خبرگزاری کار ایران

برگزاری پنل تخصصی ژنتیک باستان و تبارشناسی در کنگره ژنتیک ایران

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۷۶۵۷

پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی پیرو فعالیت‌های علمی مشترک با انجمن ژنتیک ایران، در «پنجمین کنگره بین‌المللی و هفدهمین کنگره ملی ژنتیک ایران» پنل تخصصی ژنتیک‌باستان و تبارشناسی برگزار می‌کند.

به گزارش ا یلنا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، پرستو عرفان‌منش (دبیر علمی پنل ژنتیک باستان و تبارشناسی) گفت: یکی از معقوله‌های فرهنگی بقایای استخوانی (جانوری یا انسانی) است که در سایت‌های تاریخی توسط باستان‌شناسان به دست می‌آید و شناسایی و نگهداری از آن‌ها برای تعیین هویت و اصالت بخشی از قومیت‌های یک مجموعه بسیار حائز اهمیت بوده که شناسایی و تشخیص پروفایلینگ‌های ژنتیکی آن‌ها گامی اساسی در این راه است. 

او تصریح‌کرد: تعیین الگوهای DNA در این معقوله می‌تواند اطلاعات در زمینه ژنتیک جمعیت‌های انسانی را افزایش و با استفاده از تعیین الگوهای DNA، تنوع ژنتیکی در میان قومیت‌ها، توزیع‌های جغرافیای آن‌ها و غیره را نشان دهد. 

مسئول آزمایشگاه فرسودگی زیستی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی افزود: با توجه به فعالیت‌های علمی در سال‌های گذشته در زمینه طرح‌های ژنتیک‌باستان و برگزاری ۵ دوره کارگاه‌های تخصصی در حوزه زیست‌باستان‌شناسی (بیوآرکئولوژی)؛ پنل تخصصی ژنتیک باستان و تبارشناسی ژنتیک به دبیری علمی آزمایشگاه فرسودگی زیستی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی برگزار می‌شود. 

او خاطرنشان‌کرد: همچنین ۲ کارگاه تخصصی جانور باستان‌شناسی و ژنتیک‌باستان از جمله برنامه‌های جانبی این پنل است که با مشارکت پژوهشکده باستان‌شناسی، موزه ملی ایران و موزه آبگینه و سفالینه در حاشیه این رویداد بین‌المللی برگزار می‌شود. 

دبیر علمی پنل ژنتیک باستان و تبارشناسی اظهارکرد: با توجه به مذاکرات به عمل آمده با انجمن ژنتیک ایران این کارگاه‌ها برای دانشجویان و دانش‌آموختگان باستان‌شناسی و همکاران میراث‌فرهنگی از تخفیف برخوردار هستند که اطلاعات آن در سایت کنگره به آدرس www. GC 2023. ir قابل مشاهده است. 

عرفان‌منش با بیان‌اینکه شعار علمی این پنل «ژنتیک باستان، رویکردی نوین در شناخت جمعیت‌های انسانی گذشته» تعیین شده که در قطعنامه انتهایی کنگره ذکر می‌شود افزود: پنجمین کنگره بین‌المللی و هفدهمین کنگره ملی ژنتیک ایران از ۱۵تا ۱۷ اسفند ماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز