خبرگزاری کار ایران

میدیا فرج‌نژاد در مراسم رونمایی از آلبومش مطرح کرد:

موسیقی ایرانی بزرگتر از آن است که نگران تخریبش باشیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۶۷۵۷

مجموعه موسیقایی«عصیان» آخرین آلبوم منتشر شده با آهنگسازی میدیا فرج نژاد، عصر روز جمعه سوم تیرماه با حضور اهالی رسانه رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیین رونمایی از آلبوم «عصیان» با آهنگسازی میدیا فرج نژاد (نوازنده و آهنگساز) عصر روز گذشته جمعه سوم تیرماه در موزه ملی ارتباطات ایران برگزار شد. 

در ابتدای برنامه، میدیا فرج نژاد به ارائه توضیحاتی پرداخت. او گفت: حدود چهار سال پیش بود که آلبوم «عیان» شکل گرفت که در ادامه آلبوم «طغیان» بود و تولیدش آغاز شد. 

تجربه‌ای در جهت روایت موسیقایی اتفاقات جامعه

او افزود: تلاشم این بوده که در این اثر روایت‌هایی از زندگی خودم را در قالب اثری بداهه ارائه کنم تا در نهایت به صورت موزیکال با هم مرتبط شوند. به دلیل اینکه در کشور ما همیشه اتفاق‌های زیادی رخ می‌دهد؛ سعی‌ام این بوده در شرایط متفاوت قالب‌های موسیقایی‌ام را ارئه کنم. 

فرج نژاد در ادامه گفت: سالهاست که در زمینه خوانندگی هم فعالیت دارم اما هیچوقت دوست نداشته‌ام با این عنوان به مخاطبانم معرفی شوم. اینکه در آلبومم خواننده یکی از قطعات بوده‌ام دلیلش شخصی است و همین قضیه باعث شد که خوانندگی یک اثر را به عهده بگیرم. مطمئنا تالیف برایم مهمتر از خواننده‌گی است و در اولویت کارهایم قرار دارد. 

استفاه از کلیدواژه‌ها برای بیان مضمون آلبوم

میدیا فرج نژاد در ادامه، درباره دلایل انتخاب نام آلبوم‌هایش اینگونه توضیح داد: متاسفانه در دو دهه اخیر شاهد حجم زیادی از اتفاقات بد بوده‌ایم که برای من در قالب «طغیان» و «عصیان» حلول کرده‌اند. من هم در ادامه تلاش کرده‌ام با اتکا به این کلید واژه‌ها آن‌ها را با زبان موسیقی بیان کنم. اینکه چقدر در این زمینه موفق عمل کرده‌ام به نظر مخاطبان بستگی دارد. 

او درباره مضمون و محتوای آثارش بخصوص آلبوم «عصیان» گفت: همه شهروندان در جامعه وظایفی دارند و حداقل کاری که یک هنرمند می‌تواند طی این مسیر انجام دهد این است که با دغدغه و مشکلات و حرف‌های مردم همراه باشد. مردمی که در همه گرایش‌ها و با هر نوع تفکر، شریف هستند. 

این آهنگساز ادامه داد: در آلبوم‌های اخیرم تلاش این بوده، فارغ از تمام شیوه‌های درآمدزایی به واسطه موسیقی راه متفاوتی را انتخاب کنم و می‌دانم فروش فیزیکی اثر مانند قبل نتیجه بخش نیست. 

فرج نژاد در ادامه درباره برگزاری کنسرت‌هایش گفت: تصمیم دارم برای برگزاری کنسرت برنامه ریزی‌هایی را مدنظر قرار دهم و پس از فارغ شدن از پروژه «تار و تاریخ» روی آن تمرکز خواهم کرد. 

آواز همچنان زنده است

میدیا فرج نژاد در پاسخ به خبرنگار ایلنا در رابطه با وضعیت آواز در کشور و توجه نسل‌های جدید به این مقوله مهم موسیقی ایرانی، گفت: به نظرم آواز به مسیر خود ادامه می‌دهد و اینطور نیست که نسل‌های جدید به آن بی‌توجه باشند. من در پروژه آواز معاصر با آوازخوان بسیاری مستعدی برخورد داشتم و شاهد حضور بیش از ۷۰۰ هنرمند در مناطق کشور بودیم که به ما مراجعه کردند. تعدادی از آن‌ها خود آموخته بودند و از برخی در پروژه تار و تاریخ به عنوان خواننده در کنار خودم استفاده کردم. 

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگر ایلنا در رابطه حمایت‌های صورت گرفته از او و اعضای گروهش در پروژه تار و تاریخ توسط میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: متاسفانه هیچ همکاری و حمایت جدی و مثمرثمری از سوی میراث وجود نداشته است. باید بگویم در کشور بناهایی دارم که هزاران سال قدمت دارند اما کسی از آن‌ها مراقبت نمی‌کند؛ تا جایی که اگر فردی معلوم الحال با کلنگ به تخریب آن‌ها بپردازد کسی نیست جلوی‌اش را بگیرد. 

فرج نژاد تاکید کرد: البته در حوزه میراث افرادی هستند که بسیار هم دلسوز هستند و در پروژه تار و تاریخ هم بسیار به ما کمک کردند و همراهمان بودند. اما باید بگویم این افراد آن‌هایی نیستند که مسئولیت دارند و آن‌ها کارمندان و افرادی معمولی هستند. متاسفانه فاصله مسئولان با افرادی چون ما زیاد است و ما را نمی‌بینند. و من از همه آن‌هایی که در به سر انجام رساندن پروژه تار و تاریخ با ما همراه بوده‌اند بسیار ممنونم. 

این نوازنده تار در رابطه با تاکید و توجه موزیسین‌ها به موسیقی ایرانی، اذعان داشت: معتقدم در حوزه موسیقی دو نوع ممیزی وجود دارد، اولین ممیزی، ممیزی است که در وزارت ارشاد وجود دارد، ممیزی دوم هم مربوط به خود هنرمندان در مواجهه با مخاطب است که برای من بسیار مهم است. در این زمینه آواز برای من مهم‌ترین اولویتی است که روی آن توجه دارم. 

فرج نژاد با اشاره به اینکه موسیقی ما نیازی به ناجی ندارد، ادامه داد: ما فقط سعی می‌کنیم با زبان خودمان نسل بعدی را در موسیقی ایرانی شکوفا کنیم. شخصا پایان و انتهایی برای رودخانه موسیقی نمی‌بینیم و به نظرم موسیقی ایرانی بسیار عظیم‌تر از آن چیزی است می‌بینیم. 

موسیقی ایرانی قابل تخریب نیست

او افزود: قطعا موسیقی ایرانی بسیار بزرگتر از آن است که نگران تخریبش باشیم. من نگران موسیقی نیستم بلکه نگران موزیسین‌هایی هستم که به آن‌ها توجهی نمی‌شود. 

فرج نژاد در ادامه برنامه به شباهت‌های پروژه «تاروتاریخ» به پروژه «تارایرانی» علی قمصری پرداخت و گفت: یادم هست آقای سیف الله شکری در اردیبهشت سال ۹۹ پروژه‌ای به نام «صدای تاریخ» را آغاز کرد که با حمایت میراث فرهنگی شکل گرفت. بر همین اساس قرار بود آثاری مبتنی بر موسیقی باستانی مناطق مختلف کشور توسط هنرمندان اجرا شود و من به عنوان اولین پروژه در رابطه با تاریخ کشور آن را می‌شناسم. بعد از این ماجرا بود که دوستان دیگری در قالب دیگری پروژه را ادامه دادند. 

این نوازنده تار در ادامه گفت: یادم هست اوایل سال ۱۴۰۰ بود که دوست عزیزم علی قمصری پروژه تار ایرانی را آغاز کرد. و من بین دو پروژه تار و تاریخ و تار ایرانی شباهتی نمی‌بینم. 

وی افزود: توجه به ما به ازای ماجرا برایم موضوع مهمی بود؛ اینکه اساسا چنین پروژه‌هایی چه آورده‌هایی برای ما دارخواهند داشت؟ اینکه آیا در این زمینه استانداردهای لازم برای ضبط چنین آثاری در کنار اماکن تاریخی وجود دارد؟ موضوع ناراحت کننده‌ای که با آن مواجه بودم این بود که برخی مدام قصد داشتند چنین القا کنند که پروژه به آن‌ها تعلق دارد و من از این کار رضایت ندارم و آن‌هایی که چنین تصوری دارند باید بدانند آقای شکری بوده که اولین بار دنبال چنین ساختاری در موسیقی ایرانی رفته است.

حاضرم به دوستان برای پرداختن به موسیقی و تاریخ کمک کنم

او ادامه داد: هدف ما روایت‌گری تاریخ و بناهایی است که در سرزمین‌مان وجود دارد و می‌خواهم آن را با زبان موسیقی بیان کنم. مطمئنا چنین پروژه‌هایی ارث پدر ما نیست من حاضرم به هرکس که می‌خواهد در این حوزه و به این مضمون بپردازد کمک کنم و همین‌جا از دوستان می‌خواهم اگر سوالی دارنده به من مراجعه کنند و کمکشان می‌کنم. 

فرج‌نژاد درباره موسیقی زنان هم گفت: ترجیح می‌دهم دراینباره توضیحی ندهم اما می‌گویم اولین صدایی که شنیده‌ام لالایی‌های مادرم بوده.

اسپانسر نمی‌گیرم تا استقلال «تار و تاریخ» حفظ شود

فرج‌نژاد در پاسخ به اینکه چرا برای جلب حمایت‌ها و انجام تبلیغات با اسپانسرها همکاری نمی‌کند، گفت: تا این لحظه بارها پیشنهاد شده برندهای خارجی بیایند و اسپانسر شوند و قطعا این نوع همکاری کار را راحت‌تر می‌کند. اما موضوع این است هرکس پا پیش می‌گذارد استقلال پروژه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به نظرم تار وتاریخ صدایش را به مردم رسانده و همین برای من مهم است. درباره تبلیغات هم هر درآمدی باشد، خرج پروژه می‌شود. 

میدیا فرج‌نژاد در پایان از دغدغه‌مندان حوزه میراث فرهنگی کشور قدردانی کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز