خبرگزاری کار ایران

رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح:

تکلیف روایت فتح تبیین مبانی انقلاب اسلامی و معارف دفاع مقدس است

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۸۶۷۷

آیین رونمایی از مجموعه هفت جلدی «زندگی» از محصولات انتشارات روایت فتح با حضور پدر شهید آرمان علی رودی، رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح، مدیرعامل انتشارات روایت فتح، رئیس حوزه علمیه امام خمینی (ره) و برخی از نویسندگان و کارشناسان حوزه نشر و کتاب برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح، آیین رونمایی از مجموعه هفت جلدی «زندگی» از محصولات انتشارات روایت فتح با حضور پدر شهید آرمان علی رودی، سید محمد نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح، مهدی محمدخانی مدیرعامل انتشارات روایت فتح، ریاست حوزه علمیه امام خمینی (ره)، حجت‌الاسلام حسینیان مدرس حوزه و نویسنده کتاب ضیافت در حبس با حضور طلاب این حوزه و برخی از نویسندگان و کارشناسان حوزه نشر و کتاب برگزار شد. 

در این مراسم سید محمد نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح با اشاره به تکلیف و مأموریت روایت فتح پیرامون تبیین مبانی انقلاب اسلامی و معارف دفاع مقدس گفت: رسالت مجموعه روایت فتح که یادگار ماندگار سید شهیدان اهل‌قلم شهید سید مرتضی آوینی است در چهار دهه گذشته تبیین مبانی انقلاب اسلامی و معارف دفاع مقدس به زبان هنر است و این تکلیف است که برمی‌گردد به نوع جهان‌بینی شهید آوینی که در کلام و آثار ایشان تعهد در هنر و هنرمند را در غالب عبارات بسیار زیبایی به رشته تحریر درآوردند. اساساً تفاوت انسان با سایر موجودات در تعهد اوست. همان تعهدی که آقا سید مرتضی به‌درستی درک و اشاره کردند. این عهده‌مانی است که در آیه ۷۲ سوره احزاب خداوند متعال بدان اشاره کرد و آن امانتی بود که خداوند به آسمان و زمین و کوه‌ها سپرد و همه‌ی آن‌ها از پذیرشش سر باز زدند و تنها انسان بود که این امانت و تکلیف را پذیرفت. پس هنرمند قبل از آنکه هنرمند باشد، انسان است و چون انسان است، متعهد است؛ بنابراین انسان هنرمند نمی‌تواند نسبت به خود و محیط اطراف خود و جامعه‌ی خود بی‌تفاوت باشد. 

رئیس بنیاد روایت فتح همچنین در خصوص نوع جهان‌بینی سید مرتضی آوینی به هنر متعهد نیز اظهار داشت: عبارت هنر، شیدایی حقیقت است همواره در پیام و کلام شهید سید مرتضی آوینی هویدا است و او معتقد بود که هنرمند کسی است که قدرت بیان آن شیدایی را از خداوند متعال گرفته است. وی همچنین با اشاره به دیدگاه روشنفکران در دهه شصت پیرامون هنر نیز گفت: در دهه شصت در اوج نگاه‌های روشنفکری هنرمندان به جریانات انقلاب و ترویج گفتمان هنر برای هنر؛ شهید سید مرتضی آوینی با انتقاد شدید به آن می‌گفت: انسان در برهوت میان دعوات نفس عماره‌ی و ندای فطرت الهی سرگردان است. چه با این در عهد باشد و جه با آن، به‌هرحال پای یک عهدی مانده است. اینجا عهد با من که همان شیطان است و آنجا عهد باخدا و اینجاست که هنرمند انقلابی و غیرانقلابی در این نوع نگاه تفکیک می‌شود؛ زیرا هنرمند اساساً متعهد است و علت این تعهد بر عهده گرفتن آن تکلیفی است که انسان از ازل بر دوشش گذاشته‌شده و می‌بایست پای تکلیفش بماند و این نگاه سید مرتضی متأثر از منظومه فکری امام خمینی (ره) بوده است. 

این مدیر فرهنگی همچنین با اشاره به منویات و سخنان امام راحل پیرامون ترجمان هنر و هنرمند نیز گفت: امام خمینی (ره) در خصوص هنر عبارت زیبایی دارند، ایشان فرمودند تنها هنری موردقبول قرآن است که صیقل دهند اسلام ناب محمدی، اسلام ائمه هدی و اسلام فقرای دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیان خوردگان تاریخِ تلخ و شرم‌آور محرومیت‌ها باشد، هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه‌داری مدرن و کمونیست خوناشام و نابودکننده اسلام تجمل و التقاط، اسلام مرفهان بی‌درد و در یک‌کلام اسلام آمریکایی باشد. 

رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح همچنین با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در انجمن‌ها و گروه‌های تابعه این نهاد فرهنگی گفت: خانواده بزرگ روایت فتح توفیق دارد در حوزه‌های مختلف هنری فعالیت‌های متعددی را انجام دهد، در حوزه تولیدات سینمایی آثاری چون تک‌تیرانداز که به بخشی از زندگی شهید زرین بزرگ‌ترین تک‌تیرانداز جنگ‌های معاصر اشاره می‌کند، موقعیت مهدی داستان زندگی شهیدان حمید و مهدی باکری، قلاده‌های طلا روایتی از واکاوی فتنه سال ۸۸ و فیلم سینمایی یتیم‌خانه ایران با نگاهی به قحطی رخ‌داده در ایران که توسط انگلیسی‌ها بر کشور تحمیل و ۹ میلیون نفر از جمعیت کشور را کشتند می‌توان اشاره کرد، روایت فتح در حوزه کتاب و مستندسازی هم به همین شکل است، در تولید آثار مستند، روایت فتح از ابتدای دهه شصت از طریق رسانه ملی پخش و در حال حاضر هم این آثار توسط بچه‌های انقلابی، دردمند و دغدغمند هم چنان در حال تولید و پخش است. همواره در تلاشیم تا جایی که ممکن است به‌اندازه بضاعتمان برای تبیین مبانی انقلاب اسلامی و معارف دفاع مقدس و برای تبیین و ترویج منطق نظریه مقاومت تلاش کنیم. 

سید محمد نادری با اشاره به وقایع اخیر در کشور گفت: دشمن در چند وقت اخیر اقداماتی را انجام داده که خوشبختانه مثل همیشه ناموفق بود. ترورها را شاهد بودیم، هتک حرمت به لباس روحانیت را شاهد بودیم، به شهادت رساندن مظلومانه بسیجیان را شاهد بودیم. تلخ بود، دلمان شکست! اما دشمن ناکام ماند، مثل همیشه! چراکه فراموش کرده است این راهی که پیش‌گرفته، قبلاً هم در قواره‌های بزرگ‌تری تجربه کرده و ناکام مانده! دشمن فراموش کرده که در دهه شصت بیش از ۱۷ هزار نفر از بهترین جوانان این مملکت را ترور کردند و به شهادت رساندند! دشمن فراموش کرده در دهه شصت درحالی‌که اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قریب به ۴۰ هزار نفر بود در همان ایام نزدیک به ۴۲ هزار پاسدار شهید شدند، این یعنی اینکه یک‌بار همه‌ی سپاه فدای اسلام، انقلاب و مردم شده است و دشمن همه این‌ها را فراموش کرده و امروز هم همانند آن روزها نتیجه نخواهد گرفت زیرا من و شما پای عهدی که برای انقلاب و اسلام و مردم بستیم محکم و استوار خواهیم ماند. با ریختن خون هر شهید، جوانه‌های فراوان و مشتاقی می‌روید و این اصلی است که دشمن هیچ‌گاه درک نکرده و نخواهد کرد. 

پیش از صحبت‌های سید محمد نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح مهدی محمدخانی مدیرعامل انتشارات روایت فتح ضمن خوش‌آمد گویی به حضار با ذکر توضیحاتی در خصوص مجموعه هفت‌جلدی زندگی و با اشاره نقش علمای و روحانیون معزز جامعه اسلامی گفت: درود می‌فرستم به پیشگاه مقام والای همه علمای اَعلام و روحانیون معزز جامعه اسلامی‌مان، این حافظان دین و پاسداران شریعت و پاس می‌دارم خدمات شایسته علما را در دفاع از اسلام در برابر حملات، انحرافات، کج روی‌ها و از خداوند متعال می‌خواهیم بر عزت این علما بیفزاید و در پناه امن خود محفوظ بدارد. 

وی همچنین با ادای احترام به خانواده شهید آرمان علی وردی که به‌عنوان مهمان ویژه در این مراسم حضور داشتند نیز گفت: درود و احترام عرض می‌کنم خدمت خانواده مکرم و معزز طلبه بسیجی آرمان علی وردی که با حضور خود بر ما منت گذاشتند و به جمع ما روشنی بخشیدند و خدا را شاکرم که در سبک زندگی شهدایی‌تان و در مسلک نیکویتان فرزندی رشد یافت که هم مایه مباهات شما شد و هم مباهات این سرزمین. 

در ادامه حجت‌الاسلام حسینیان مدرس حوزه علیمه و نویسنده کتاب ضیافت در حبس نیز با اشاره نقش تربیت در سبک زندگی گفت: یکی از آغازگاهای مهم تربیت، سبک زندگی است و ما نباید از آن غافل بشویم و الحمد الله دست ما در دانش‌ها و معارف نظری پر هست اما تربیت از جاری شدن نگاه توحیدی و مکتبی در زندگی آغاز میشود و اگر نقطه آغاز را مناسب شروع کنیم بدون شک بسیار موفق‌تر خواهیم بود. 

وی هم چنین در ادامه گفت: وقتی قرآن انبیا الهی چون حضرت ذکریا، حضرت الیاس، حضرت یحیی را یاد میکند بعد از آن کلید واژه‌ای مهمی را معرفی میکند کل من الصاحین، صالحین وقتی یادشان و ذکرشان در جامعه پیچیده شد و سبک زندگی و جریان فکری توحیدی در زندگی برای ما آشنا شد مراتب بعدی تربیت برایمان آسان‌تر از گذشته خواهد شد. وقتی زیست زندگی صالحین در زندگی ما جاری شود گام برداشتن برای هر طفل در راهی میسر و آسان میشود و وقتی نوجوانان در این فضای معنوی قرار گیرند آنوقت مسیری را طی میکنند که پیرمردها هم بدان حسرت خواهند خورد. 

این نویسنده همچنین با اشاره به شرایط فعلی جامعه نیز گفت: شعار زن زندگی آزادی وقتی در ایران سر گرفت شد که کومله‌ها نیاز به نیروی نظامی داشتند و این شعار را مطرح کردندتا زن را از چارچوب خانواده جدا کنند و به آن ادوات نظامی بدهند و این فریب بود وقتی در جنگ روایت‌ها موفق نباشیم این شعار پر فریب در صدر قرار میگیرد و آن نگاه حضرت امام در تربیت زنان و پاسداشت مقام زنان در سهیم بودن در انقلاب و سهیم بودن در رشدی که قرار بود ما در بشریت و تاریخ باشیم مشخص است در لحظه بحرانی با شکست مواجهه خواهیم شد. 

حسینیان در پایان نیز در خصوص مجموعه «زندگی» محصول انتشارات روایت فتح و تاثیر آن اظهار کرد و گفت: علمای ما و این مجموعه که روایت فتح انتخاب کرده به نوعی اسوه‌های توحیدی عصر ما هستند و یک رنگ دیگری در زندگی ما ایجاد میکند و این نقطه دقیق تربیت است. غرق شدن ما در زندگی این بزرگان بوی توحید و قران است که وارد زندگی ما میشود و مسیر تربیت را بسیار هموار میکند اگر بتوانیم در این روایت‌گری آن هم در فضا جامعه و فرزندان خود وارد کنیم کنیم برگ برنده دست ما خواهد بود و نگران این موج‌ها و اسیب نخواهیم شد. 

در پایان برنامه با حضور پدر شهید آرمان علی رودی، سید محمد نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح، مهدی محمدخانی مدیرعامل انتشارات روایت فتح مجموعه هفت جلدی زندگی در حوزه علیمه امام خمینی (ره) رونمایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز