خبرگزاری کار ایران

حراج بونامز برگزار شد/ «عشاق» ایرانی عرب‌ها را پشت سر گذاشتند

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۶۳۴۶

در حراج بونامز، اثری از صادق تبریزی در کنار آثاری از پنج هنرمند دیگر ایرانی با استقبال خریداران روبه‌رو شد.

به گزارش ایلنا، حراج هنر مدرن و معاصر خاورمیانه بونامز در حالی ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) به کار خود پایان داد که اثری از صادق تبریزی پیشگام فقید مکتب سقاخانه در کنار آثاری از پنج هنرمند دیگر ایرانی با استقبال خریداران روبه‌رو شد. این در حالی بود که بیش از نیمی از آثار هنرمندان عرب و ترک حاضر در این حراج، فروخته نشد.

در این حراج اثری کوچک از مجموعه «عشاقِ» صادق تبریزی مربوط به دهه هفتاد میلادی که با تکنیک رنگ روغن روی بوم در ابعاد ۴۵ در ۳۵ سانتی متر اجرا شده بود، با برآورد اولیه ۴ تا ۶ هزار پوند به قیمت ۶۱۲۰ پوند به فروش رفت. گران‌ترین اثر فروخته شده این حراج، تابلوی «فیگور نشسته» از عمر النّجدی هنرمند فقید مصری به ابعاد ۸۵ در ۵۷ سانتی متر مربوط به سال ۱۹۹۱ میلادی بود که به مبلغ ۲۵۵۰۰ پوند فروخته شد. تابلویی بدون عنوان (مربوط به ۱۹۶۹ میلادی) از سیراک ملکونیان هنرمند بنام ایرانی نیز که دارای ابعاد ۶۹ در ۹۷ سانتی متر و متعلق به مجموعه‌ای خصوصی در آمریکا بود؛ به رقم ۱۵۳۰۰ پوند فروش رفت و جزء گران‌ترین آثار ایرانی این حراج بود. همچنین حسین زنده رودی (۳۱۸۷ پوند)، لیلی متین دفتری/ دو اثر (۲۵۵۰ و ۲۸۲۵ پوند) منیر فرمانفرمایان (۲۵۵۰ پوند) و اردشیر محصص / دو اثر (۵۱۰ پوند)؛ از دیگر هنرمندان ایرانی این حراج بودند که آثار آن‌ها با اقبال خریداران مواجه شد. در این حراج که به طریق آنلاین برگزار شد، یکصد و یک اثر از هنرمندان صاحبنام منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از جمله کشورهای ایران، ترکیه، مصر، عراق، لبنان، ، سوریه، فلسطین، مراکش و… عرضه شده بود.

آنچه دو ویژگی مهم این اثر تبریزی در حراج امسال بونامز محسوب می‌شود، کوچک بودن اثر و تعلق آن به مجموعه «عشّاق» است؛ این در حالی است که معمولاً سوارهای تبریزی در حراج‌ها ارائه شده‌اند. در واقع آثار تبریزی به لحاظ موضوعی شامل نقاشی‌هایی است که ذیل موضوع «سواران» و «عشاق» جای می‌گیرند؛ نقاشی‌هایی با موضوع خسرو و شیرین، مجموعه مینیاتورها و مجموعه نقاشیخط‌ها. به لحاظ تکنیکی نیز تبریزی طیف وسیعی از انواع مدیاهای هنری را در طول دوران پرکار خود تجربه کرد و در استفاده از آن‌ها چنان تبحر یافت که غالباً بسیاری از تکنیک‌ها را در نقاشی‌های خود به صورت ترکیبی به‌کار می‌برد. آبرنگ، گواش، اکریلیک، رنگ‌روغن، مرکب روی پوست، نقاشی پشت‌شیشه تنها بخشی از انواع تکنیک‌هایی است که در آثار او با استادی تمام بر روی مقوا و یا بوم و شیشه کار شده و آثار بدیعی را موجب شده است.

گفتنی است صادق تبریزی پایه‌گذار نقاشی‌خط در ایران و از پیشگامان مکتب «سقاخانه» زمستان سال ۹۶ در سن ۷۸ سالگی در لندن درگذشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز