خبرگزاری کار ایران

نشست کمیته بین‌الدولی پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس آغاز به‌کار کرد

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۳۰۲۴

مراسم افتتاحیه هفدهمین نشست کمیته بین‌الدولی برای پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس، یکشنبه ۶ آذرماه ۱۴۰۱ به میزبانی پادشاهی مراکش در شهر رباط، برگزار شد.

به‌ گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مراسم افتتاحیه هفدهمین نشست کمیته بین‌الدولی پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس که ۷ آذرماه ۱۴۰۱ بررسی پرونده‌ها را آغاز می‌کند،  شامگاه ۶ آذرماه با حضور نمایندگان کشورهای مختلف برگزار شد. 

بیش از هزار شرکت‌کننده در این رویداد ثبت نام کرده‌اند و این نخستین‌بار است که جامعه جهانی میراث زنده به صورت حضوری پس از جلسه چهاردهم در بوگوتا، کلمبیا، در سال ۲۰۱۹ گرد هم می‌آید. میزبانی نشست امسال در شهر رباط در کشور مراکش از ۲۸ نوامبر تا ۳ دسامبر ۲۰۲۲   (برابر با ۷ آذر تا ۱۲ آذر ۱۴۰۱) خواهد بود. 

شرکت کنندگان این نشست که از سراسر جهان آمده‌اند، این فرصت را خواهند داشت که میراث زنده خود را به شیوه‌های مختلف و همچنین از طریق ثبت جهانی آن‌ها، ابراز کنند. 

همزمان با نشست، بیش از ۴۰ رویداد جانبی با موضوعات مختلف مرتبط با حفاظت از میراث زنده برگزار خواهد شد و انجمن غیردولتی ICH مجمع عمومی سالانه خود را نیز برگزار خواهد کرد. 

سمیر آداره، سفیر و نماینده دائم پادشاهی مراکش در یونسکو، ریاست این گردهمایی سالانه را بر عهده خواهد داشت که با حضور نمایندگان کشورهای عضو، سازمان‌های غیردولتی، نهادهای فرهنگی و سایر ذی‌نفعان از سراسر جهان برگزار می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرکت نمایندگان در این جلسه، به سایت رسمی میراث ناملموس یونسکو مراجعه کنید. 

مراسم افتتاحیه این نشست یکشنبه، ۶ آذر ۱۴۰۱ از ساعت ۲۱ برگزار شد و تا ساعت ۲۳ در باشگاه سلطنتی اسب‌سواری دارالاسلام در رباط ادامه داشت.  

اعضای کمیته امسال شامل کشورهای آنگولا، بنگلادش، بوتسوانا، برزیل، بورکینافاسو، ساحل عاج، چک، اتیوپی، آلمان، هند، مالزی، موریتانی، مراکش، پاناما، پاراگوئه، پرو، جمهوری کره، رواندا، عربستان سعودی، اسلواکی، سوئد، سوئیس، ازبکستان و ویتنام هستند. 

فایل‌های ارائه شده برای این جلسه عبارتند از ۲۴ گزارش در مورد یک عنصر درج شده در فهرست حفاظت فوری، ۴۲ گزارش در مورد اجرای کنوانسیون ۲۰۰۳ و در مورد وضعیت فعلی عناصر ثبت شده در فهرست معرف توسط کشورهای عضو در اروپا، چهار نامزدی در فهرست حفاظت فوری، ۴۶ نامزد برای فهرست معرف، پنج پیشنهاد برای ثبت اقدامات حفاظتی خوب و یک درخواست برای کمک بین المللی. 

از ایران هم شش پرونده برای ثبت بررسی خواهد شد که عبارتند از: 

پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی (مشترک با افغانستان، آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان) 

هنر سوزن‌دوزی ترکمن (ترکمن‌دوزی) (مشترک با ترکمنستان) 

هنر ساختن و نواختن عود (مشترک با سوریه) 

یلدا/چله (مشترک با افغانستان) 

هنر ساختن و نواختن رباب (مشترک با تاجیکستان و ازبکستان) 

مراسم مهرگان (مشترک با تاجیکستان) 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز