خبرگزاری کار ایران

در یک نشست مطرح شد؛

تأمین مالی جمعی تازه‌ترین روش سرمایه‌گذاری در سینما/ مردم می‌توانند در تولید فیلم‌های سینمایی سرمایه‌گذاری کنند

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۵۲۱۵

نشست خبری آیین امضای تفاهم‌نامه «تامین مالی جمعی فیلم‌های سینمایی» با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بنیاد سینمایی فارابی و گروه پیشگامان کارآفرینی کارن ظهر امروز در سالن عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی با حضور مهدی جوادی (مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی)، علیرضا دلیری (دستیار ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری)، علی عمیدی (مدیرعامل گروه پیشگامان کارآفرینی کارن) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی عمیدی در ابتدای این نشست اظهار داشت: تامین مالی جمعی بحثی قدیمی در فرهنگ کشور ما است. ما پیشتر بحث گلریزان را داشتیم که برای کمک به یک کار پول جمع می‌شد. این ساز و کار به شکل قانونی در بورس شکل گرفته و در بحث مشارکت در پروژه‌های مختلف وارد شده و از حالت غیرانتفاعی تعریف شده است. این بحث رشد و توسعه پیدا کرده و از شرکت‌های دانش‌بنیان شروع شده است. ما صنایع مختلف را زیر نظر داشتیم که سعی کردیم با تامین مالی پروژه‌ها سعی ارتباطی را با بنیاد فارابی شکل دهیم. یکی از موهبت‌ها این بود که آقای جوادی به این مباحث مسلط است. ما یک برنامه‌ریزی جدی داشتیم که تا امروز ۵۰ میلیارد تومان از مردم برای پروژه‌های مختلف سرمایه‌گذاری شده است و از بین آنها یک طرح سینمایی نیز داشتیم. ۲۱۵ نفر با میانگین ۱۸ میلیون تومان که می‌شود ۴ میلیارد تومان برای این کار جمع‌آوری شده است. 

در ادامه این نشست علیرضا دلیری اظهار داشت: یکی از حوزه‌هایی که نیاز بود فناوری‌های نوین در آن نفوذ کند بحث تامین مالی است. در چند سال گذشته در کنار فعالیت‌های دانش بنیان بحث فعالیت‌های مالی را هم پیش بردیم.

وی افزود: ما چند سالی است در این حوزه ورود کرده‌ایم. در بحث تامین مالی جمعی پول‌های خرد نقش دارند و در افق آینده در نظر داریم که با طرح‌های کوچک مواجه نمی‌شویم و طرح‌های بزرگ را تامین مالی می‌کنیم. بررسی و تأمین بودجه بدون بروکراسی اتفاق مثبتی برای سینماگران است چراکه چنین مسئله‌ای برای سینماگران واقعاً اتفاق بزرگ و مثبتی است.

در ادامه این نشست مهدی جوادی اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های اصلی ما در سینما بحث تامین مالی است. غالب تولیدات ما به خصوص آثار بیگ پروداکشن نیازمند تامین سرمایه هستند که بضاعت سینمای کشور با بودجه سینما نمی‌تواند پاسخگو باشد. یکی از ماموریت‌های فارابی تامین مالی بود، امروز به نظرم اولین گام این حوزه برداشته می‌شود. بر اساس آنچه که پیش از این جلسه با دوستان صحبت کردیم متوجه شدم پروژه قبلی طبق ظرف کمتر از بیست روز از طریق موسسه کارن به هدف اولیه رسیده و امروز تامین مالی آن پروژه به طور کامل بسته می‌شود. تامین مالی در سینما غیر از اینکه در حوزه سرمایه‌گذاری می‌تواند تاثیرگذار باشد در اکران نیز می‌تواند کاملاً نتیجه‌بخش باشد چرا که مردم با سرمایه‌گذاری بر فیلم‌ها دغدغه فروش فیلم‌ها را خواهند داشت. سعی ما بر این است که امسال چندین اثر با تأمین مالی جمعی در جشنواره فیلم فجر داشته باشد.

در ادامه این نشست علی عمیدی در پاسخ به این پرسش که اگر فیلمی نتواند مجوز نمایش بگیرد، تکلیف سرمایه‌های صورت گرفته چه خواهد شد، گفت: هر صنعت ریسک‌هایی دارد و ما سعی داریم به سراغ طرح‌هایی برویم که ریسک کمتری دارند. در این بین موسساتی به عنوان ضامن اصل سرمایه را تضمین می‌کنند و ریسک را تا حد امکان کاهش می‌دهند و در واقع اصل پول تضمین می‌شود و خطر ریسک به صفر می‌رسد.

جوادی در ادامه تأکید کرد: ما در حال حاضر مشغول امضای تفاهم‌نامه‌های کلی هستیم تا بتوانیم مکانیزمی پایدار ایجاد کنیم و برای بررسی دقیق نیاز به محاسبات بیشتر است. در حال حاضر ما مشغول یک ریل‌گذاری هستیم.

دلیری نیز طی اظهاراتی خاطرنشان کرد: تا امروز طرح‌هایی که تأمین مالی شده‌اند به طور کل سودآوری‌شان از بازارهای دیگر و همچنین سودهای بانکی بیشتر بوده است.

عمیدی خاطرنشان کرد: مردم پیش از تولید سرمایه‌ذاری نمی‌کنند، ما به مرور از تولید تا اکران سرمایه را تزریق می‌کنیم و سعی داریم سرمایه‌های مردم در مراحل پایانی به پروژه‌ها تزریق شود تا میزان ریسک به حداقل برسد.

در پایان این نشست جوادی با اشاره به اینکه آینده سینما در اختیار فیلم‌اولی‌ها است، تأکید کرد: به نظر من فیلم‌اولی‌ها هم از این طرح استقبال خواهند کرد. نیاز است که پوسته سنتی سینما تغییر کند و اقداماتی از این دست می‌تواند سرآغازی برای این مسئله باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز