خبرگزاری کار ایران

سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزیدگان خود را شناخت

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۰۲۸۸

آیین اختتامیه سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با حضور فیلمسازان و برخی مسئولان فرهنگی و سینمایی کشور امشب در برج میلاد تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار امروز دوشنبه ۲ آبان در برج میلاد تهران به ایستگاه پایانی رسید و مراسم اختتامیه آن با نزدیک به یک ساعت تأخیر آغاز شد.

محمد خزاعی، حبیب ایل‌بیگی، قادر آشنا، روح‌الله سهرابی، یزدان عشیری، حسین نمازی، هادی مقدم‌دوست، محمد جواد حق‌شناس، داریوش یاری، محمود نظرعلیان، اصغر فارسی، محمد حمیدی‌مقدم، هاشم میرزاخانی، سید مهدی جوادی و… از جمله حاضران در این مراسم هستند. 

محمد سلوکی در ابتدای این مراسم با اشاره به اینکه سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران امشب به کار خود پایان می‌دهد، گفت: به روح دو شهید فیلم کوتاه که عضو این انجمن بودند و همه دلیران این سرزمین درود می‌فرستیم. 

در ادامه این مراسم مهدی آذرپندار دبیر جشنواره، روی صحنه آمد و اظهار داشت: برای گزارش دادن نیامده‌ام، چرا که همه آمدند و روند برگزاری جشنواره را دیدند، فقط یک گزارش را خدمت آقای خزاعی و یک گزارش را به خدواند بزرگ خواهم داد. 

در ادامه برگزیدگان بخش بین‌الملل اعلام شدند و در این بخش تحسین ایسبیلین از اعضای هیئت داوران اظهار داشت: فیلم‌های ایران دوره سطح کیفی بالایی داشتند، آثار شگفت‌انگیزی که انتخاب را سخت می‌کرد. 

 

جوایز بخش بین‌الملل

جایزه بهترین انیمیشن به فیلم «فقدان» به کارگردانی مارک هریچر از فرانسه تعلق گرفت. 

جایزه بهترین فیلم تجربی به «حوضچه جاذبه» به کارگردانی جاناتان په از فرانسه تعلق گرفت. 

جایزه بهترین فیلم مستند به «زادگاه» به کارگردانی جووانی مونتانیا از ایتالیا تعلق گرفت. 

جایزه بهترین فیلم داستانی به «پنجره‌های قدیمی» به کارگردانی میتهم ریدا از انگستان تعلق گرفت. 

نکوداشت زنده‌یاد اصغر یوسفی‌نژاد

در بخش بعدی این مراسم، آیین نکوداشت زنده‌یاد اصغر یوسفی‌نژاد کارگردان فقید سینما برگزار شد و کلیپی از این کارگردان پخش شد که در آن خود را معرفی کرد. پس از پخش این کلیپ محمد خزاعی روی صحنه آمد و لوحی به رسم یادبود به همسر یوسفی‌نژاد تقدیم کرد. 

 

توجه به مناطق محروم در راستای تحقق عدالت فرهنگی

در ادامه مراسم اختتامیه سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی طی سخنانی اظهار داشت: من از نزدیک شاهد این جشنواره بودم و رویدادی باشکوه، پیشرو و خلاق دیدم. تأسیس کانون فارغ‌التحصیلان این انجمن هم از نقاط عطف بود. آقای اسماعیلی از من خواست که فیلم‌ها را برایشان بفرستم تا تماشا کنند. شما مجاهدت کردید و جشنواره‌ای باشکوه برگزار شد. 

خزاعی خاطرنشان کرد: نگاه جدی سازمان سینمایی بر اساس مأموریتمان در راستای تحقق عدالت فرهنگی توجه به مناطق محروم است، به اعتقاد من آینده سینمای ایران در شهرستان‌ها است و برای کادرسازی باید در کنار توجه به هنرمندان تهرانی نگاهی جدی به هنرمندان فعال در شهرستان‌ها داشته باشیم. در سفرهای استانی توجه به کشف استعدادهای جدید، تجهیز دفاتر انجمن و… ماحصل این سفرها بود. امسال بودجه تولید فیلم کوتاه نسبت به سال گذشته دو و نیم برابر شده و در این انجمن شاهد تولید ۵۰۰ فیلم خواهیم بود. 

وی افزود: نگاه ما عدالت‌محور است و شهرستان‌ها دغدغه زیادی در جهت فراهم کردن فرصت برای کلید زدن فیلم‌ها دارند و به همین دلیل سهمیه خاصی برای شهرستان‌ها در نظر گرفته شده است تا هر فیلمنامه خوب و باکیفیتی به ساخت برسد. امسال از سه فیلمساز کوتاه در ساخت فیلمشان حمایت شد که در جشنواره فجر دیده خواهند شد. از دیگر برنامه‌های ما آموزش رایگان در استان‌های کم برخوردار است که در ده استان سال بعد آموزش رایگان خواهیم داشت، در سفرهای استانی با مدیران صحبت کردم و برای همه آن‌هایی که استعداد دارند اما فرصت ظهور و بروزش فراهم نیست این انجمن فعالیت خواهد کرد. 

رئیس سازمان سینمایی در ادامه تأکید کرد: با وجود فیلمسازان جوان نباید نگران آینده فرهنگی کشورمان باشیم، من این را در فیلم‌های شما دیدم. خیلی از کشورها سرمایه دارند اما فیلمساز و استعدادهای هنری ندارند و ما در کشورهای خود چنین گوهرهایی داریم که باید قدرشان را بدانیم. 

خزاعی با اشاره به اینکه از دو شهید فیلمساز یاد شد، اظهارات خود را با بیان یک خاطره به پایان رساند و گفت: یکی از دوستان ما در مرکز گسترش سینمای تجربی فیلمی درباره شهدای بهزیستی گرفته بود، ما به سراغ یکی از دوستان شهیدی در این مستند رفتیم و آن فرد که یک جانباز بود با ما درباره آن شهید صحبت می‌کرد، مادر این جانباز وقتی متوجه صحبت‌های ما شد به ما گفت که آن شهید را در خواب دیده و به او گفته که من نه مادر دارم و نه پدر، من هیچوقت هیچ‌کسی را نداشتم. این خاطره‌ای واقعی است، شهدا زنده و ناظر بر اعمال ما هستند. در قم دیدم روی سنگ قبر شهیدی نوشته شده بود در این امانت الهی خیانت نکنید. خدا نکند حواس ما پرت شود و از این فضای معنی، شهدا و جانبازان غافل بمانیم. 

 

جوایز بخش مستند مسابقه ملی

در ادامه این مراسم برگزیدگان بخش مستند مسابقه ملی معرفی شدند. 

لوح تقدیر بهترین کارگردان فیلم تجربی به مرتضی فرهادنیا برای «صبحانه» رسید. 

برگ زرین جشنواره در همین بخش به احسان میرزایی برای «اتاق آقای ون» اهدا شد. 

برگ زرین بهترین پویانمایی بخش ملی هم به فرنوش عابدی برای فیلم «سمپاش» اهدا شد. 

 

بزرگداشت محمود نظرعلیان

در ادامه مراسم اختتامیه سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران آیین بزرگداشت محمود نظرعلیان بازیگر سینما برگزار شد. نظرعلیان با حضور روی صحنه اظهار داشت: امشب بسیار لذت بردم و با دیدن آثار شما سی سال جوانتر شدم. من از آقای خزاعی و آقای وزیر یک درخواست دارم؛ درست است که تهران پایتخت کشور ما به حساب می‌آید ولی کل ایران نیست. از شما می‌خواهم جشنواره فیلم کوتاه ایران را برگزار کنید. چه زنده باشم و چه زنده نباشم از این اتفاق خوشحال می‌شوم. از دوستان و هنرمندان شهرستانی باید بیشتر حمایت شود. 

 

گسترش سینمای جوان از مأموریت‌های اصلی سازمان سینمایی

در بخش دیگر این مراسم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: ما دست بالا را در تولیدات فرهنگی و هنری داریم و اگر فضا مساعد باشد درخشش فرزندان و جوانان‌مان تنها به ایران محدود نمی‌شود. 

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران عنوان کرد: از همه دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره و همه فیلمسازان که آمدند تشکر می‌کنم. ما در بخش بین‌الملل متقاضی زیادی داشتیم و این جشنواره به خوبی برگزار شد. از همه تشکر می‌کنم. این جشنواره در واقع آغاز سلسله جشنواره‌های حوزه فرهنگ و هنر کشور ماست. ما وارد فصل جشنواره‌ها شده‌ایم و نقطه آغاز همین جشنواره تهران بود. این رویداد بسیار خوبی برای آغاز جشنواره‌هاست. این شور و اشتیاق که در این مراسم پایانی به وضوح قابل مشاهده است، بسیار خوب است. ما در وزارت ارشاد برنامه اصلی خود را توسعه فرهنگی و آموزش در اقصی نقاط کشور تعریف کرده‌ایم. 

وی افزود: انجمن سینمای جوانان ایران یکی از مهمترین نهادهای ماست. بسیاری از هنرمندان برجسته ما محصول آموزش سینمای جوان هستند. به همین دلیل گسترش سینمای جوان را جزو ماموریت اصلی سازمان سینمایی تعریف کردیم. در شورای عالی سینما که نخستین جلسه آن بعد از ۱۲سال برگزار شد یکی از مهمترین تصمیمات تجهیز و توسعه دفاتر انجمن بود و اعتبار خوبی را برای این منظور پیش بینی کردیم و تصویب شد بنای جدی برای تقویت این امر داشته باشیم. این مهمترین ابزار برای توسعه عدالت فرهنگی است. 

اسماعیلی خاطر نشان کرد: هرکجا دفتر داشته‌ایم نتایج آن را دیده‌ایم. من به طنز به دوستانم در سازمان و انجمن گفتم اگر امکانات شما اجازه نمی‌دهد به صورت مستقل دفتری را افتتاح کنید به صورت شناور این کار را کنید. اگر امکانات اجازه داد به ازای هر شهر یک دفتر راه می‌اندازیم و اگر امکانات اجازه نداد بیشترین بهره‌وری را از دفاتر خواهیم داشت. مدتی است در وزارتخانه قرارگاه محرومیت‌زدایی از حوزه فرهنگ و هنر راه‌اندازی کردیم و در گام اول بیش از چهل هزار هنرجو را آموزش دادیم و به دوستان گفتم به این حد بسنده نکنند و برای افراد فضای اشتغال ایجاد کنند و به آن‌ها مجوز آموزشگاه بدهید و بحث آموزش را توسعه بدهید. همین هدف را در بخش بین‌الملل داریم یکی از سرفصل‌های اصلی ما گسترش دیپلماسی فرهنگ و هنر است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: در این چند ماه بیش از ۷ وزیر فرهنگ از کشورهای مختلف را میزبانی کردم. چندین برنامه مفصل با حضور هنرمندان خودمان در کشورهای دیگر تعریف کردیم، در قزاقستان و سوریه هفته فرهنگی داشتیم. ما دست بالا را در تولیدات فرهنگی داریم و اگر فضا مساعد باشد این درخشش فرزندان به ایران محدود نمی‌شود. همچنین برنامه داریم در روسیه مراوداتی فرهنگی داشته باشیم و انیمیشن «پسر دلفینی» در روسیه فروش خوبی داشت که این نشان از استعدادهای ما دارد. سینمای ما به برکت انقلاب یک دوره درخشش بسیار بالا را تجربه می‌کند؛ سینمای عمیق و معناگرا داریم؛ سینمایی که منادی ارزش‌های اجتماعی و منادی فرهنگ درخشان ماست. باید این سینما را تقویت کنیم. 

وی در پایان گفت: از ظرفیت بسیار خوبی که دولت در تعاملات منطقه‌ای ایجاد کرده است، در همین پیمان شانگهای استفاده خواهیم کرد. ما تفاهم‌نامه‌های فرهنگی خوبی را با دیگر کشورها امضا کرده‌ایم و از نتایج آن در ادامه بهره‌مند می‌شویم. در همین پیمان شانگهای ظرفیت‌های بسیاری برای مراودات ما هست. باید بازارهای دنیا را دریابیم تا بتوانیم فرهنگ ایرانی اسلامی را صادر کنیم. در کنار آن حوزه اقتصاد فرهنگی هم تقویت می‌شود و از همه برگزارکنندگان که همت کردند، از شهرداری، صدا و سیما و همه همراهان جشنواره فیلم کوتاه تهران تشکر می‌کنم. 

در ادامه جوایز بخش مستند مسابقه ملی اهدا شد. در این بخش برگ زرین بهترین تحقیق و پژوهش در فیلم مستند به سولماز علیزاده برای فیلم «سوری» اهدا شد. 

برگ زرین بهترین کارگردانی مستند هم به مجتبی حیدری برای فیلم «من زنده برگشتم» اهدا شد. 

 

تقدیر از امید وفایی

در بخش بعدی مراسم از امید وفایی فیلمساز فعال در سینمای کوتاه تقدیر شد. وفایی در سخنانی کوتاه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد که از ساخت اولین فیلم بلندش حمایت کند. 

در ادامه از خانواده شهید محمدحسین کمیلی از اعضای انجمن سینمای جوانان ایران قدردانی شد. 

 

جوایز ارگان‌ها و سازمان‌ها

در بخش جوایز سازمان‌ها و ارگان‌ها جایزه ویژه بنیاد سینمایی فارابی به محمدرضا مرادی کارگردان «رنگارنگ» اهدا شد و وی اعتبارنامه اولین فیلم بلند خود را دریافت کرد. عطاالله مجابی و امیر پذیرفته دیگر فیلمسازانی هستند که این اعتبارنامه را دریافت کردند. مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی نیز اعلام کرد که اعتبارنامه‌ای از سوی این بنیاد به امید وفایی اهدا خواهد شد. 

جایزه ویژه وزارت بهداشت به فیلم «اسما» ساخته مصطفی آقامحمدلو اهدا شد. 

جایزه ویژه خانه کتاب و ادبیات ایران به مستند «آقا مهدی زین‌الدین» ساخته سجاد معارفی اهدا شد. 

جایزه ویژه سازمان تبلیغات اسلامی نیز به فیلم کوتاه «اسما» ساخته مصطفی آقامحمدلو اهدا شد. 

 

بخش داستانی مسابقه ملی

در پایان این مراسم جوایز بخش داستانی مسابقه ملی اهدا شد. 

برگ زرین بهترین موسیقی به بهنام عمران برای فیلم «از اینجا باز شود» اهدا شد. 

برگ زرین بهترین گریم به امید گلزاده برای فیلم «تکه‌ای از تو» اهدا شد. 

برگ زرین بهترین طراحی صحنه و لباس به ریحانه اسماعیلیان و مینا سلیمی برای فیلم «شیهه» اهدا شد. 

برگ زرین بهترین طراحی جلوه‌های ویژه به حسن نجفی راد برای فیلم «نوشابه مشکی» اهدا شد. 

برگ زرین بهترین بازیگری به نازنین احمدی برای فیلم‌های «پذیرایی سیمین» و «تکه‌ای از تو» اهدا شد. 

برگ زرین بهترین فیلمبرداری به آرمان فیاض برای فیلم «تکه‌ای از تو» اهدا شد. 

برگ زرین بهترین تدوین به علی گورانی برای فیلم «نوشابه مشکی» اهدا شد. 

برگ زرین بهترین صدا به پژمان راژ و آزاد صادقی برای فیلم «۳:۳۳» اهدا شد. 

برگ زرین بهترین فیلمنامه اقتباسی به عطا مجابی برای فیلم داستانی «جناکات» اهدا شد. 

برگ زرین بهترین فیلمنامه به نفیسه زارع و عاطفه صالحی برای فیلم «شیهه» اهدا شد. 

جایزه ویژه دبیر به دلیل نگاه متفاوت مسأله زنان در جامعه امروز به مانا پاک‌سرشت برای فیلم «وقفه» اهدا شد. 

برگ زرین بهترین کارگردانی فیلم داستانی به محمد پایدار برای فیلم «نوشابه مشکی» اهدا شد. 

جایزه ویژه هیات داوران به امیر هنرمند برای «کرم ابریشم» اهدا شد. 

برگ زرین بهترین فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران به امیر پذیرفته و انجمن سینمای جوانان ایران برای فیلم «اندروا» اهدا شد. 

در پایان فیلم «نوشابه مشکی» با ۱۶۳۲ رای به عنوان بهترین فیلم از نگاهم خاطبان معرفی شد. 

در پایان جایزه بزرگ جشنواره سی‌ونهم فیلم کوتاه به «فیلسوف» از کشور اسپانیا اهدا شد. این فیلم به آکادمی اسکار معرفی خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز