خبرگزاری کار ایران

مستندسازی سکه‌های پیش از اسلام موزه و مخزن کرمان

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۷۳۵۴

طرح «مستندسازی سکه‌های پیش از اسلام موزه و مخزن کرمان» با هدف مستندسازی ۲۵۰ سکه ساسانی از مجموعه سکه‌های موزه کرمان در گروه زبان‌های باستانی و متون کهن پژوهشکده زبان شناسی، کتیبه‌ها و متون انجام شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، کتایون فکری‌پور (عضو هیأت علمی پژوهشگاه و مجری طرح) گفت: علم سکه‌شناسی زیر مجموعه علم باستان‌شناسی است و اهمیت سکه‌ها به عنوان سند تاریخی کاملا آشکار است. 

او با بیان‌اینکه سکه‌ها می‌توانند کمک فراوانی به حل حلقه مفقوده یک حکومت یا سلسله و معرفی فرهنگ و اعتقادات یک دوره تاریخی کنند، تصریح‌کرد: آن‌ها نه تنها وسیله‌ای برای مبادله کالا بلکه نماد قدرتِ ضرب کنندگان آن بوده‌اند. 

فکری‌پور با اشاره به اینکه بازتاب قدرت مالی ساسانیان در ضرب سکه‌های آنان متجلی است و اولین سکه ساسانی با به قدرت رسیدن اردشیر اول شاهنشاه ایران انتشار یافت، افزود: شاهان ساسانی به علت تمایل زیادشان به دین زردشتی نشانه‌های یونانی مأبی سکه‌های پارتی را کنارگذاشته و مضمون زردشتی‌گری را وارد سکه‌های خود کردند. 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: این طرح پژوهشی با هدف مستندسازی ۲۵۰ سکه ساسانی از مجموعه سکه‌های موزه کرمان انجام شده و بر اساس بررسی‌های انجام شده سکه‌هایی از اردشیر اول، شاپور اول، بهرام اول، بهرام دوم، نرسی، هرمزدوم، شاپور دوم، شاپور سوم، بهرام چهارم، یزدگرد دوم، پیروز، قباد، خسرو اول، هرمز چهارم و خسرو دوم در این مجموعه موجود است. 

مجری طرح مستندسازی سکه‌های پیش از اسلام موزه و مخزن کرمان افزود: تعداد سکه‌های خسرو دوم و هرمز چهارم به ترتیب بیشترین تعداد سکه این مجموعه را دربرمی‌گیرند و برای هریک از سکه‌ها، شناسنامه‌ای با توجه به اطلاعات داده شده از استان تنظیم شده است. 

فکری‌پور با اشاره به اینکه شناسنامه علاوه بر مشخصات سکه‌ها، استنساخ، حرف‌نویسی و ترجمه کتیبه‌های رو و پشت سکه را در بر دارد تصریح‌کرد: تنظیم سکه‌ها به ترتیب سلطنت پادشاهان است از آنجاییکه سکه‌های شاهان نخستین سال ضرب ندارند سکه‌های هر پادشاه بر اساس شماره اموالی و از قباد به بعد بر اساس سال ضرب سکه منظم شده‌اند. 

او افزود: علاوه بر تنظیم شناسنامه مطالب به فرم کتاب نیز نگاشته شده که به صورت صحافی شده در اختیار پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری قرار گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز