خبرگزاری کار ایران

نمایشگاه «تهران ۵۷ به روایت عکس» با حضور وزیر ارشاد افتتاح شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۸۵۷۱

نمایشگاه «تهران ۵۷ به روایت» شامل عکس‌های قربان خلیلی عصر سه‌شنبه ۱۸ بهمن‌ماه در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.

به گزارش ایلنا به نقل از  روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، نمایشگاه آینه در آینه ۲، (تهران ۵۷ به روایت عکس‌های قربان خلیلی)   عصر سه‌شنبه ۱۸ بهمن ماه در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد. 

در افتتاحیه این نمایشگاه که عکس‌های زنده یاد قربان خلیلی از تهران در سال ۱۳۵۷ به نمایش گذاشته شده است، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری، عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی، سیدعباس میرهاشمی دبیرکل جشنواره هنرهای تجسمی فجر، عبادرضا اسلامی کولایی، رییس موزه هنرهای معاصر تهران و جمعی از هنرمندان حضور داشتند. 

محمد مهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در این مراسم گفت: خوشحالم که در این ایام فرخنده این نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح می‌شود، یاد مرحوم خلیلی را گرامی می‌داریم و از خانواده ایشان به خصوص همسرشان قدردانی می‌کنم. می‌خواهم این برنامه را بهانه‌ای برای قدردانی از عکاسان قرار دهم که با سختی‌های کارشان لحظات را برای همیشه ثبت می‌کنند. امروز که پس از ۴۴ سال این عکس‌ها به نمایش گذاشته می‌شود ما بیش از پیش قدر ارزش کارهای آقای خلیلی را می‌دانیم و از دوستان خوبم برگزاری این نمایشگاه تشکر می‌کنم. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: یاد استاد حبیب‌الله صادقی را گرامی می‌دارم که در نمایشگاه آیینه در آیینه ۱ مهمان ما بودند و رییس جمهوری نیز از این نمایشگاه بازدید کردند. 

سید عباس میرهاشمی دبیرکل پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در این مراسم گفت: پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر سعی کرده است دامنه فعالیت‌های خود را گسترش دهد و این رویکرد مخصوصا در بخش پژوهش نمود بیشتری داشته است. ما کار پژوهشی را سال گذشته در دستور کار قرار دادیم و نمایشگاه آیینه در آینه ۱ با محوریت نقاشی در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. 

میرهاشمی در ادامه گفت: امیدوارم در دوره‌های بعد جشنواره هم فصل ۳ و ۴ این پروژه آینه در آینه ارائه شود و همه فعالیت‌های ما پژوهش‌محور باشد و فعالیت‌های پژوهش محور دستاوردی برای هنر داشته باشد. 

مجتبی کوچکی، کیوریتور نمایشگاه تهران ۵۷ به روایت عکس در ادامه مراسم گفت: تا اواسط دهه ۸۰ کسی جز همکاران نزدیک،  مرحوم قربان خلیلی را نمی‌شناخت. سه عکس خیلی معروف و تاثیرگذار در جریان انقلاب بر روحیه مردم تاثیرگذار بوده که این سه عکس کار روزنامه کیهان بوده است. یکی از عکس‌ها متعلق به عبدالحسین پرتوی و دو عکس دیگر یعنی عکس «نزن سرباز» و عکسی مربوط به سخنرانی امام خمینی (ره) متعلق به قربان خلیلی است. 

کوچکی درباره شیوه کار عکاسی قربان خلیلی گفت: قربان خلیلی هیچ تحصیلات آکادمیکی در حوزه هنر نداشته و خودآموز بوده و تکنیک کار عکاسی‌اش قدیمی بوده اما با همان تکنیک شاهکار کرده است. آثار متاسفانه آثار زنده یاد خلیلی مفقود شده اما عکس‌ها در ایران است و باید همه کمک کنیم عکس‌ها پیدا شود و امیدوارم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این زمینه کمک و همراهی کند. ۵۷ فریم از عکس‌های قربان خلیلی موجود است که این‌ها به موزه هنرهای معاصر آورده‌ام و در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است. 

عبادرضا اسلامی کولایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران با قدردانی از بازدیدهای متعدد و توجه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به موزه هنرهای معاصر تهران گفت: موزه هنرهای معاصر تهران با کمک معاونت هنری توانست خود را به روز کند. نگاه مدیریت موزه هنرهای معاصر تهران در دوره فعلی بیشتر بر حوزه پژوهش استوار است و ۱۵ عنوان کتاب در موزه در دست انتشار است. 

اسلامی کولایی در پایان گفت: میهمانان خارجی در نمایشگاه قبلی موزه هنرهای معاصر تهران از امانتداری هنردوستان ایرانی تشکر کردند و باور داشتند ایرانیان امانت‌داری و نگهداری آثار هنری  را به بهترین وجه انجام داده‌اند. 

نمایشگاه آینه در آینه ۲ در  ادامه نمایشگاه آینه در آینه ۱ است که سال گذشته در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. 

این نمایشگاه با نمایش ۵۷ عکس از قربان خلیلی (از تهران سال ۵۷) تا ۲۰ فروردین سال آینده در موزه هنرهای معاصر تهران ادامه دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز