خبرگزاری کار ایران

در نشست دومین سوگواره ملت امام حسین (ع) مطرح شد؛

امام حسین (ع) یک مسئله فراقشری و فرافرهنگی است

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۱۰۰۶

نشست دومین سوگواره ملت امام حسین (ع) به میزبانی رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی صبح امروز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شیخ‌الاسلامی معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و دبیر کل سوگواره اظهار داشت: پیش از این در سال‌های گذشته فعالیت‌های فرهنگی متعددی در فضای فرهنگی کشور به بهانه ماه محرم صورت می‌گرفت که اسامی مختفی مثل رویداد و سوگواره داشتند. از چند سال قبل ما در دفتر تبلیغات با دوستان عزیزمان در وزارت ارشاد و رادیو معارف و دیگر بخش‌ها وارد تعامل شدیم و از آنها خواستیم که مجموعه اینها را در یک رویداد جمع کنیم تا بتواند اتفاق خوبی باشد. در سال ۱۳۹۹ اتفاقاتی در ابتدا رخ داد اما در سال ۱۴۰۰ این رویداد را برگزار کردیم و مجموعا به نظرم کار خوبی بود و به طور کل چنین فعالیت‌های هم‌افزا می‌تواند بسیار مفید و خوب باشد.

وی افزود: در سال جدید ادامه آن جریان سوگواره را خواهیم داشت و پایه‌های اصلی این سوگواره را وزارت ارشاد، رادیو معارف و اداره کل ارشاد استان سمنان تشکیل داده‌اند و امسال هم مثل پارسال شبکه ولایت با ما همکاری دارد و مرکز پخش آستان قدس رضوی و دیگر بخش‌ها را به عنوان همراهان جدید داریم و امیدواریم این جریان‌سازی بیشتر اتفاق بیوفتد.

شیخ‌الاسلامی خاطرنشان کرد: در سال جدید بخش‌های تخصصی سوگواره گسترده‌تر و عمیق‌تر شده‌اند و داوری‌شان تخصصی‌تر شده است. داوران این بخش افراد معتبری هستند و در نشست دیگر درباره آن توضیح داده می‌شود. در کنار جریان سوگواره اتفاقات دیگری مثل مجموعه کارگاه‌های کنشگری در فضای مجازی برای اثربخشی بیشتری در بخش‌های دیگر خواهیم داشت.

وی افزود: بخش‌های اصلی این رویداد به بخش متون ادبی، گرافیک، کنش‌گری عاشورایی، رسانه‌های تصویری، صوت و رادیو و رسانه‌های خبری تقسیم می‌شود. برای اختتامیه در هر بخش یک برگزیده داریم که فکر میکنم حدود اسفند ماه این اختتامیه برگزار می‌شود و مهلت ارسال آثار تا آخر ماه صفر خواهد بود.

وی افزود: پارسال به لحاظ کمی استقبال خوبی صورت گرفت و‌ از طرفی کیفیت آثار هم خوب بود. این سوگواره باید در زندگی مردم جریانی دنبال کند و هر چند که نام سیدالشهدا با شهادت عجین است اما آنچه که می‌بینیم وجود تاثیرگذار امام حسین در جامعه است. مسئله پرداختن به امام حسین یک جریان مردمی بوده و ما نمیخواهیم این به یک‌ موضوع صرفا حاکمیتی تبدیل شود. این یک حرکت مردمی بوده و باید مردمی باقی بماند و بر همین اساس یکی از موضوع‌های ما همین تکیه‌های حسینی و هیئت‌های خانگی و تربیت حسینی است.

شیخ‌الاسلامی گفت: موضوع دیگر مسئله همزمانی مسئولیت اجتماعی و انسجام اجتماعی است. ما گاهی مواقع طوری رفتار می‌کنیم که انسجام و همدلی‌ در جامعه‌مان بهم می‌خورد و این در حالی است که مسئولیت اجتماعی باید اتحاد اجتماعی را بیشتر کند. مسئله امام حسین یک مسئله فراقشری و فرافرهنگی است و نباید به یک قشر محدود شود پس محور دوم مسئولیت اجتماعی و همدلی حسینی است.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در ادامه تأکید کرد: اگر بخواهیم به قیام امام حسین توجه امروزی و خوانش درستی داشته باشیم مسئله جهاد تبیین است. ثمره تبیین پذیرش نیست، تفکر است و محور سوم ما هنر تبیین و غیرت حسینی است. این سه محور مسائل اولویت‌دار این رویداد است اما دیگر مضامین مربوط هم مورد داوری قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه گفت: گردهمایی فعالان عاشورایی را در دهه بعدی در حرم حضرت عبدالعظیم خواهیم داشت و یک موکب هم برای پیاده‌روی اربعین در نظر گرفته می‌شود.

دومین سوگواره بین‌المللی ملت امام حسین علیه‌السلام به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد استان سمنان و رادیو معارف برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز