خبرگزاری کار ایران

مراسم اختتامیه اولین جشنواره سرود فجر برگزار شد/ «سلام فرمانده»؛ سرود منتخب جشنواره

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۴۵۳۹

جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر امروز چهارشنبه بیست و دوم تیر ماه با پیامی از مقام معظم رهبری و معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر روز چهارشنبه بیست و دوم تیرماه با برگزاری مراسم پایانی در تالار وحدت، برگزیدگانش را شناخت. 

در ابتدا، مصطفی زیبایی‌نژاد، رئیس مرکز آفرینش‌های هنری بسیج و دبیر جشنواره، از روند برگزاری اولین جشنواره سرود گزارشی ارائه کرد.

وی گفت: جشنواره سرود دربرگیرنده ارزش‌ها و پیشینه‌ای است که در اوائل انقلاب تبدیل به جریان مهمی در عرصه‌های مختلف شد. در اوایل دهه نود هم جهش بسیار زیادی در بخش سرود انجام گرفت و رهبر معظم انقلاب هم از آن تقدیر کرد. در ادامه مرکز آفرینش‌های هنری بسیج در جشنواره‌های مختلفی برگزار کردند ولی با همه اینها جای خالی برگزاری یک جشنواره ملی و بین‌المللی احساس می‌شد.

رئیس مرکز آفرینش‌های هنری بسیج با اشاره به اینکه در حوزه آموزش کارگاه‌های مختلف آموزشی برگزار شده است، اظهار داشت: با حمایت‌هایی انجام گرفته شاهد حضور حداکثری گروه‌های سرود بودیم و توانستیم ۳۱ دبیرخانه استانی را شکل بدهیم. چندین هنرمند از کشورهای لبنان، افغانستان، یمن، سوریه و فلسطین در این رویداد حضور پیدا کردند.

وی با بیان اینکه ما تولیداتی در حوزه شهید حاج قاسم سلیمانی داشتیم که به اعتقاد من جریان بسیار موثری بود، تصریح کرد: ما در حوزه تولید هم چند گروه منتخب از سوی هیات داوران و همچنین مردم داشتیم که طی آن تصمیم داریم مسابقه‌ای را در صداوسیما تدارک ببینیم و به زودی درباره آن اطلاع رسانی‌های لازم صورت خواهد پذیرفت

قرائت پیام مقام معظم رهبری برای جشنواره سرود

در ادامه این مراسم، پیام مقام معظم رهبری به نخستین جشنواره سرود فجر توسط سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفان قرائت شد. 

سلیمانی پس از قرائت پیام رهبر انقلاب خاطرنشان کرد: بدون شک ملت ایران به عنوان یک ملت فرهنگی به این فرمایشات ارزشمند توجه می‌کنند.

یادی از صبحدل و سبزواری و دیگر درگذشتگان

در ادامه، حمید شاهنگیان آهنگساز پیشکسوت از درگذشتگان حوزه سرود و موسیقی با موضوع انقلاب اسلامی یاد کرد و نام افرادی چون حسین صبحدل و حمید سبزواری را به زبان آورد.

صحبت‌های وزیر ارشاد درباره رویداد جشنواره سرود فجر

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم ابراز داشت: کار بسیار بزرگی در این رویداد انجام شده که باید در ابعاد مختلفی روی آن تمرکز کرد. موضوع سرود محصول نهضت اسلامی مردم ایران است و از هنرهایی است که می‌توان از آن به عنوان انحصارات هنری نهضت امام خمینی یاد کرد. نهضت انقلاب اسلامی قطعاً با این شیوه هنری بسیاری از مفاهیم نهضت را منتقل کرده است و شاید اولین سرود جمعی که مورد تشویق قرار گرفت همان سرود خمینی‌ای امام بود که در استقبال از امام راحل در فرودگاه مهرآباد صورت گرفت.

وی با بیان اینکه در تمامی موقعیت‌هایی که بر علیه رژیم شاهنشاهی وجود داشت یکی از راه‌های رساندن پیام انقلاب همین سرود بود، عنوان کرد: در آن زمان محدودیت‌هایی برای استفاده از سایر رشته‌های هنری وجود داشت، اما نهضت انقلاب اسلامی توانست پیوند بسیار مستحکمی را میان سه هنر موسیقی، شعر و آهنگ ایجاد کند. شرایطی که آرمان‌های انقلاب اسلامی را ماندگار کرد و ما مشاهده کردیم که در پیام بسیار ارزشمند رهبر انقلاب اسلامی این نکات به درست‌ترین و با شکوه‌ترین شکل ممکن عنوان شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سرود، هنری است که تحسین امام خمینی را در پی داشت و ما دیدیم که سرود شهید مطهری چه طور جایگاه خود را در کشورمان پیدا کرد، یادآور شد: به هر ترتیب، سرود در همه مسیر نهضت انقلاب جریان داشت و ما دیدیم که در بسیاری از اعزام‌های رزمندگان به جبهه همین سرودها پخش می‌شد آن چنان که مهم‌ترین آثار ارائه شده در تلویزیون متعلق به این آثار بود.

به گفته اسماعیلی، شاید اجرای فرزندان شهید گروه سرود آباده در محضر امام خمینی می‌تواند به عنوان کار تاریخ‌سازی معرفی شود که می‌توان گونه‌های دیگری را از آن یافت کرد.

وی با تاکید بر اینکه در دهه هشتاد شاهد فروکش کردن این هنر متعلق به انقلاب اسلامی بودیم، بیان کرد: در دهه نود با توجه ویژه و حکیمانه مقام معظم رهبری شاهد خیزش جدیدی برای سرود بودیم که اکنون به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای هنری برای ترویج مفاهیم انقلابی است. ما در حوزه‌های مختلف منطقه‌ای، سیاست منطقه‌ای، سیاست خارجی و انرژی هسته‌ای و شهید سلیمانی می‌توانیم دست به تولید کارهای زیادی در حوزه سرود بزنیم که می‌تواند دربرگیرنده ارزش‌های زیادی در مقابله با دشمن باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سرود سلام فرمانده گفت: همین سرود زیبای سلام فرمانده که تبدیل به سرود سال شد، منجر به شکستن مرزهای جغرافیایی ایران عزیز شد، فضایی را به وجود آورد که در بسیاری از کشورها این استغاثه به امام عصر (عج) چنین درخشان شد. گروه سرودی که متعلق به شهری کوچک با اتکا به مفاهیم انقلاب اسلامی و عنصر امامت دل‌ها را شیفته کرد و می‌بینیم که بزرگ و کوچک این سرود وحدت بخش را زمزمه می‌کنند.

اسماعیلی اضافه کرد: اینجا وظیفه همه دستگاه‌های فرهنگی هنری است که در نظام مقدس جمهوری اسلامی است که باید این حوزه را تقویت کنند.

وی با اشاره به تشکیل دفتر سرود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از حمایت این مجموعه از هنرمندان و گروه‌های فعالی این حوزه با همکاری سازمان بسیج مستضعفین خبر داد.

هنرمندان برگزیده بخش شهید حاج قاسم سلیمانی

در ادامه برنامه، گروه سرود «نسیم رحمت» از تهران به سرپرستی قاسمی نسب به عنوان گروه برگزیده انتخاب شد.

فاطمه سلیمانی، فرزند شهید سلیمانی که روی صحنه حضور داشت درباره این بخش اظهار داشت: از آن عزیزان که محبت کردند با شعر و موسیقی نام و یاد شهید سلیمانی را زنده نگه داشتند، ممنونم. به هر حال ادبیات و شعر و موسیقی عناصری هستند در تاریخ می‌مانند.

آرزوی بزرگ پدرم وحدت بین اقشار بود

وی با بیان اینکه آرزوی بزرگ پدرم وحدت بین اقشار بود، تصریح کرد: پدر هیچ وقت فرزندش را از خانه بیرون نمی‌کند. باید همه اقشار جامعه را حفظ کنیم و از همه کسانی که برای شهید و این سرزمین شعر می‌گویند و اثر هنری می‌آفرینند، قدردانی کنیم. خیلی‌ها بخش نظامی شخصیت حاج قاسم را می‌شناسند ولی من و دیگر اعضای خانه، بعد انسانی او را می‌دیدیم. ایشان از پروین اعتصامی، شاملو و سعدی حرف می‌زنند.

سلیمانی با بیان اینکه اگر فردی هنرمندی برای یک ساعت برنامه‌ای درست کرد و باعث شد مردم دور هم جمع شوند و بخندند، باید مورد تقدیر قرار گیرد، خاطرنشان کرد: مردم کمی بیشتر بخندند و سختی‌ها را کمتر ببینند و فراموش نکنند اگر داعش وارد این سرزمین می‌شد، چه تصور سختی می‌توانستیم داشته باشیم. حتی تصورش هم سخت است. کدام یک از ما تحمل دیدن تصاویر جنایت‌های داعش را داریم.

وی افزود: پس همه کسانی که به عنوان مدافع حرم رفتند، از نگاه حاج قاسم حرم‌شان انسانیت بود. حضرت سید الشهدا (ع) و حضرت زینب (س) هم برای حرم انسانیت می‌جنگیدند.

سلیمانی با بیان اینکه اگر آمریکایی‌ها از کودک‌کشی‌هایشان یک قهرمان سینمایی می‌سازند و آن سرباز کودک‌کش تبدیل به قهرمان می‌شود ولی ما می‌ترسیم از اینکه برای قهرمانان و اسطوره‌هایمان کار فرهنگی انجام دهیم، ابراز داشت: من از همه بزرگترهای فرهنگ و هنر می‌خواهم تا برای جلب هنرمندان و برای اینکه هنرمندان قهرمانان خود را ارزش بدارند و هراس نداشته باشند از عنوان کردن نام آن‌ها، قهرمانانه پدری کنند.

«سلام فرمانده»؛ سرود منتخب جشنواره

بخش بعدی مراسم به قدردانی از ابوذر روحی، خواننده سرود سلام فرمانده اختصاص داشت.

در ادامه مراسم، برگزیدگان بخش‌های مختلف معرفی شدند و حین انجام این مرحله، کلیپی از سرودهای برگزیده موسیقی انقلاب در چند سال گذشته پخش شد و پس از آن اعضای هیات داوران در قالب کلیپی تصویری معرفی شدند

اسامی برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره سرود فجر، به قرار ذیل است؛

برگزیدگان بخش شعر (استاد حمید سبزواری)

جایزه اول: مهدی استخر برای ترانه گروه سرود «نسیم رحمت» از تهران با اثر «به وقت شهادت»

جایزه دوم: محمد سعید میرزایی برای ترانه گروه سرود «نسیم بهشت» از اصفهان با اثر «آخرین رویای دنیا»

برگزیدگان بخش تنظیم (استاد مجتبی میرزاده)

جایزه اول: فرهاد کیانی برای تنظیم قطعه گروه سرود «صدای انقلاب» از بوشهر با اثر «سرزمین ما»

جایزه دوم: مرتضی کیانی برای تنظیم قطعه گروه سرود «آوای باران» از چهارمحال و بختیاری با اثر «مهد سرداران جنگ»

برگزیدگان بخش آهنگسازی (جایزه استاد احمدعلی راغب)

جایزه اول: هادی قاسمی برای آهنگسازی قطعه «گمشدگان سحر» اجرا شده توسط گروه سرود موعود از استان مرکزی

جایزه دوم: میلاد هارونی برای آهنگسازی قطعه «سرزمین ما» اجرا شده توسط گروه سرود «صدای انقلاب» از استان بوشهر

برگزیده بخش ایده

احسان تابنده برای اثر «فصل‌ها و نسل ها» با همراهی گروه سرود «طاها» از لارستان فارس

برگزیدگان بخش بازخوانی

مهران طهماسبی – گروه سرود «نینوا» از استان چهارمحال و بختیاری با اثر‌ای شهید»

ابوالفضل شهنادی – گروه سرود «نغمه عشق» از استان سیستان و بلوچستان با اثر «سرافراز بادا»

جواد البرزی – گروه سرود «ساقی کوثر» از استان قم با اثر «خاک مهرآیین»

سجاد نجار حسینی - گروه سرود «میثاق با امام زمان» از اصفهان با اثر آرامش قبل از طوفان

اثر برگزیده بخش بین‌الملل

اثر «وحدک یا جنوب» اجرا شده توسط گروه «شمس الحریه» از کشور لبنان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز