خبرگزاری کار ایران

در نشست باشگاه فیلم تهران مطرح شد؛

«برای مرجان» فیلمی که مخاطبش را غافلگیر می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۸۰۴۲

عصر روز یکشنبه ۲۴ مهر ماه فیلم سینمایی «برای مرجان» اکران و پس از آن نشست نقد و بررسی این فیلم سینمایی در فرهنگسرای ارسباران در قالب پانصد و پنجاه و هشتمین نشست باشگاه فیلم تهران با حضور حمید زرگرنژاد (نویسنده و کارگردان)، بهزاد جعفری (بازیگر) و کورش جاهد (مجری و کارشناس) برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، کورش جاهد در ابتدای این نشست اظهار داشت: فیلم سینمایی «برای مرجان» از آن دست آثار سینمایی جذاب است که داستانی غیر قابل پیش‌بینی دارد به طوری که مخاطب دو یا سه بار در مسیر پیشروی قصه دست به حدس و گمان‌هایی درباره اتفاقات پیش‌رو می‌زند اما فیلم در مسیر دیگری روایت می‌شود. این فیلم از این منظر یکی از آثار خارج از ساختار و متفاوت در سینمای ایران است.

وی افزود: علاوه بر این فیلم را می‌توان از جنبه‌های مختلف اجتماعی، روانشناختی و… تحلیل کرد. برای من روانکاوی شخصیت اصلی بسیار جالب بود، در زمان دیدن فیلم برای من جالب بود که بفهمم این شخصیت چه روحیه‌ای دارد و کارهایش را با چه انگیزه‌هایی انجام می‌دهد. در واقع در اواسط فیلم مخاطب تصور می‌کند که او چه شخصیت مثبت و انسان فداکاری است اما از یک جایی به بعد همه تصورات مخاطب تغییر می‌کند. به طور کل این اتفاقات و تغییر مسیرها باعث شده تا «برای مرجان» داستانی گیرا و جذاب داشته باشد.

در ادامه این نشست حمید زرگرنژاد اظهار داشت: آنچه که شما از کلیت فیلم مطرح کردید برایم جالب بود، نکاتی که متوجه شدید برای من باعث خوشحالی است که همه این نکات با دقت قابل فهم است.

زرگرنژاد خاطرنشان کرد: در فیلم «پایان خدمت» که امیر جدیدی نقش اصلی آن را بازی می‌کند، قهرمان فیلم دست به یک کار بزرگ می‌زند و برای عشقی که دارد خطر می‌کند اما به نظر می‌رسد که دوره این آدم‌ها تمام شده و امروز به جایی رسیدیم که شخصیت‌هایی که در عشق به نوعی خود را کنار می‌کشند بیشتر شده است. همان موقع که «پایان خدمت» را ساختم به من می‌گفتند دوره این مردها گذشته و من فکر می‌کنم الان دیگر چنین انسان‌هایی وجود ندارند و افرادی چون شخصیت اصلی «برای مرجان» بیشتر به چشم می‌خورند.

جاهد در ادامه این نشست اظهار داشت: علاوه بر جنبه‌های حقوقی و اجتماعی که در این فیلم قابل بررسی است، فیلم «برای مرجان» در روایت خود پستی و بلندی‌های زیادی دارد. در این فیلم شخصیت‌هایی در شرایطی خاص با ویژگی‌هایی متفاوت می‌بینیم. مردی که مبتلا به بیماری ام‌اس است، دختری دارد که به جرم قتل به زندان افتاده و با وجود شرایط سختی که دارد تصمیمات انسانی جالبی می‌گیرد.

در ادامه این نشست یکی از مخاطبان اظهار داشت: فیلم قصه جذابی دارد که من از دیدن آن لذت بردم و در کنار این باید از بازی خوب بازیگران و به خصوص آقای جعفری بگویم که واقعا من به عنوان مخاطب با میمیک صورت ایشان احساسات و عواطف و وضعیت عصبی که دارد را درک میکردم و این نشان می‌دهد که بازی این بازیگر چقدر دقیق و خوب بوده است.

بهزاد جعفری نیز در بخش دیگر این نشست با اشاره به اینکه حضور در فیلم «برای مرجان» اولین تجربه او برای ایفای نقش اول در یک فیلم سینمایی است، گفت: برای ایفای این نقش چالش‌های سختی داشتم، ما تمرین‌های زیادی کردیم و هر روز که جنبه‌ای از این شخصیت را تمرین می‌کردیم من لایه‌های تازه‌تری از این شخصیت کشف می‌کردم و این برایم بسیار چالش برانگیز بود. سعی من این بود که در اختیار کارگردان باشم و بتوانم چیزی که کارگردان مدنظر دارد را جلوی دوربین ارائه بدهم.

در بخش دیگری از این نشست زرگرنژاد در پاسخ به پرسش جاهد درباره حضور کاراکترهای مختلف از فرهنگ‌های متفاوت در این فیلم گفت: در این فیلم کاراکتر آذری زبان، اصفهانی و… می‌بینیم که به نظر من در جامعه وجود دارند و این تنوع در یک فیلم اجتماعی هم می‌تواند نمود پیدا کند، همانطور که من هم جنوبی هستم و دوستانی از شهرها و فرهنگ‌های مختلف دارم.

جاهد خاطرنشان کرد: بله این تنوع فرهنگ در فیلم‌های آمریکایی هم وجود دارد و ما می‌بینیم شخصیت‌هایی از فرهنگ و لهجه مکزیکی یا دیگر مناطق در بسیاری از فیلم‌های آمریکایی به چشم می‌خورد که به واقع‌نمایی اثر کمک می‌کند و مخاطب ارتباط بهتری برقرار می‌کند.

وی در ادامه اظهار داشت: هنگام دیدن این فیلم این جمله نیچه که می‌گوید زندگی کردن انسان چگونه مردنش را تعیین می‌کند به یادم آمد. من در هنگام دیدن فیلم علاوه بر داستان، جنبه‌های نمادین و نشانه‌گذاری‌ها را هم توجه می‌کنم. به عنوان مثال ناتوان بودن پدر که روی ویلچر نشسته است در این فیلم معنای خاصی دارد، هر چند که جمشید هاشم‌پور پیش‌تر در یک فیلم از رسول ملاقلی‌پور هم چنین نقشی بازی کرده بود و در آن‌جا بیشتر جنبه‌ای پدرسالارانه داشت و اینجا نقش پدری متفاوت و اخلاق‌گرا را بازی می‌کند.

در انتهای این نشست یکی از مخاطبان گفت: «برای مرجان» قصه‌ای امروزی روایت می‌کند که برای ما ارزش‌های فراموش‌شده را به شکلی که دلچسب باشد روایت می‌کند. من به شخصه با شخصیت‌های این فیلم به خوبی ارتباط برقرار کردم و تغییر مسیرهای قصه برایم بسیار جذاب بود.

این نشست با پرسش و پاسخ مخاطبان حاضر در جلسه ادامه پیدا کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز