگر به کشورهایی که صنعت سینما دارند، نگاه کنیم، دیگر سینما به‌ماهو سینما وجود ندارد یعنی کسانی که به دنبال ساخت سینما هستند، تنها به ساخت سالن و بوفه اکتفا نمی‌کنند و این شیوه سالن‌سازی منسوخ شده است. بر این اساس ماه‌های اولیه سال ۱۴۰۰ به این نتیجه رسیدیم که اگر می‌خواهیم کاری در این فضا انجام دهیم باید به سمت مجتمع‌سازی حرکت کنیم.

معاون توزیع سازمان سینمایی سوره افزود: وجود این مجتمع‌ها برای مجموعه‌ای مانند حوزه هنری که نهادی فرهنگی است و برخلاف صنعت سینما در دنیا که مباحث اقتصادی پُررنگ‌تر از مباحث هنری است و هنر را با اقتصاد می‌سنجند، ضروری است پس به سراغ این رفتیم که یک سری مجتمع‌های فرهنگی، تفریحی خانواده‌محور ایجاد کنیم. حال اگر کسی از ما بپرسد چرا خانواده‌محور باید به او بگوییم که چون حوزه مشتری اصلی خود را خانواده می‌داند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه تحلیل دیگری که مربوط به ساخت مجتمع‌های فرهنگی می‌شود، به تحلیل سینما در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ باز می‌گردد که ۷۰ میلیون قطعه بلیت سینما فروش می‌رفت، گفت: این مساله نشان از رفتن همه مردم به سینما دارد اما در سال ۹۷ که می‌توان گفت اوج فروش بلیت در ۱۰ سال گذشته بود، ۲۶ میلیون قطعه بلیت فروش رفت. آن زمان حتما خانواده‌ها به سینما می‌رفتند و شبیه دوران حاضر نبود که خانواده‌ها از فضای سینما به دلایلی دور باشند. پس اگر بخواهیم مخاطبان سینما توسعه پیدا کنند باید خانواده‌ها را به سینما بکشانیم. اگر این اتفاق نیفتد، اقتصادی برای آن شکل نمی‌گیرد. چه از سمت تاثیر فرهنگی و چه از سمت شکوفایی اقتصادی به قضیه نگاه کنیم باید مخاطب سینما را توسعه دهیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات سینماهای حوزه هنری این است که زیرساخت‌هایش به ویژه به لحاظ عمرانی و ساختاری این قابلیت را ندارد که تبدیل به مجتمع فرهنگی شوند، اظهار کرد: ما ۲ راه داریم. یک راه کوتاه‌مدت که با یکسری طراحی‌های نرم شامل برنامه‌های جانبی از جمله رویدادهایی در فضای اکران و حتی غیرمرتبط با فضای سینما کار و سینما را به این نحو فعال کنیم و مخاطب خانواده را به سینما بیاوریم. در حقیقت باید سراغ رویدادهای غیرسینمایی داخل سینما برویم که بتوانیم سینما را فعال کنیم وگرنه سینما با کیفیت محصولاتی هم که دارد، نابود می‌شود و ۱۰ سال دیگر اصلا سینما نداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز