خبرگزاری کار ایران

تهیه‌کننده «قهرمان‌های معمولی» مطرح کرد؛

«قهرمانان معمولی» ما را به دورترین نقاط ایران کشاند/ به سراغ افرادی رفتیم که باعث رشد منطقه خود شدند

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۹۸۴۶

مجتبی حیدری با اشاره به اینکه مستند «قهرمان‌های معمولی» با دغدغه عدالت‌خواهی ساخته شده، تأکید کرد: سوژه‌های «قهرمانان معمولی» ما را به دورترین نقاط ایران کشاند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجتبی حیدری تهیه‌کننده و یکی از کارگردانان مجموعه مستند «قهرمان‌های معمولی» که محصول مرکز مستند سوره است و این روزها مراحل تولید خود را پشت سر می‌گذارد، با اشاره به اینکه ایده این پروژه به یک دهه اخیر بازمی‌گردد، عنوان کرد: ما در آژانس مستند سو که مجری طرح «قهرمان‌های معمولی» است، دغدغه‌ای از جنس عدالت‌خواهی، توزیع عادلانه ثروت و رفع محرومیت از هر نوع آن یعنی فرهنگی، اجتماعی، بهداشت و درمان، سلامت، آموزش داریم که این موارد ما را به دورترین نقاط ایران و مناطق روستایی برای پرداختن به سوژه‌ها کشاند.

وی ادامه داد: آشنایی با فعالیت روستاییان و مردم دور از پایتخت ما را به یک فهم درستی رساند بدین شکل که اگر قرار باشد مشکل یا معضلی را حل کنیم صرفا با انعکاس دادن آن نمی‌توانیم آن را به سرانجام برسانیم. از سوی دیگر قصد دارم این نکته را ذکر کنم که محرومیت‌زدایی تعبیر خوبی نیست و از نظر من محرومیت همیشه از ذهن افراد شروع می‌شود. اخیرا از امام جمعه یکی از مناطقی که فاصله زیادی با پایتخت دارد، شنیدم که گفت به محروم‌ترین نقطه ایران خوشامدید. این مساله چیزی نیست که افراد بدان افتخار کنند یعنی اگر توزیع عادلانه ثروت، آموزش و پورزش و… اتفاق نیفتاده است، حتما دلیلی دارد و بخش عمده آن از ذهن آدم‌ها شروع می‌شود که چشمشان نسبت به توانمندی‌های محل زندگی‌شان باز نیست.

تهیه‌کننده «قهرمان‌های معمولی» تاکید کرد: ما در این مجموعه مستند به سراغ افرادی رفتیم که با وجود همه مشکلات کوچک و بزرگ باعث رشد منطقه خود شدند به همین دلیل عنوان این اثر را «قهرمان‌های معمولی» گذاشتیم؛ آدم‌هایی که توانسته‌اند باعث عزت و افتخار هم‌شهریان خود و کشور شوند.

حیدری ادامه داد: سوژه‌های «قهرمان‌های معمولی» ابتدا به خود ثابت کردند که بسیار توانمند هستند و پس از آن به تکثیر و توسعه آن پرداختند. همچنین مخاطب با کسانی آشنا می‌شود که در حوزه فعالیت خودشان گره‌گشای مسایل مختلف مردم هستند. در حقیقت قصه افرادی را می‌بیند که با وجود شکست‌های مکرر، ناامید نشدند تا به فهم و دانشی برسند و از دستاورد آن به نفع عموم استفاده کنند و آن را توسعه دهد؛ این افراد که مشخصا با قلب خود کار می‌کنند، سال‌ها تلاش کردند تا به جایگاهی برسند که دست دیگران را بگیرند.

وی با اشاره به یکی از سوژه‌های این مجموعه مستند عنوان کرد: در «قهرمان‌های معمولی» بانویی را می‌بینیم که هر کس ایشان را از بیرون نگاه کند، تصورش این است که بی‌دردترین فرد جهان است چراکه خنده از روی لبش نمی‌رود اما با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند که یکی از آن‌ها برای هر کدام از ما غیرقابل تحمل است. این زن ۲۰ سال برای توانمندسازی مردم منطقه‌اش تلاش کرده و توانسته محل زندگیش را به ثبت جهانی و یونسکو شده است.

یکی از کارگردانان «قهرمان‌های معمولی» با بیان اینکه تاکنون ۵ قسمت از «قهرمان‌های معمولی» ضبط شده است، درباره پژوهش این اثر اظهار کرد: تحقیق و پژوهش این اثر به یک دهه پیش باز می‌گردد و اینگونه نبوده است که در مدت کوتاهی تحقیقات انجام شود. همچنین باید تاکید کنم در این پروژه، بروزرسانی اطلاعاتی که من به واسطه حضور در نقاط مختلف ایران، آشنایی با افراد متفاوت و ارتباط گرفتن با آن‌ها بدست آوردم، اتفاق افتاد.

حیدری ادامه داد: رویکرد اصلی ما در هر پروژه‌ای تحقیق و پژوهش جامع پیش از شروع کار با حضور استادان دانشگاه و دوستان دغدغه‌مند این حوزه است. برای بروزرسانی اطلاعات این مجموعه مستند نیز به صورت تیمی عمل کردیم. البته برخی از سوژه‌ها دچار تغییرات زیادی شده و مسیر پیشرفت را طی کرده بودند که به آن‌ها پرداختیم. برخی دیگر از سوژه‌ها نیز در حال حاضر به دلایل زیادی موفق نیستند به همین دلیل سراغشان نرفتیم.

تهیه‌کننده «قهرمان‌های معمولی» با بیان اینکه شاید این مجموعه مستند با دیگر پروژه‌ها به لحاظ سوژه تفاوتی نداشته باشد اما با پروژه‌های تولید شده قطعا تفاوت بسیار دارد، مطرح کرد: ما در این پروژه بسیار به سوژه‌ها نزدیک شدیم یعنی اگر به یک روحانی موفق تریبون دادیم، از ابتدا تا انتها او را با عمامه نمی‌بینیم که تنها شعار دهد بلکه او را در میدان عمل می‌بینیم. همچنین باید بگویم تفاوت این پروژه با دیگر کارها این است که بسیاری از لوکیشن‌هایی که در آن مشغول کار هستیم، کسی اسم آن را هم نشنیده است و زمانی که کار در مرحله تحقیق و پژوهش بود، به این مناطق رسیدیم.

حیدری در ادامه با اشاره به اینکه دلمان می‌خواهد امید را در قلب‌های مردم زنده نگه داریم، تصریح کرد: این روزها ضعف‌ها، معضلات و گرفتاری‌ها از طریق رسانه‌های داخلی و خارجی برخی با قصد و غرض و برخی بدون قصد و غرض پمپاژ می‌شود. از سوی دیگر اولین مواجهه فیلمساز با منطقه‌ای که دور از پایتخت است، شاید این باشد که به یک معضل بدون ارایه راهکار و اندیشه عمیق بپردازد اما ما نمی‌خواستیم صرفا انعکاس‌دهنده موضوع نباشیم و مساله را بزرگ جلوه دهیم بلکه به دنبال آن بودیم تا امید را پخش کنیم.

وی با بیان اینکه تا چه زمان می‌خواهیم افرادی را تحت عنوان گروه جهادی به شهرستان ببریم تا کاری انجام دهند، بیان کرد: مسئولان یا متولیان فرهنگی باید آدم‌های محلی و بومی را جدی بگیرند چرا که می‌توانند ناجی منطقه باشند. امیدوارم با ساخت آثار هنری مختلف کسانی که در این کشور سِمَتی دارند، کاری انجام بدهند.

به گفته یکی از کارگردانان «قهرمان‌های معمولی»، جامعه به قهرمان‌های معمولی از جنس مردم نیاز دارد تا بتواند آن را تکثیر کند و توسعه دهد. در حقیقت باید این الگوها را که موفق شده‌اند روی پای خود بایستند، با مشکلات دست و پنجه نرم کنند و خسته و ناامید نشدند، به نوجوانان و جوانان معرفی کرد.

حیدری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه تیم تصویربرداری، تدوین و تحقیق و پژوهش این پروژه همگی جوان هستند، مطرح کرد: همچنین باید ابراز خرسندی کنم که دختران در آژانس مستند سو حضور پررنگی دارند و تلاش می‌کنند رشد کنند و پا به پای ما پیش بروند.

وی ادامه داد: من سال‌ها تلاش کردم فضایی را برای کشف استعداد و رشد جوانان فراهم کنم و خوشبختانه به واسطه کاری که از سوی مرکز مستند سوره به ما سفارش داده شده است، بچه‌ها می‌توانند استعدادشان را نشان بدهند. برخی از عزیزانی که در تولید این پروژه ما را همراهی کردند پیش از این تجربه میدانی نداشتند اما در «قهرمان‌های معمولی» فرصتی برایشان فراهم شد تا در کنار افراد باتجربه قرار بگیرند.

تهیه‌کننده «قهرمان‌های معمولی» در پایان خاطرنشان کرد: ما در حوزه مستند به افرادی احتیاج داریم که نترسند، بابت خواسته‌هایشان بجنگند و میدان را خالی نکنند. همچنین کسانی باید وارد این حوزه شوند که فکر و ایده نو و قلبی پاک دارند و مساله و دغدغه خود و جامعه‌شان را به تصویر می‌کشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز