خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری هفدهمین جشنواره فیلم «مقاومت» مطرح شد؛

همه بخش‌های جشنواره مقاومت بین‌المللی است/ برگزاری اختتامیه بر پهنه خلیج‌فارس

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۹۴۶۸

نشست خبری هفدهمین جشنواره فیلم «مقاومت» صبح امروز پنجشنبه ۲۴ آذرماه با حضور جلال غفاری دبیر این رویداد و رفیعی دبیر اجرایی در بنیاد روایت فتح برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این نشست جلال غفاری اظهار داشت: جشنواره مقاومت در یازده دوره اول خود با عنوان «جشنواره دفاع مقدس» برگزار شد و از دوره یازدهم به بعد به این عنوان رسید و بین‌المللی هم شد. مقام معظم رهبری در سیزدهم آبان سال 97 فرمودند نظریه مقاومت را در مقابل دشمن تبیین و تبلیغ کنید؛ ما همواره با چالشی روبرو بودیم که مقاومت را به یک سوژه یا موضوع و اتفاقی سیاسی تقلیل می‌دهیم در حالیکه حتی مقاومت را نباید به جبهه مقاومت یا دفاع مقدس و جنگ با داعش تقلیل داد، این تقلیل دادن جفاست و برای عبور از این مقطع باید مقاومت را به عنوان یک گفتمان بفهمیم؛ انسان به لحاظ فطری مقاومت‌جو است و در سیره انبیا و اولیا هم چنین است. باید نگاه و شکل جشنواره‌هایمان به خصوص در حوزه فیلم تغییر کند و بیشتر رویکردی در جهت شکل‌گیری یک جریان اجتماعی داشته باشد.

غفاری خاطرنشان کرد: مقاومت را نباید به یک خوانش مذهبی و اسلامی تقلیل داد، هر جا که نظام سلطه وجود دارد این گفتمان نیز هست و به همین دلیل هنر مقاومت شکل می‌گیرد. ما با گفتمانی با عنوان هنر مقاومت روبرو هستیم که به وسعت تاریخ درباره آن سوژه وجود دارد و آنچه که به عنوان سینمای فلسطین، بدون اسرائیل و نظام سلطه درباره‌اش صحبت می‌کنیم مربوط به همین مسئله می‌شود. همزمان اختتامیه جشنواره با روز میلاد حضرت منجی (عج) به نگاه ما برای پیش بردن این نهضت جهانی کمک می‌کند. شاید دارایی ما در حد و اندزه سینمای هالیوود و جریان لیبرال نباشد اما به خاطر جذابیت سینمای مقاومت می‌شود از آن به عنوان یک گفتمان جدید حرف زد و آن رقیب جریان غالب سینما دانست.

وی افزود: نگاه ما به جشنواره‌داری بسیار مهم است و مهم‌ترین اخبار سینما در جشنواره‌ها تبلور پیدا می‌کند و به همین دلیل برگزاری جشنواره هم باید از جنس مقاومت باشد، برگزاری جشنواره در یک برج با رویکرد این رویداد چندان همخوانی ندارد و به همین دلیل اختتامیه جشنواره را در پهنه خلیج فارس و جزایر همیشه ایرانی آن برگزار خواهیم کرد. ما باید بر نسل نوی فیلمسازانی که گام دوم انقلاب را رقم می‌زنند سرمایه‌گذاری کنیم و جوایز جشنواره هم باید به شکلی توسعه داشته باشند که انگیزه بدهند و جریان اجتماعی ایجاد کنند. جوایز این دوره ویژه خواهند بود و علاوه بر آن از فیلمسازان حمایت‌های تولیدی خواهیم داشت.

غفاری تأکید کرد: ما فیلمسازان بزرگی داریم که سوژه مقاومت برای آن‌ها بسط پیدا نکرده، ما با این بزرگواران صحبت کردیم و گفتگوهایی در سطح بالا داشتیم و در این دوره از جشنواره با حرفه‌ای‌هایی کار کردیم که به گفتمان مقاومت رسیده باشند. در اروپا و آمریکا فیلمسازانی هستند که از جریان لیبرایسم خارج هستند یا این جریان آن‌ها را کنار گذاشته، ما باید اتحادیه‌هایی تشکیل دهیم که این فیلمسازان هم بتوانند در آن از سینمای خود سخن بگویند.

دبیر هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت در ابتدای اظهاراتش تأکید کرد: جشنواره باید اتفاقات دیگر را هم به صورت پیوسته رقم بزند، با صحبت‌هایی که شد قرار بر این است که این جشنواره از شکل دوسالانه به برگزاری سالانه تغییر کند. حوزه مقاومت یک حوزه بین‌المللی با نگاه امتی است، همه حوزه‌های مقاومت از نظر ما مشترک هستند و به همین دلیل ما امسال بخش جداگانه‌ای با عنوان بخش بین‌المللی نداریم و همه بخش‌های این جشنواره بین‌المللی است. در همین راستا برنامه داریم که این رویداد را در طول سال زنده نگاه داریم و یکی از برنامه‌ریزی‌ها برگزاری هفته‌های فیلم است که حداقل در 17 کشور دنیا فیلم‌های سینمای مقاومت نمایش داده خواهند شد. هر جشنواره‌ای در دنیا حائز یک ویژگی است و به گفته بسیاری از کارشناسان جشنواره کن معمولاً فیلم‌های خوبی نداشته اما به بازار قدرتمندی دارد. ما به توسعه پروتکل‌های تبادل فیلم احتیاج داریم و باید بتوانیم یک نمونه کوچک را پیاده‌سازی کنیم که برای تحقق آن در حال مذاکره هستیم. این جشنواره دبیرخانه دائمی خواهد داشت.

در ادامه این نشست رفیعی (دبیر اجرایی جشنواره) اظهار داشت: هفدهمین دوره جشنواره فیلم مقاومت شامل 6 بخش است. ما امسال بخش مجزای بین‌الملل نخواهیم داشت، عرصه مقاومت عرصه هم‌شانگی و رقابت امتی است. تمام فیلمسازانی که در محور مقاومت کار می‌کنند در یک گستره پاک و برابر و نهاده در کنار هم آثارشان مورد داوری قرار خواهد گرفت. ما در سه بخش فیلم بلند، فیلم بلند مستند، و پویانمایی آثار را دریافت خواهیم کرد، در بخش فیلم کوتاه هم به همین شکل در سه قالب فیلم داستانی، مستند و پویانمایی پذیرش اثر داریم. عنوان جایزه این بخش را به نام شهید سلیمانی انتخاب کرده‌ایم.

وی افزود: بخش دوم «نسل روایت» است که پرداختی درست به مسئله نوجوانان و جوانان دوربین به دست خواهد داشت که عنوان جایزه این بخش را به نام شهید حججی انتخاب کرده‌ایم. بخش بعدی بخش ویژه سینمای دفاع مقدس است که از ژانرهای مهم سینمای ایران به حساب می‌آید و ما پذیرای آثار بلند، کوتاه و سریال در این بخش خواهیم بود که جایزه‌اش را به نام مرحوم رسول ملاقلی‌پور انتخاب کرده‌ایم. بخش بعدی جهان بدون اسرائیل است که با نام شهید عماد مغنیه نام‌گذاری شده است. بخش روایت قلم که در مبحث فیلمنامه‌نویسی است هم به نام شهید مرتضی آوینی است و بخش نقد و پژوهش داریم که برای اولین بار نگاه ویژه‌ای به تفکرات و محصولات دانشگاهی در حوزه سینمای مقاومت دارد. ما در این بخش پذیرای مقالات، کتاب‌ها، پایان‌نامه‌های دانشجویی با موضوع سینمای مقاومت هستیم. مهلت ارسال آثار در این بخش‌ها نزدیک به دو ماه است که از امروز تا 22 بهمن مهلت ارسال وجود دارد. از 23 بهمن مبحث داوری را آغاز می‌کنیم و 17 اسفند برگزیدگان معرفی خواهند شد.

در پایان این نشست با حضور خانواده شهید ابراهیم هادی و شهید حمیدرضا اسدالهی پوستر هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت رونمایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز