خبرگزاری کار ایران

کلکسیونی تابستانی از آثار هنرمندان گذشته و امروز در گالری‌های تهران

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۹۱۱۷

گالری‌های تهران در مقایسه با یکی دو سال گذشته تابستان پرکارتری را آغاز کرده‌اند و قاعدتا برخی هنرمندان نسل‌های گذشته و امروز عرصه تجسمی هم فعالیت‌های جدی‌تر را پیش گرفته‌اند. آنها با برگزاری نمایشگاه‌های فردی و گروهی آثار متنوعی را پیش روی علاقمندان قرار داده‌اند که گزارش پیش رو به جزییات برخی از آنها می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تابستان امسال در مقایسه با تابستان سال ۱۴۰۰، به لحاظ اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری فصل شلوغ‌تری است که بر اساس پرکاری هنرمندان عرصه‌های مختلف رقم خورده است. یکی از دلایل سیر نزولی برگزاری برنامه‌های فرهنگی و اجراهای هنری در سال گذشته و پیش از آن، بحران کرونا و لزوم رعایت اصول و دستورالعمل‌های بهداشتی اخذ شده توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا بود. این محدودیت‌ها در نهایت فعالان عرصه‌هایی چون سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای متعدد تجسمی را به کم‌کاری وعدم فعالیت وا داشت. اما پس از تزریق واکسن به طور گسترده در سراسر کشور، خوشبختانه چند ماهی است پاندمی کرونا سیری نزولی داشته و حال می‌توان گفت تقریبا به صفر رسیده و در نهایت اینکه همه اقشار جامعه، همینطور هنرمندان عرصه‌های مختلف فعالیت‌های روزمره و سالانه خود را از سر گرفته‌اند. 

گالری‌ها هم یکی از بخش‌هایی بودند که در دوران کرونا شرایط نابسامانی داشتند و حالتی نیمه‌تعطیل پیدا کرده بودند که نتیجه این اختلال در فعالیت، بیکاری هنرمندان عرصه تجسمی و بلاتکلیفی آن‌ها در برگزاری نمایشگاه‌های گروهی و فردی را در پی داشت. تنها برخی گالری‌ها بودند که در دو سال گذشته به برگزاری نمایشگاه‌های آنلاین پرداختند که این رویه هم آنطور که باید مورد استقبال قرار نگرفت و رضایت هنرمندان و مخاطبان را جلب نکرد. تنها مزیت برگزاری گالری‌های آنلاین به گفته مدیران آن‌ها وضعیت فروش آثار بود که شاید به دلیل سرعت عمل بالا در مراجعه به آثار رخ داده بود. 

در نهایت اینکه از فروردین‌ماه امسال تا به امروز تقریبا همه هنرها به روال عادی بازگشته‌اند و هنرمندان عرصه‌های مختلف تجسمی هم از این قاعده مستثنی نبوده‌اند. نتیجه فعالیت این دسته از هنرمندان برگزاری نمایشگاه‌های مختلف و متنوعی است که در تهران و دیگر شهرهای ایران برگزار می‌شود. بر همین اساس علاقمندان می‌توانند روزهای آخر هفته تابستانی خود را به دیدن آثاری از هنرمندان امروز و گذشته اختصاص دهند که در گالری‌های مختلف در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند. 

گالری «ثالث» 

آثار زنده‌یاد کامبیز درم‌بخش

نمایشگاه گزیده آثار زنده‌یاد کامبیز درم‌بخش که روز سوم تیرماه در گالری «ثالث» افتتاح شده تا چهارشنبه پانزدهم نیز میزبان مخاطبان است. 

کامبیز درم‌بخش، طراح و کارتونیست ایرانی است که در سن ۷۹ سالگی بر اثر ابتلا به کرونا در گذشت. او را می‌توان مشهورترین کاریکاتوریست معاصر ایران می‌دانند. 

گفتنی است گالری «ثالث» در تمام روزهای هفته میزبان علاقمندان به هنرهای تجسمی است و دوست‌داران آثار کامبیز درم‌بخش می‌توانند از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۲۱:۰۰ از نمایشگاه دیدن کنند. 

آدرس گالری «ثالث»؛ تهران، کریم خان زند بین ایرانشهر و ماهشهر شماره ۱۴۸. 

گالری «کاما» 

نمایشگاه «شعر صامت» 

نمایشگاه انفرادی آثار مرسده لسانی عنوان نمایشگاه «شعر صامت» جمعه سوم تیر افتتاح شده و تا سه‌شنبه چهاردهم تیرماه در گالری «کاما» برقرار است. 

مرسده لسانی را نسل دو دهه اخیر، به عنوان مترجم آثار کریشنا مورتی می‌شناسند و در حالی که تقریبا بیشتر شعرای نسل گذشته و نسل جدید با اشعار او آشنایی دارند، کمتر از فعالیت او در زمینه نقاشی آگاهند. او در چند نمایشگاه گروهی در دهه ۶۰ شرکت داشته است. 

گالری «کاما» در همه روزه به جز شنبه‌ها دایر است و علاقمندان برای دیدن آثار مرسده لسانی می‌توانند از ساعت ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰ به محل مذکور مراجعه کنند 

گالری «کاما» در خیابان پاسداران، خیابان گلستان دهم، پلاک ۴۴، ساختمان فرین، طبقه دوم، واقع شده است. 

گالری آرتیبیشن

نمایشگاه «کلکسیونر/هنر مدرن»

گالری آرتیبیشن تا روز پانزدهم تیرماه میزبان نمایشگاه گروهی نقاشی «کلکسیونر/هنر مدرن» است. 

محمد احصایی، علیرضا اسپهبد، مش اسماعیل، نصرالله افجه‌ای، ناصر اویسی، حسین محجوبی، ژازه تباتبایی، صادق تبریزی، محمدعلی ترقی‌جاه و علی‌اکبر صادقی برخی از هنرمندان معاصری هستند که آثارشان در نمایشگاه «کلکسیونر/هنر مدرن» پیش روی مخاطبان قرار گرفته است. 

گالری آرتیبشن در تمام روزهای هفته دایر است و علاقمندان می‌توانند از ساعیت ۱۱:۰۰ تا ۲۰:۰۰ به دیدن آثار هنرمندان حاضر در این رویداد بروند. 

آدرس گالری آرتیبیشن: خیابان شریعتی، پایین‌تر از حسینیه ارشاد، نرسیده به همت، گل نبی (غرب)، میدان احمدی روشن (کتابی)، خیابان ساسانی پور، خیابان دریا (قندی)، پلاک ۶. 

گالری «ریشه ۲۹» 

نمایشگاه  «نقش بر آب» 

نمایشگاه انفرادی «نقش بر آب» شامل فیلم/ویدئو نمایشگاه انفرادی نیک‌ناز میرقلمی است که تا روز جمعه هفدهم تیرماه در گالری «ریشه ۲۹» پیش روی علاقمندان به هنرهای جدید قرار دارد. 

گفتنی است گالری «ریشه ۲۹» روزهای شنبه تعطیل است و مخاطبان در روزهای دیگر می‌توانند به دیدن آثار نیک‌ناز میرقلمی بروند. 

نیلوفر محمدی‌فر نیز یکی دیگر از هنرمندانی است که نمایشگاهش «نقاش در بهشت حضور ندارد» تا جمعه سی و یک تیرماه در کافه گالری «ریشه ۲۹» برقرار است. 

گالری «ریشه ۲۹» در الهیه، خیابان آقابزرگی، روبه روی بانک آینده، جنب بانک خاورمیانه، پلاک ۳۱ واقع شده است. 

موزه هنرهای معاصر تهران

نمایشگاه مینی‌مالیسم و کانسپچوال‌آرت 

نمایشگاه گروهی نمایشگاه مینی‌مالیسم (کمینه‌گرایی) و کانسپچوال‌آرت (هنرمفهومی) با گردآوری بهرنگ صمدزادگان یکم تیرماه در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شده و تا روز بیست و هفتم شهریورماه پیش روی مخاطبان است. 

سل‌له‌ویت، جوزف کاسوت، جان بالدساری، اد راشا، یان دیبتس، دنیس اُپنهایم، برنار وُنه، شوساکو آراکاورا، مارسل دوشان، گیلبرت و جرج، دانلد جاد، رابرت اسمیتسون، میکله زازا، برند و هیلا بکر، گرفان الک، ژاکلین وینزور، تری اتکینسون و مایکل بالدوین، بورلی پپر، پیتر استرویکن، من ری، میشل آنجلو پیستولتو، رابرت موریس، مارسل بروتهرس، میشل استوارت، راجر ولش، دن فلاوین، کیت سونیر، اد راینهارد، اگنس مارتین، دیتر روث، کریستو و ژان کلود، فرانک استلا، گوردون ماتاکلارک، دنیل اسپوئری برخی از هنرمندانی هستند که آثارشان در نمایشگاه مذکور در معرض دید عموم گذاشته شده است. 

گفتنی است موزه هنرهای معاصر تهران به جز روزهای دوشنبه در دیگر روزهای هفته دایر است و علاقمندان به هنر مدرن و مینیمال می‌توانند از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۸:۰۰ به دیدن آثار بنشینند. 

موزه هنرهای معاصر تهران در خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله، موزه هنرهای معاصر واقع شده است. 

گالری «یافته» 

«مُ– خاطره»

«مُ– خاطره» عنوان نمایشگاه عکس وچیدمان سعید فلاح فر است که تا ۲۴ تیرماه در گالری یافته میزبان علاقمندان است. محمد نصرتی هم برای این نمایشگاه یک قطعه موسیقی ساخته شده است. 

گفتنی است، سعید فلاح‌فر (شاعر، نقاش، عکاس و منتقد هنرهای تجسمی) است و تاکنون آثارش را در قالب چند نمایشگاه گروهی و انفرادی به نمایش گذاشته است. گالری «یافته» در تمام روزهای هفته دایر است و مخاطبان از ساعت ۱۶:۰۰ تا ۲۰:۰۰ به دیدن آثار سعید فلاح‌فر بنشینند. 

گالری یافته در دروس، خیابان یارمحمدی، بن بست طالقانی، پلاک ۸ واقع شده است. 

گالری «آریانا» 

نمایشگاه «کادر»

گالری «آریانا» تا جمعه بیست و چهارم تیرماه میزبان نمایشگاه انفرادی آثار سحر مسلمیان است که «کادر» نام دارد. 

روز تعطیلی گالری «آریانا» شنبه است و علاقمندان می‌توانند برای بازدید از نقاشی‌های مدرن سحر مسلمیان از ساعت ۱۱:۰۰ تا ۱۹:۰۰ به نمایشگاه او بروند. 

سحر مسلمیان، تحصیل کرده در رشته ارتباط تصویری است که آثارش از محیط و اتفاقات زندگی بشر الهام می‌گیرد. او به واسطه آثار سورئالش مصرف‌زدگی، بی‌هویتی و تنهایی زندگی در عصر تکنولوژیک کنونی را به چالش می‌کشد. 

گالری «آریانا» در الهیه، خیابان فیاضی (فرشته)، پلاک ۹ واقع شده است. 

گالری «آ» 

نمایشگاه «گسیخته»

نجمه امینی طراح و نقاش در گالری «آ» نمایشگاهی انفرادی برگزار کرده که «گسیخته» نام دارد. این نمایشگاه که روز جمعه سوم تیرماه افتتاح شده تا روز دوشنبه سیزدهم تیرماه میزبان علاقمندان است. 

نجمه امینی عضو پیوسته انجمن هنرمندان نقاش ایران و عضو افتخاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر است در جشنواره کاربافو در رشته چاپ دستی برگزیده شده. 

گالری «آ» روزهای شنبه تعطیل است و علاقمندان به نقاشی و هنرهای بصری می‌توانند در روزهای دیگر هفته از ساعت ۱۶: تا ۲۰:۰۰ به بازیدید از نمایشگاه «گسیخته» بپردازند. 

گالری «آ» در خیابان کریم خان زند، خیابان عضدی (آبان جنوبی)، کوچه ارشد، پلاک ۷ واقع شده است. 

گالری «مدار موازی» 

نمایشگاه «دیوانه»

«دیوانه» عنوان نمایشگاه انفرادی علی‌اکبر صادقی است که اوائل تیرماه در گالری «مدار موازی» افتتاح شده و تا روز جمعه یازدهم شهریورماه برقرار است. 

علاقمندان آثار مدرن و سورئال می‌توانند برای بازدید از آثار علی‌اکبر صادقی به جز یکشنبه‌ها به گالری «مدار موازی» بروند. زمان بازدید نمایشگاه مذکور هم از ۱۳:۰۰ تا ۱۹:۰۰ است. 

گفتنی است علی‌اکبر صادقی یکی از نقاشان سبک سورئالیسم و هنرمندان ایرانی است که به عنوان چهره ماندگار کشور هم انتخاب شده است. 

آدرس گالری «مدار موازی»؛ خیابان حافظ، نرسیده به چهار راه کالج، نبش کوچه بامشاد، پلاک. ۴۰۹.

گالری «اعتماد» 

نمایشگاه  «ملعبه‌ای برای لیلیت» 

نمایشگاه انفرادی «ملعبه‌ای برای لیلیت» عنوان نمایشگاه انفرادی حمزه فرهادی است که اواخر خردادماه افتتاح شده و تا سه‌شنبه بیست و یکم تیرماه برقرار است. 

حمزه فرهادی (نقاش، مجسمه‌ساز و معمار) مدرک کارشناسی نقاشی خود را سال ۱۳۸۶ از دانشکده هنر و معماری تهران دریاافت کرده است. 

گفتنی گالری «اعتماد» روزهای دوشنبه تعطیل است و زمان بازید از نمایشگاه آثار حمزه فرهادی از ساعت ۱۲:۰۰ تا ۲۰:۰۰ است. 

گاری «اعتماد» در میدان هفت تیر، مفتح جنوبی، بن بست شیرودی پلاک ۲۵ واقع شده است. 

نگارخانه «سهراب» 

 نمایشگاه انفرادی «دیوان یزدان» 

نگارخانه «سهراب» تا یکشنبه دوازدهم تیرماه میزبان نمایشگاه انفرادی «دیوان یزدان» است که به نگاره‌های یزدان سعدی اختصاص دارد. 

نگارخانه «سهراب» روزهای یکشنبه تعطیل است و علاقمندان به هنر ایرانی می‌توانند برای دیدار از آثار یزدان سعدی از ساعت ۱۱:۰۰ تا ۲۰:۰۰ به نمایشگاه او مراجعه کنند. 

یزدان سعدی نقاش و گرافیست، تاکنون موفق به دریافت دو جایزه طراحی پوستر فجر در سال ۱۳۸۰.۱۳۸۱ و یک جایزه نفر اول مجسمه‌سازی شده است. آثار وی غالبا در ابعاد کوچک و با کلاژ روزنامه انجام می‌شود و از اساطیر و شخصیت‌های کهن بهره می‌برد. 

نگاره‌خانه «سهراب» در میدان فردوسی، خیابان سمیه قبل از رامسر پلاک ۱۴۲ واقع شده است. 

نگارخانه «آریا» 

نمایشگاه «بازخوانی هنر مدرن/۵» 

نمایشگاه انفرادی «بازخوانی هنر مدرن/۵» شامل آثار غلامحسین نامی اواخر خردادماه افتتاح شده و تا جمعه هفدهم تیرماه در نگارخانه «آریا» برقرار است. 

گفتنی غلامحسین نامی از پیشگامان جنبش هنر مدرن درنقاشی معاصر ایران است و تاکنون نمایشگاه‌های متعددی را برگزار کرده و جوایز معتبری از رویدادهای مختلف دریافت نموده است. 

نگارخانه «آریا» روزهای شنبه تعطیل است و مخاطبان در روزهای دیگر این امکان را دارند تا از ساعت ۱۶:۰۰ تا ۲۰:۰۰ از آثار غلامحسین نامی دیدن کنند. 

آدرس نگارخانه «آریا»؛ خیابان ولیعصر، بالاتر از سه راه عباس آباد، کوی زرین، پلاک ۱۰. 

گالری «نیان» 

نمایشگاه  «نمایش دوم»

نمایشگاه انفرادی امیرحسین دزفولی با عنوان «نمایش دوم» تا روز دوشنبه سیزدهم تیرماه در گالری «نیان» برقرار است. 

گالری «نیان» در همه روزهای هفته به جز شنبه‌ها باز است و علاقمندان به هنرهای تجسمی می‌توانند از ساعت ۱۴:۰۰ تا ۱۹:۰۰ با مراجعه به این مکان فرهنگی از آثار امیرحسین دزفولی دیدن کنند. 

گفتنی است امیرحسین دزفولی فارغ‌التحصیل کارشناسی نقاشی از دانشگاه آزاد است و مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه تهران دریافت کرده است. او عضو پیوسته انجمن هنرمندان نقاش ایران است و تاکنون چند نمایشگاه انفرادی برگزار کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز