خبرگزاری کار ایران

از نقوش گیاهی و انتزاعی تا خطوط موازی و دالبری در سفال‌های پیش از تاریخ خله‌کوه تاکستان

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۵۴۹۱

سرپرست دومین فصل کاوش خله‌کوه تاکستان قزوین با اشاره به یافته‌های این فصل از کاوش گفت: بخشی از یافته‌های این فصل از کاوش، سفال‌هایی است که قدمت آن‌ها به دوران پیش از تاریخ می‌رسد و از دوره سیلک ب یا مس و سنگ انتقالی هستند.

به گزارش خبرنگاران ایلنا، تپه خله‌کوه در بافت شهری تاکستان واقع شده و در میان خیابان‌های بافت قدیم شهر قرار گرفته است. دومین فصل کاوش در این محوطه در سال ۱۴۰۰ به سرپرستی فریبا سعیدی انارکی رقم خورد و بخشی از آثار بدست آمده از این فصل از کاوش باستان‌شناسان در نمایشگاهی که این روزها در موزه ملی برپاست، به نمایش گذاشته شده است. 

فریبا سعیدی انارکی (سرپرست دومین فصل کاوش خله‌کوه تاکستان قزوین) با اشاره به آنکه بخشی از یافته‌های این فصل از کاوش، سفال‌هایی است که قدمت آن‌ها به دوران پیش از تاریخ می‌رسد و از دوره سیلک ب یا مس و سنگ انتقالی هستند، گفت: در بین سفال‌ها تعداد قابل توجهی سفال دوره اسلامی نیز بدست آمده است. سفال‌های پیش از تاریخ به دو گروه ساده و منقوش تقسیم می‌شوند. فرم ظروف و کاسه‌های کوچک و بزرگ هستند که دارای نقش‌های هندسی، گیاهی و حیوانی هستند. نقش‌های هندسی شامل خطوط موازی، مثلث‌های تکرار شونده روی لبه، خطوط موازی با آویزهای دالبری، خطوط هاشوری و شطرنجی می‌شوند. 

او ادامه داد: نقش‌های گیاهی انتزاعی بوده و نمودی از گیاهان و درختان هستند. نقش‌های حیوانی شامل ردیف پرندگان، پرنده با بال‌های باز و حیوانات چهار پا شامل بز و بز کوهی با شاخ‌های بلند خمیده است. 

از نقوش گیاهی و انتزاعی تا خطوط موازی و دالبری در سفال‌های پیش از تاریخ خله‌کوه تاکستان

به گفته این باستان‌شناس، هدف از فصل دوم کاوش خله‌کوه علاوه‌بر شناخت تداوم و گسست استقرارهای موجود در تپه، شناخت ارتباطات منطقه‌ای دشت قزوین و فرامنطقه‌ای فلات مرکزی، دشت تهران، شمال و شمال‌شرق ایران، حفاظت فیزیکی و ایجاد سایت موزه است. 

سعیدی انارکی با اشاره به اینکه در ترانشه A که در فصل اول زده شده بود کاوش ادامه یافته و در جبهه‌ی غربی و جنوب‌غربی آن سه ترانشه دیگر زده شد، افزود: کاوش نشان داد که در تمامی ترانشه‌ها نیم متر اولیه لایه‌های مضطرب است و پس از آن لایه فرهنگی تک‌دوره‌ای متعلق به دوره انتقالی مس‌سنگی وجود دارد. یافته‌های کاوش حاکی از وجود ساختمانی است که احتمالاً یک‌خانه بزرگ با چندین اتاق و فضاهای کاربردی مانند آشپزخانه، فضای باز برای انجام فعالیت‌های روزانه و فضایی برای ریختن خاکستر فعالیت‌های خانگی است. 

به گفته او، مهم‌ترین یافته‌های باستان‌شناسی سفال و معماری است. علاوه بر آن تعداد اشیای ویژه سنگی، سفالی، استخوانی و ترکیب فلز و استخوان به دست آمده است. سفال‌های بدست آمده از خله‌کوه مشابه سفال‌های تگرگی، نقوش استاندارد زاغه و سفال چشمه‌علی است. از ترانشه B بقایای چهار جام بدست آمد که از نوع چشمه‌علی هستند و روی آن‌ها نقوش گیاهی، جانوری و هندسی نقش بسته و تمام سطح جام‌ها پوشیده از نقش هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز