خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری جشنواره تئاتر مقاومت مطرح شد؛

جشنواره در اربعین آغاز و آذرماه به پایان می‌رسد/ تابع دستورات ستاد اربعین هستیم/ تاکید بر اجرای آیین‌های سوگواریِ ایرانی

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۲۳۶۶

نشست خبری هجدهمین جشنواره بین‌المللی «تئاتر مقاومت» صبح امروز سه‌شنبه هشتم شهریورماه در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در نشست خبری هجدهمین جشنواره بین‌المللی «تئاتر مقاومت»، سیدوحید فخرموسوی (دبیر هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت)، محراب محمدزاده (دبیر اجرایی هجدهمین جشنواره بین‌‌المللی تئاتر مقاومت) و امین اشرفی (مدیر اجرایی بخش اربعین جشنواره) حضور داشتند.

این نشست به تشریح برنامه‌ ویژه‌ی اربعین حسینی‌(ع) اختصاص داشت که در طول مسیر راه‌پیماییِ اربعین در عراق برگزار می‌شود. باید گفت برگزاری جشنواره مقاومت، زمانی میسر خواهد شد که درگیری‌های رخ داده در کشور عراق طی روزهای گذشته به پایان برسد. در غیر این صورت برگزارکنندگان باید این رویداد را به شکل دیگری برگزار نمایند یا در نهایت آن را لغو کنند. 

جشنواره در اربعین آغاز و آذرماه به پایان می‌رسد/ تابع دستورات ستاد اربعین هستیم/ تاکید بر اجرای آیین‌های سوگواریِ ایرانی

سیدوحید فخرموسوی (دبیر جشنواره تئاتر مقاومت امسال) در ابتدای نشست گفت: اسفندماه سال گذشته بود که با حکم آقای سیدمحمد نادری (رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح)  دبیری هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت به من محول شد و حال خود را در قبال آن مسئول می‌دانم. 

او افزود: برای برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت در ابتدا با مدیران انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و مسئولان مربوطه در بنیاد روایت فتح جلسه‌هایی برگزار کردیم و طی این روند بود که فراخوان جشنواره تنظیم شد و برنامه‌ریزی‌های مربوط به آن انجام شد. 

فخرموسوی در ادامه توضیحاتش گفت: جشنواره‌ای که حال درباره‌اش حرف می‌زنیم در ابتدا و تا چندین دوره جشنواره دفاع مقدس نام داشت و حال چند سالی است با نام جشنواره تئاتر مقاومت برگزار می‌شود و هجدهمین دوره آن امسال برگزار می‌شود. 

دبیر جشنواره تئاتر مقاومت بیان کرد: قسمت متفاوت جشنواره امسال اضافه شدن دو بخش بین‌ الملل است که با عناوین بخش بین‌الملل اول و بخش بین‌الملل دوم برگزار خواهد شد. کشورهای مسلمان منطقه هم در جشنواره امسال حضور دارند.

جشنواره محدود به چند روز نیست

او با اشاره به اینکه جشنواره امسال در شش بخش برگزار می‌شود، اضافه کرد: هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت مانند دیگر رویدادهای مشابه محدود به چند روز نیست. جشنواره امسال در واقع از پیاده‌روی اربعین شروع می‌شود و تا آذرماه ادامه می‌یابد. 

فخرموسوی در رابطه با اوضاع نابسامانی که در عراق رخ داده و تاثیر آن بر برگزاری جشنواره در مسیر عراق گفت: با اتفاقات رخ داده در دو روز اخیر، ما تابع قوانین و سیاست‌ها و دستورات ستاد اربعین هستیم؛ اگر مسیر باز باشد انشالله در مسیر کربلا حرکت می‌کنیم و اگر هم این اتفاق میسر نشود باید تمهیدات دیگری بیاندیشیم؛‌ به هرحال بازبینی‌ آثار انجام شده و برنامه‌های این رویداد برای انجام مشخص است.

وی اذعان داشت: غیر از بخش بین‌الملل که در دو بخش برگزار خواهد شد، بخش تئاترهای خیابانی و آثار صحنه‌ای را خواهیم داشت و رادیو تئاتر هم یکی دیگر از بخش‌های رویداد امسال  است. در ضمن ما طی دوران برگزاری به هشت یا نه استان سفر خواهیم کرد و برای همکاری‌ها و برگزاری جشنواره در آن استان‌ها مذاکره‌های هم صورت گرفته است. 

فخرموسوی ادامه داد: درباره زمان برگزاری بخش‌های مختلف جشنواره هم به طور حدودی زمان‌بندی‌هایی انجام شده است. در همین راستا تئاترهای خیلی در مهرماه اجرا می‌شوند و زمان اجراهای آثار صحنه‌ای اواخر آبان و اوایل آذر خواهد بود. به علاوه اینکه در جشنواره امسال بخش تله تئاتر هم خواهیم داشت.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: بودجه جشنواره امسال نسبت به سال قبل پنجاه درصد افزایش داشته است. 

فخرموسوی درباره جزییات برگزاری اجراها در عراق هم اینگونه توضیح داد: جز اجراهای ثابت یک کامیون و  که در شش مکان می‌ایستد، اجرا می‌کند. برخی موکب‌ها هم نقطه ثابت اجرا هستند. 

وی درباره آثار انتخاب گفت: آثاری را انتخاب کرده‌ایم که مبتنی به دیالوگ نباشد. کاری هم داریم که به زبان انگلیسی اجرا می‌شود و هنرمندان شهر زنجان آن را تولید کرده‌اند.

 فخر موسوی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: : تئاتر مقاومت از تئاتر حرفه ای جدا نیست و نباید این دو را از هم تفکیک کنیم. کمااینکه خیلی از بزرگان ما با تئاتر مقاومت یا همان تئاتر دفاع مقدس به مخاطبان و مردم معرفی شده‌اند. 

تاکید بر اجرای آیین‌های سوگواری با قدمت ایرانی

در ادامه برنامه امین اشرفی (مدیر اجرایی بخش اربعین جشنواره) گفت: آرزو می‌کنم عراق زودتر به آرامش برسد. در جشنواره امسال رویداد نمایشی «زخم عتیق» را داریم که البته قبلا برگزار شده و ما هم  با تایید دبیر  جشنواره آقای فخر موسوی سعی کردیم از تجارب سال قبل برای اجراهای بهتر،‌ بهره ببریم. 

وی افزود: در جشنواره امسال اولویت ما اجرای آیین‌های سوگواری شهرهای مختلف ایران است. ما آیین‌هایی داریم که صدها سال قدمت دارند اما در حال فراموشی هستند. لذا قصد داریم در طول جشنواره به آنها بپردازیم. 

اشرفی گفت: ما ضمن زنده نگه داشتن آیین‌های سوگوارای شهرهای ایران باید به عزاداری اربعین کمک کنیم. ما برای اجرای سوگواری‌ها صد متقاضی داشتیم که در نهایت چهارده‌تای آنها انتخاب شدند و آثار نهایی محسوب می‌شوند. 

دعوت از خبرنگاران برای همراهی در پیاده‌روی اربعین

محراب محمدزاده (دبیر اجرایی هجدهمین جشنواره بین‌‌المللی تئاتر مقاومت) در ادامه مراسم دقایقی به ارائه توضیحاتی پرداخت. او گفت: مادر سه استان و سه کشور اجرا داریم و حال که موقعیتی دست داده شخصا از شما خبرنگاران حاضر در این مراسم و رسانه‌های‌تان خواهش می‌کنم همراه ما بیایید و برنامه‌ها را پوشش دهید تا به این ترتیب تجارب تازه‌ای حاصل شود.

محمدزاده افزود: جشنواره دغدغده‌هایی دارد؛ که حضور  ما در میان مردم در  گستره ایران یکی از آنهاست. در همین راستا، در استان یزد اجرای تئاترهای خیابانی را خواهیم داشت که همزمان با میلاد نبی اکرم (ص) برگزار می‌شوند. چهار شهرستان و بیش از  پانزده روستا و بخش کوچک استان را هم درگیر جشنواره می‌کنیم.

او ادامه داد: دغدغه دیگر اینکه در راستای قضیه «در میان مردم بودن» تولید تله‌تئاتر را برای اولین‌بار داریم که مبنای آن تولید محتواست. طی این اتفاق صدا وسیما برای تولید در کنار ماست و آثار از شبکه‌های استانی پخش خواهد شد. البته نظارت کیفی بر این آثار به عهده صدا و سیماست و ما در اینباره تصمیم گیرنده نیستیم. رادیو تئاتر هم علاوه بر اجرا در جشنواره از رادیو صدای ملت پخش خواهد شد. در نهایت ما هرچه بسازیم در آرشیو صدا و سیما می‌ماند.

محمدزاده گفت: در رابطه با همکاری‌های بین‌المللی هم باید بگویم برخی از کشورهای اسلامی  تمایل دارند آثار ایرانی را در کشورشان به صحنه ببرند؛‌ کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان، بوسنی،‌ لبنان. ما آثار نمایشی را برای اجرا آماده کرده‌ایم و اجرای آنها در کشورهای مذکرو منوط به هماهنگی ها و تمایل مسئولان مربوطه کشورهاشت.

یک اجرای ویژه‌ برای بچه‌ها

دبیر اجرایی گفت: مواکب مختلف هم از ما برای آثارمان درخواست اجرا دارند.  مثلا موکب کودکان در هله عراق از ما درخواست داشته که تعزیه عروسکی قاسم را برای چنین اجرایی آماده کرده‌ایم که ویژه بچه‌هاست. 

جشنواره در اربعین آغاز و آذرماه به پایان می‌رسد/ تابع دستورات ستاد اربعین هستیم/ تاکید بر اجرای آیین‌های سوگواریِ ایرانی

در پایان پس از پخش نماهنگی با موضوع شهید سعید قهاری سعید از رزمندگان جنگ تحمیلی ایران و عراق از خانواده او با اعطای لوح و هدایایی تقدیر شد. بازیگر نمایش سربازخانه ستایش چگینی نیز طی اعطای حکم مورد تمجید قرار گرفت. مصطفی پورعذار برگزارکننده تور رهسپار خیمه‌ها در جشنواره صاحبدلان آخرین هنرمندی بود که مورد تقدیر قرار گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز