خبرگزاری کار ایران

نسبت زبان فارسی و زبان‌های محلی در دوازدهمین نشست زبان‌شناخت

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۵۱۲۱

نشست دوازدهم از سلسله‌ نشست‌های «زبان‌شناخت» با موضوع «نسبت زبان فارسی و زبان‌های محلی» دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ در سالن جلسات طبقۀ چهارم حوزۀ هنری، شماره ۴۰۷ برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از  دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری، دوازدهمین نشست از سلسله‌ نشست‌های «زبان‌شناخت» با موضوع «نسبت زبان فارسی و زبان‌های محلی» با حضور داود دشتبانی، پژوهشگر تاریخ و مسائل اقوام و مدیرمسئول ماهنامۀ «وطن‌یولی» و فصلنامۀ «دربند»، ساعت ۱۶ تا ۱۸ دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ در سالن جلسات طبقۀ چهارم حوزۀ هنری، شماره ۴۰۷ برگزار می‌شود. 

داود دشتبانی در خصوص لزوم پرداخت به موضوع این نشست اظهار کرد: زبان فارسی یکی از ارکان اصلی هویت ایرانی است؛ اما در عین حال ده‌ها زبان و گویش محلی نیز در ایران وجود دارند. وی در این باره افزود: زبان اول بخش قابل توجهی از ایرانیان نیز زبانی غیر از زبان فارسی است. این امر موجب شده تا پرسش‌های متعددی در این باره شکل بگیرد. 

این پژوهشگر به برشمردن پرسش‌هایی که در این خصوص قابل طرح است، پرداخت و گفت: پرسش‌های ذیل از جمله این پرسش‌هاست: آیا زبان فارسی یک زبان قومی مانند سایر زبان‌هاست؟ به چه علتی زبان فارسی زبان ملی ایرانیان است؟ جایگاه زبان فارسی به‌عنوان زبان ملی یک اجبار سیاسی و قانونی است یا یک فرایند فرهنگی و تاریخی؟ سایر زبان‌های محلی چه جایگاهی در آموزش و فرهنگ جوامع خود دارند؟ آیا ایران نیز می‌تواند مانند برخی کشورها از چند زبان برای آموزش و امور اداری بهره بگیرد؟ چه نسبتی میان همبستگی ملی ایرانیان و زبان فارسی برقرار است و تقلیل و تحدید زبان فارسی چه تأثیراتی در آیندۀ ایران دارد؟ طرح مفهوم زبان مادری، آموزش زبان مادری و آموزش به زبان مادری تا چه میزان با ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی ایران انطباق دارد؟ چه ارتباطی میان بحث زبان و غیریت‌سازی و ملیت‌سازی در ایران برقرار است؟ اهداف مطرح‌کنندگان مباحث زبانی در ایران چیست؟ چه الگوی مناسبی برای مباحث زبانی در ایران می‌توان ارائه داد؟ 

عموم علاقمندان می‌توانند در زمان یادشده در این جلسه در حوزۀ هنری، طبقۀ چهارم، سالن جلسات، شمارۀ ۴۰۷ واقع در انتهای غربی خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ شرکت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز