خبرگزاری کار ایران

در نشست رسانه‌ای جشنواره خوشنویسی رضوی مطرح شد؛

اقلام سته یادگار تمدن ایرانی در اسلام است/ به دنبال احیای زمینه‌های ماندگار تمدن اسلامی هستیم/ رویکرد دوره بیستم تولیدمحوری است

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۶۲۴۳

نشست خبری نوزدهمین جشنواره خوشنویسی رضوی صبح امروز (چهارشنبه دوازدهم بهمن‌ماه) در ساختمان بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) واقع در خیابان کریم‌خان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد خراسانی‌زاده (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران)، غلامرضا سپهری (دبیر نوزدهمین جشنواره خوشنویسی رضوی) و رییس شعب انجمن‌های خوشنویسی استان تهران در نشست خبری نوزدهمین جشنواره خوشنویسی رضوی حضور داشتند. مجتبی سعیدی‌زاده (مدیر بنیاد امام رضا) نیز در اواخر برنامه به دو مسئول دیگر پیوست. 

در ابتدای برنامه محمد خراسانی زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران ضمن تبریک فرا رسیدن دهه فجر و زادروز امام محمد تقی علیه السلام گفت: یکی از اتفاقات خوب این دوره از جشنواره رضوی پرداختن به اقلام سته یا خطوط آثار شش‌گانه است که یادگاری از تمدن ایران در هنر اسلامی است. 

هدف جشنواره خوشنویسی رضوی جریان‌سازی است

مدیرکل ارشاد استان تهران در ادامه گفت: اقلام سته پایه شکل‌گیری خطوط بعدی بوده‌اند. متاسفانه هنرمندان اندکی در این زمینه به آموزش و فراگیری مشغول هستند. بنابراین اگر به داد این خطوط نرسیم، فراموش خواهند شد. 

او در ادامه بیان کرد: نوزدهمین جشنواره خوشنویسی رضوی زمینه‌های ماندگار تمدن اسلامی را احیا خواهد کرد. برخی مباحث درباره جشنواره مربوط به حوزه‌های اجرایی است که نحوه انتخاب آثار، داوری‌ها و دیگر موارد را دربرمی‌گیرد و آثای سپهری دبیر جشنواره امسال درباره آن‌ها توضیح می‌دهند. 

خراسانی‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: یادمان باشد که جشنواره در یک شاخه صرف برگزار نمی‌شود و در حال آن را در شانزده استان برگزار خواهیم کرد.

او درباره مبالغ درنظرگرفته شده و کم بودن آن گفت: در جشنواره‌ها باید بین جوایز و توان برگزای تناسب وجود باشد و رقم مبالغ نگاهی کلان مد نظر بوده است. و اینکه در نحوه انتخاب مبلغ اعطایی باید مبالغ جوایز دوره‌های قبل را مدنظر داشته باشیم تا تناسب برقرار شود. 

خراسانی گفت: هدف جشنواره خوشنویسی رضوی بیشتر جریان‌سازی است و صرفا آثار اولویت نیستند. رویدادهای اموزشی داریم که در سطح استان برگزار می‌شود.

اقلام سته یادگار تمدن ایرانی در اسلام است/ به دنبال احیای زمینه‌های ماندگار تمدن اسلامی هستیم/ رویکرد دوره بیستم تولیدمحوری است

در ادامه برنامه غلامرضا سپهری (دبیر نوزدهمین جشنواره ملی خوشنویسس رضوی) ضمن تبریک فرارسیدن زادروز جوادالائمه (ع) مصادف شدن دهه فجر با جشنواره امسال را اتفاقی خوب دانست و گفت: نوزدهمین جشنواره خوشنویسی رضوی را دو تیم، بزرگ مدیریت کرده‌اند و آن را به مرحله اجرا رسانده‌اند. در اینباره باید بگویم تمامی اعضای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران تا شخص دکتر خراسانی برای برگزاری بهنر جشنواره با من نهایت همکاری‌ها و مشاوره‌ها را داشته‌اند و همین جا از تمام این عزیزان تشکر می‌کنم. 

او اذعان داشت: درست است که در زمینه‌های هنری و دیگر بخش‌ها تجاربی دارم اما اولین بار است دبیر می‌شوم و قبلا در این زمینه تجربه‌ای نداشته‌ام، اما با تیمی که در اختیارم بود، کارها به خوبی پیش رفت. 

سپهری ادامه داد: تلاش ما برگزاری بهترین دوره از جشنواره است و امیدوارم در این زمینه موفق عمل کنیم. 

او توضیح داد: اما تیم دیگری که ما را یاری کرد و بهترین همکاری‌ها را با ما داشت انجمن خوشنویسان ایران است. ما با اعضای این بخش جلسات مهمی را برگزار کردیم که استاد امیرخانی و آقای صندوق‌آبادی در کنارم بودند و از آن‌ها نیز تشکر می‌کنم. 

در تمام رشته‌ها علاوه بر اقلام سته، نستعلیق و نستعلیق شکسته هم داریم

دبیر جشنواره خوشنویسی رضوی در ادامه درباره نحوه اطلاع‌رسانی‌های رویداد امسال توضیحاتی داد. او گفت: انجمن بیش از سیصد شعبه دارد و خبری که در سامانه ما منتشر می‌شود، بلافاصله تمام مدیران تهران و شهرستان‌ها و حتی اعضای شعب خارج از کشور آن‌ها را می‌بینند. 

سپهری در ادامه گفت: به هرحال در مسیر برگزاری جشنواره امسال مشکلاتی داشتیم. می‌خواستیم پیش‌تر این نشست خبری را برگزار کنیم اما خب التهاب رخ داده در جامعه طی چند ماه گذشته و آلودگی‌های هوا که گاه محدودیت‌هایی ایجاد کرد، این اجازه را به ما نداد و مجبور شدیم برنامه را تا امروز به تاخیر بیاندازیم. 

او گفت: در تمام رشته‌ها علاوه بر اقلام سته خط‌های دیگری چون نستعلیق و نستعلیق شکسته داریم، ما برای آموزش خط‌های مهجور استادان زیادی نداریم و در جشنواره امسال به این موضوع توجه داشته‌ایم. 

او ادامه داد: خط تعلیق یکی از خطوطی است که اهمیت دارد و سال‌های بعد و در دوره‌های بعدی جشنواره در قالبی مشخص به آن می‌پردازیم. جا دارد از خواجه منشی گنابادی که این خط را کامل کردند نیز یاد کنم. 

سپهری تاکید کرد: نستعلیق از خط تعلیق آمده و کاملا ایرانی است. 

متقاضیان به یک اثر بسنده نکنند

او بیان کرد: نستعلیق عروس خطوط اسلامی است و شکسته مولود خطوط محسوب می‌شود. فراخوان جشنواره و جزییات آن نیز در سایت شمس توس موجود است. در کمال تعجب دیروز بیش از شصت تماس در این‌باره داشتم. دوستان برای بارگزاری آثارشان به مشکلاتی بر خورده بودند که لازم می‌دانم بگویم دلیل‌ عدم آپلود آثار سنگین بودن فایل‌های آن‌هاست که باید تا پنج مگابایت کاهش یابد. 

سپهری گفت: دوستان متقاضی حضور در رویداد امسال برای ثبت نام تا آخر فروردین فرصت دارند. 

او گفت: دوستان اگر توانایی دارند به یک اثر بسنده نکنند و می‌توانند چند اثر با خطوط مختلف به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. در ادامه هم آثار توسط ارزیابان گزینش می‌شوند و سپس به با پذیرفته شدگان تماس حاصل خواهد شد. 

سپهری درباره نحوه دیدن شدن آثار شرکت‌کننده نیز توضیح داد: آثار منتخب جشنواره امسال در بهترین مکان‌های تهران نمایش داده می‌شوند. در ادامه این روند است که آثار داوری خواهند شد و درنهایت علاوه بر لوح تقدیر و تندیس مبالغ دوازده ده و هشت میلیون تومان به نفرات اول تا سوم اعطا خواهد شد. مورد دیگر اینکه به پرکارترین هنرمند کتیبه‌های امام رضا (ع) جایزه خواهیم داد و این فرد انتخاب شده است. 

برگزاری جشنواره‌های آینده در قالب بین‌المللی

دبیر جشنواره خوشنویسی رضوی درباره بین‌المللی شدن این رویداد نیز گفت: اهداف ما کوتاه مدت نیست و این پتانسیل را داریم در دوره بعد جشنواره را بین‌المللی کنیم؛ اما باید سرمایه‌ای هم باشد و حضور میهمانان خارجی هزینه‌هایی دارد. 

سپهری گفت: کم بودن مبالغ را قبول دارم؛ اما باید توان مالی را هم در نظر داشت و اینکه هدف ما ایجاد انگیزه است. در نظر داشته باشید خوشنویس در حالت عادی خودش باید برای برگزاری نمایشگاه هزینه کند و جشنواره این مشکل را حل می‌کند. انجمن و جشنواره اولویت‌شان بسترسازی برای شناخته شدن هنرمندان مستعد است، جشنواره برای من هم سکوی پرتاب بوده است چون اولین بار است این مسئولیت را تجربه می‌کنم. 

سپهری در پایان صحبت‌هایش گفت: امیدوام برای برگزاری بهتر جشنواره امسال همه دست به دست هم بدهیم چون یک دست صدا ندارد. 

هدف ما توسعه فرهنگ رضوی است

در بخش پایانی برنامه سعیدی‌زاده مدیرکل بنیاد امام رضا (ع) ضمن تبریک فرا رسیدن دهه فجر و تولد امام محمدتقی (ع) گفت: بنیاد امام رضا (ع) متولی برگزاری است و ماموریتش توسعه فرهنگ رضوی است. 

او افزود: امام رضا (ع) فرموده‌اند: محاسن کلام ما را فرا بگیرید و این محاسن کلام یعنی زیبایی‌های مکتب اهل بیت(ع). تاکید ما هم بر محوریت انتقال محاسن کلام اهل بیت(ع) است. 

سعیدی‌زاده با اشاره به اینکه میسرترین مسیر برای این کار حوزه رسانه است، گفت: جشنواره عمومی‌ترین رویداد کشور در نوزده سال گذشته است و طی این مدت هشت میلیون و پانصد هزار اثر دریافی داشته‌ایم. این آثار نشان‌دهنده دلدادگی مردم و اهالی رسانه به این جریان است و باید آن را پاس بداریم و در ادامه یاید تخصص‌تر عمل کنیم. 

بیستمین دوره جشنواره رویدادی تحول یافته است

او تاکید کرد: جشنواره باید متحول شود و در بیستمین دوره رویکرد ما تولید محور بودن است. در این دوره شورای سیاست‌گذاری ملی داشته‌ایم. جریان هدایت جشنواره همین مسیر است، دبیر تخصصی را همیشه مدنظر داشته‌ایم نکته بعدی جریان توامندسازی در این دوره است و کارگاه‌های آموزشی داریم که در استان‌ها دایر هستند.

سعیدی‌زاده در پایان گفت: بانکی اطلاعاتی دازیم که روز میلاد امام رضا (ع)  افتتاح می‌شود و آرشیوی از تمام ادوار گذشته است.

گفتنی است در این نشست از  پوستر نوزدهمین جشنواره خوشنویسی رضوی رونمایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز