خبرگزاری کار ایران

رئیس کل موزه ملی مطرح کرد:

قدرت در موزه‌ها نیاز به شبکه‌سازی دارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۲۵۱۰

رئیس کل موزه ملی با اشاره به آنکه موزه‌ها در مقام مکانی برای کسب اطلاع و رسیدن به شناخت، عنصر موثری در جامعه هستند، گفت: قدرت در موزه‌ها نیاز به شبکه‌سازی دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جبرئیل نوکنده (رئیس کل موزه ملی) با اشاره به روز جهانی موزه‌ها که مصادف را ۲۸ اردیبهشت است، گفت: بسیار خرسندیم بعد از دو سال وقفه به دلیل همه گیری کرونا بار دیگر شاهد حضور علاقمندان در موزه‌ها هستیم. طی این مدت اگر چه سالن‌های نمایش موزه‌ها یا بسته بودند یا با محدودیت‌هایی مواجه بودند اما فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در موزه‌ها ادامه یافت و موزه‌ها با استفاده از بسترهای نوین با مخاطبین خود در ارتباط بوده و هستند.

او ادامه داد: این یعنی موزه‌ها توانمندتر و قدرتمندتر از تشکیلات صرف ادارای هستند. موزه‌ها به عنوان یکی از هسته‌های اصلی فرهنگ همیشه فعال و پویا هستند. شعار امسال ایکوم قدرت موزه‌ها است. البته من اینجا قدرت را مترادف توان موزه‌ها درنظر می‌گیرم. در اولین سال‌های سده گذشته، طراحان و سازندگان موزه ایران باستان در ورودی موزه شعر فردوسی بزرگ را به یادگار نوشتند که «توانا بوَد هر که دانا بوَد». این نقل قول نشان می‌دهد که مفهوم شعار امسال ایکوم، یعنی قدرت موزه‌ها برای فعالان موزه در ایران مفهوم جدیدی نیست و بیش یک قرن پیش به آن واقف بودند. موزه‌ها در مقام مکانی برای کسب اطلاع و درنهایت رسیدن به شناخت، عنصر موثری در جامعه هستند.

به گفته نوکنده، موزه‌های کشور باید این شعر ارزشمند فردوسی را آغازی بر تلاش برای آگاه‌سازی جامعه و نشر دانایی قرار دهند. از ابزارهای مدرن ارتباطی در فضای مجازی کمک بگیریند تا در جامعه حضور بیشتری داشته باشند و در بهبود وضع جامعه و مردم‌مان موثر باشند. پس از یک سده تجربه موزه‌داری، در سده جدید باید رویکرد جدیدی در پیش گرفت و نقش موثرتری ایفا کرد. از صرف مکانی حاشیه‌ای بودن برای قشری خاص عبور کرد و طیف وسیع‌تری از جامعه را جذب کرد. به بخشی از زندگی روزانه مردم بدل شد و چتری از دانایی بر فراز این سرزمین گستراند.

او یادآور شد: قدرت در موزه‌ها نیاز به شبکه‌سازی دارد و در این راستا از برخی از موزه‌های بین‌المللی که ارتباط نزدیک کاری داریم پیام‌های تصویری دریافت کردیم که نشان از همکاری نزدیک جامعه موزه داری جهانی دارد. امروز موزه‌ها نه تنها درباره تجربیات گذشته آگاهی‌رسانی می‌کنند، بلکه حال و آینده را می‌سازند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز