خبرگزاری کار ایران

مهدی وجدانی مطرح کرد:

آثار «چایکوفسکی» و «ایوانوویچ» با همکاری ارکستری از ترکیه ضبط می‌شود/ اجرای موسیقی در ترکیه برای تمام اقشار جامعه نامحدود است

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۵۸۵۶

وجدانی می‌گوید: نوازندگان ایرانی به لحاظ درک و دریافت از موسیقی‌ها به ویژه کلاسیک و موزیکالیته و اجرا نسبت به نوازندگان ارکسترها در ترکیه، سطح بالاتری دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی وجدانی (آهنگساز و رهبر ارکستر) از تازه‌ترین فعالیت خود با ارکستر مجلسی «isimsiz orchestra» ترکیه خبر داد.

مهدی وجدانی تولید آلبوم‌هایی چون «تاریکی زیبا»، «اشکهایی از بهشت» و «جاده‌های بارانی» را در کارنامه دارد. او سال گذشته برنده بهترین موسیقی متن فیلم از فستیوال بین المللی فیلم آنتاکیا از کشور ترکیه شد و در مدت پاندمی کرونا آثار مشترکی با شمس لنگرودی و سامان احتشامی در فضای موسیقی ارکسترال منتشر کرده است.

مهدی وجدانی درباره همکاری‌اش با ارکستر مجلسی «isimsiz orchestra» ترکیه به ایلنا گفت: به تازگی ضبط دو اثر از آثار «چایکوفسکی» و «ایوانوویچ» را با ارکستر مجلسی «isimsiz orchestra» را به اتمام رسانده‌ام و طبق جدول برنامه‌ای که از قبل طراحی شده بود در اواسط تابستان این آثار به نوبت و در عرصه بین‌المللی منتشر خواهد شد.

این رهبر ارکستر در ادامه افزود: من یک فصل هنری با ارکستر «isimsiz orchestra» همکاری داشتم و شرایط به گونه‌ای بود که برای فصل بعد هم این همکاری ادامه داشته باشد و بر این اساس ۲ برنامه کنسرت برای ماه ژوئن و اواخر آگوست را طراحی کردیم که بخشی از رپرتوار ارکستر مختص به آثار مطرح کلاسیک خواهد بود.

مهدی وجدانی همچنین درباره دلایل انتخاب قطعات گفت: یکی از دلایل انتخاب این قطعات فرمت ارکستری است که من با آن‌ها کار می‌کنم و یک ارکستر مجلسی سی نفره است. دوم اینکه این موسیقی‌ها بر پایه خانواده «string» است؛ یعنی ویولن، ویولا، ویلنسل و در این بخش نوازندگان ما از قابلیت خوبی برخوردار هستند.

عضو هیئت ژوری آکادمی هنرهای مدرن استانبول درباره فعالیت ارکسترها در ایران و ترکیه و تفاوت‌های آن گفت: ارکسترها در اینجا مثل همه کشورها دارای برنامه ریزی فصلی هستند و معمولا برنامه‌های کنسرت‌ها تا پایان سال یک قطعیت نسبی دارد که بخشی از رپرتوار توسط رهبر ارکستر و بخشی دیگر را مدیر مجموعه ارکستر پیشنهاد می‌دهد.

وجدانی در ادامه توضیح داد: در واقع تفاوت‌های ارکسترهای ترکیه در مقایسه با ایران در دو بخش است، یکی زیرساخت‌های ارکسترها است؛ چراکه اجرای موسیقی برای تمامی اقشار جامعه محدودیتی نداشته و موسیقی از فرهنگ اجتماعی مردم جدا نیست. اما در بخش نوازندگان به نظرم به لحاظ درک و دریافت از موسیقی‌ها بویژه کلاسیک و موزیکالیته و اجرا، نوازندگان ایرانی سطح بالاتری دارند.

وی ادامه داد، شرایط بعد از پاندمی کرونا سبب شد تا فضای موسیقی رونق بگیرد و برگزاری کنسرت‌های موسیقی به لحاظ روحی مردم را شاد کرد و ارکسترها هم روی صحنه آمدند.

وجدانی در پایان صحبت‌هایش گفت: با توجه به از سرگیری اجرای ارکسترهای خصوصی و دولتی در ایران، امیدوارم ساختار و زیرساخت‌های ارکسترهای ما با نگاه عمیق‌تر و علمی‌تر روند فعالیت خود را ادامه دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز