خبرگزاری کار ایران

یک مستندساز:

اکران‌ آنلاین نیاز به آسیب‌شناسی دارد/ تماشای موضوعات اجتماعی نیاز مخاطبان مستند است

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۶۷۱۶

کارگردان مستند «تاریخ صدور» معتقد است، پلتفرم‌ها به اکران‌های آنلاین بسیار کمک می‌کند و تنها باید آسیب‌شناسی‌های لازم برای این کار انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید عزیزی (کارگردان و تهیه‌کننده مستند) درباره تاثیر اکران‌های آنلاین بر سینمای مستند و همچنین حقیقی بودن این دیدگاه که اکران آنلاین باعث بالا رفتن مخاطبان مستند شده‌ است یا خیر، اظهار داشت: در تمام این سال‌ها که به مستندسازی مشغولم، افراد زیادی از من می‌پرسند فیلم تازه‌ات را کجا ببینیم؟ در سال‌های گذشته بعضی آثار برای یک بار در تلویزیون نمایش داده می‌شد و دیگر مرجعی برای دستیابی به آن وجود نداشت، اما الان با راه‌اندازی اکران‌های آنلاین و در دسترس بودن مستندها می‌توان گفت اتفاق خوبی برای نمایش مستندها رخ داده است. 

او ادامه داد: اکران‌های آنلاین در پلتفرم‌ها می‌تواند اتفاق بهتری را رقم بزند اما نه با چنین رویکردی که مخاطب تنها در یک بازه زمانی مشخص می‌تواند به یک اثر دسترسی داشته باشد چراکه این اتفاق کمی از هدف اکران آنلاین دور است. اگر در جشنواره‌ای مانند سینما حقیقت و یا جشنواره کن با این رویکرد مواجه بودیم دلیل آن این است که آثار مستند حاضر در جشنواره هنوز نمایش عمومی خود را آغاز نکرده بودند و پس از سینما حقیقت نیز همچنان قرار بر حضورشان در جشنواره‌های دیگر بود بنابراین در بازه زمانی جشنواره با بلیت فروشی در دسترس مخاطبان قرار گرفتند.

کارگردان مستند «تاریخ صدور» معتقد است، باید کمی به مردم زمان داد تا بتوانند به درستی با اکران آنلاین ارتباط برقرار کنند چراکه اتفاقی جدید در سینمای ایران است و می‌تواند برای سینمای مستند بسیار تاثیرگذار باشد؛ فقط باید بیشتر به آن پرداخته و همچنین آسیب‌شناسی شود. 

عزیزی در پاسخ به این پرسش که این روزها مخاطبان چه موضوعاتی را بیشتر می‌پسندند و چه ژانری در سینمای مستند مخاطب بیشتری دارد، بیان کرد: باید بگویم مخاطب می‌خواهد مشکلات خود را در مستند ببیند و فکر می‌کنم ما خیلی کم به موضوعات اجتماعی می‌پردازیم. در تلویزیون بیشتر شاهد مستندهای سیاسی یا اقتصادی هستیم که آن هم از نگاه مردم روایت نشده‌اند و در شبکه‌های خارجی نیز شاهد همین روند با نگاهی مصادره شده به نفع مواضعی خاص هستیم.

کارگردان مستند «ایران‌زاد» افزود: مستندهای اجتماعی با رویکردی درست و استاندارد همان چیزی است که مخاطب به آن نیاز دارد و آن را دنبال می‌کند. در جشنواره‌های داخلی به شدت شاهد آثار اجتماعی خوبی هستیم که نشان از پتانسیل مستندسازان ما دارد اما متاسفانه در اکران‌های آنلاین و یا تلویزیون کمتر به آن‌ها پرداخته می‌شود. امیدوارم با حضور وی او دی‌ها و تغییر رویکرد در تلویزیون و مرکز گسترش این مستندها بهتر دیده شوند.

تهیه‌کننده مستند «رنگ نفت» در پایان عنوان کرد: نهادهای سیاست‌گذار با تصویب طرح‌هایی که همراه با مسائل روز جامعه و معضلات اجتماعی مردم است می‌توانند نقش مهمی بر تولید آثار باکیفیت و با محتوای درست داشته باشند. مستندهای اجتماعی همیشه نگاه مخاطبان را با خود به همراه دارد و موضوعات بسیار زیادی داریم که به آن‌ها درست و به جا پرداخته نشده است مانند تربیت فرزندان، آموزش، اشتغال، روابط انسان‌ها با یکدیگر. مستندی که این روزها درگیر ساخت آن هستم به مهاجرت‌های غیرقانونی می‌پردازد و نگاهی به جان، مال، آبرو، آینده افراد و ایران دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز