خبرگزاری کار ایران

رهبر ارکستر سمفونیک صداوسیما مطرح کرد؛

دلایل کناره‌گیری‌ام فردی است که تصور می‌کند رهبر ارکستر است! بدون هماهنگی با من نوازنده دمام به ارکستر آوردند!

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۴۰۳۶

آرش امینی که از سال نود و هشت سکان هدایت آن را به عهده دارد، در اعتراض به برخی رفتارها از سمت خود استعفا داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آرش امینی رهبر ارکستر سمفونیک صداوسیما بنا به دلایلی از سمت خود استعفاء داد.

او طی روزهای گذشته علاوه بر رهبری ارکستر سمفونیک صداوسیما، ارکستر «پیامبر مهربانی» را نیز در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه برد. آرش امینی از جمله هنرمندانی است که تاکنون ارکسترهای مختلفی را در ایران و سایر کشورها رهبری کرده است. 

این موسیقی‌دان که از سال نود و هشت رهبری ارکستر صداوسیما را به عهده داشته، دلیل استعفای خود را دخالت یکی از افراد مسئول مطرح کرده است. 

فردی که تصور می‌کند رهبر ارکستر است!

امینی درباره دلیل کناره‌گیری‌اش از رهبری ارکستر صداوسیما گفت: الان دو، سه ماهی هست که آقایی را به عنوان مسئول اداری منصوب کرده‌اند که مشکلاتی را برای ما و ارکستر ایجاد کرده است. این فرد تصور می‌کند موزیسین و رهبر ارکستر است! 

امینی در ادامه گفت: این فرد که او را از رادیو آورده‌اند و به او مسئولیت داده‌اند، مدام در کارهای ارکستر دخالت می‌کند! این رویه چند ماه است وجود دارد اما خب من صبوری کردم تا اجرایی که در جشنواره موسیقی فجر امسال داشتیم، روی صحنه برود. 

مسئولی که در رپرتوارهای ارکستر دخالت می‌کند باید تغییر کند!

وی در پاسخ به این سوال که این دخالت‌ها در چه بخش‌هایی است، گفت: یکی از کارهای این فرد دخالت در رپرتوارهاست. من واقعا رهبری نیستم که مانند برخی افراد و ارکسترها به جشنواره بیایم تا فقط موسیقی کلاسیک اجرا کنم! من همیشه در تمام مناسبت‌های ملی و مذهبی بنا به ضرورت ارکستر سمفونیک صدا و سیما و اهدافی که دارد، عمل کرده‌ام. بنابراین چنین دخالت‌هایی نه فقط با روند فعالیت من و ارکستر سمفونیک صدا هم‌خوانی ندارد، بلکه در هیچ ارکستری و هیچ کشوری هم مرسوم نیست. شما توجه بفرمایید در سی و یکم شهریورماه امسال کدامیک از ارکسترهای مملکت به مناسبت هفته دفاع مقدس روی صحنه رفتند؟ اما ارکستر صدا و سیما چنین کاری انجام داد. قطعا من شعورم می‌رسد که کدام کار را چه زمانی اجرا کنم. 

برای رهبر ارکستر نت در پاکت می‌گذارند که اجرا کند!

او ادامه داد: من سر تمرین رفته‌ام و دیده‌ام که آن فرد تعدادی نت را برایم در پاکت گذاشته‌ که یعنی ما آن‌ها را اجرا کنیم. در هیچ کجای دنیا چنین چیزی وجود ندارد و مرسوم نیست! من نمی‌توانم پارتیتور یک قطعه را نبینم و نتی که در پوشه گذاشته‌اند را اجرا کنم. 

امینی اذعان داشت: آن‌هایی که مرا می‌شناسند از حساسیت‌هایم به کارم مطلع هستند. شما توجه کنید من در جشنواره امسال دو ارکستر را رهبری کردم. اجرای «پیامبر مهربانی» واقعا کار راحتی نبود و هیچکس رهبری آن را قبول نمی‌کرد. 

 انتخاب رپرتوارها و سازها و نوازنده‌ها به عهده رهبر ارکستر است

وی تاکید کرد: مطمئنا انتخاب رپرتوارها و سازها و نوازنده‌ها به عهده رهبر ارکستر است. اینکه فلان ساز بنا به اقتضا در ارکستر وجود داشته باشد یا خیر!‌ صرفا و قطعا به عهده رهبر ارکستر است. این در حالی است که من مثلا من سر تمرین حاضر می‌شوم و می‌بینم آن فرد مسئول یک نوازنده دمام را آورده و آن فرد با سازش در کنار ارکستر است. شاید تصور کنید که من اغراق می‌کنم اما در واقع اینطور نیست و هر آنچه می‌گویم عین واقعیت است. 

رهبر ارکستر سمفونیک صداوسیما در پاسخ به این سوال که آیا در صورت تغییر فرد مربوطه چوب رهبری ارکستر سمفونیک صدا و سیما را به دست خواهد گرفت یا نه نیز گفت: بله من بازخواهم گشت و معتقدم چنین افرادی و رفتارهای‌شان به ارکستری که زحمات زیادی برای آن کشیده‌ شده، ضربه خواهد زد. 

امینی در پایان صحبت‌هایش گفت: می‌توانند فردی دیگر را به عنوان مدیر بخش مربوطه انتخاب کنند اما آیا می‌توانند برای رهبری ارکستر صدا و سیما هم فردی دیگر را انتخاب کنند؟

گفتنی است آرش امینی طی سال‌های فعالیتش با افراد و ارکسترهای مختلفی در ایران و خارج از کشور همکاری داشته است. از جمله آثار مهم وی می‌توان به  کنسرتو ویلن و تریپل کنسرتو بتهوون، کنسرتو ویلن چایکوفسکی، فوگ بزرگ باخ، اپرای کارمن اشاره کرد. او با هنرمندان داخلی چون لوریس چکنواریان، فرهاد فخرالدینی، حسین دهلوی، حسن ریاحی، شاهین فرهت و حسین علیزاده همکاری کرده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز