خبرگزاری کار ایران

در نشست معرفی برنامه‌های ایکوم مطرح شد؛

اهدای نشان خورشید یونسکو به ارفعی و ورود میراث فرهنگی به nft/ قانون جامع میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در اختیار کارشناسان قرار گیرد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۰۹۵۷

رئیس ایکوم با اعلام برنامه‌های این مجموعه برای هفته میراث‌فرهنگی بر لزوم بررسی قانون جامع میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تاکید کرد.

به‌ گزارش خبرنگار ایلنا،  نشست خبری اعلام برنامه‌های ایکوم برای هفته میراث‌فرهنگی با حضور محیط طباطبایی (رئیس ایکوم) برگزار شد.

محیط طباطبایی با اشاره به طرح قانون جامع میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که وزیر میراث فرهنگی از ارایه آن به مجلس شورای اسلامی خبر داده، گفت: با توجه به صحبت‌های وزیر میراث‌فرهنگی احتمالا حدود یکسال است که روی آن کار شده. این درحالی است که باید نگاهی به سیر قانونگذاری طی یک سده گذشته بیاندازیم و بعد با در نظر گرفتن موارد موجود در قوانین، آن را ارائه دهیم. 

به گفته او، در سال ۱۳۰۹ اولین قوانین درخصوص عتیقات نوشته شد و بعد از آن حین ادغام، اساسنامه و قانون سازمان‌ میراث‌فرهنگی و گردشگری یکی شد و به این وزارتخانه منتقل شد. در یکی از بندها آمده که ادغام چگونه اتفاق می‌افتد و شاکله این حوزه‌ها را حفظ کرده است.

محیط طباطبایی ادامه داد: قانونی که در سال ۱۳۶۴ منعقد و در نهایت در قانون ادغام در ۱۳۸۳ باقی ماند، قابل توجه است. حال آنکه قانون جدیدی که وزیر از آن صحبت کرد به دنبال کاهش یا تغییر است یا آنکه می‌خواهد قوانینی بیافزاید جای سئوال دارد. با وجود آنکه گفته می‌شود که این قانون با همکاری کارشناسان نوشته شده اما حداقل کارشناسان ما (ایکوم) هیچ اطلاعی در این خصوص ندارند و نیازمند بررسی بیشتر است‌ درحالی که تاکنون پیش‌نویس این قانون در اختیار ما قرار داده نشده.

او با اشاره به آنکه برخی از آیین نامه‌ها در قوانین گذشته اجرا نشده‌اند، گفت: آیین نامه اموال دولتی و عمومی و آیین نامه مجموعه داران که سبب بوجود آمدن و توسعه موزه‌های خصوصی می‌شود، از آن جمله است. آیین نامه اموال دولتی و عمومی هنوز نیازمند افزوده شدن بندهایی بود که اتفاق نیفتاد و جدای از وزارتخانه بود و نظارت بر فعالیت‌های میراث داشت و تمام نهادهایی که بخشی از میراث را در اختیار دارند باید پاسخگو می‌بودند. به طور مثال وزارت خارجه بیش از ۳۰ هزار نقشه و سند در اختیار دارد و نگهداری می‌کند. عدم اجرای این اداره و آن قانون قدرت میراث را در این حوزه کاهش داده. این مهم درخصوص سایر ارگان‌ها و نهادها نیز صدق می‌کند.

به گفته رییس ایکوم، شورای عالی میراث‌فرهنگی یکی دیگر از مواردی است که مورد بی‌توجهی قرار گرفته و به جای آنکه بخش‌های مختلف را بررسی کنیم و بدانیم در کدام بخش‌ها ضعف داریم درصدد طرح قانون جدید هستیم‌. به طور مثال، کنوانسیون ۱۹۵۹ لاهه می‌گوید که باید به بخش‌های مختلف و بخشهای نظامی در زمان صلح آموزش دهیم اگر چنین کاری انجام می‌شد از مشکلاتی که در کوه خواجه و فلک الافلاک با آن روبه‌رو هستیم کاسته می‌شد.

محیط طباطبایی تاکید کرد: دانستن اقتصاد فرهنگ بسیار مهم است و بالاترین گردش مالی در عرصه بین‌الملل اقتصاد خاطرات و فرهنگ است. اقتصاد فرهنگ وضعی است نه نقطه‌ای. اگر تخت جمشید یا حافظیه و سعدیه را از شیراز خارج کنیم گردش مالی و اقتصاد آنجا بسته می‌شود. میراث فرهنگی و خاطره‌سازی که برای ما می‌کنند درآمد حوزه اقتصاد را رقم می‌زند. در جوامع اقتصادی ما مانند یزدی‌ها و تبریزی‌ها با دیدگاهی که دارند با حفظ میراث درآمدزایی می‌کنند. استفاده از سرمایه‌ها در نهایت به فقر می‌رسد همانند آنچه که در حوزه استفاده از آب‌های زیرزمینی شاهد هستیم. این میراث است که برای ما می‌ماند و این مهم را موزه‌ها می‌توانند نشان دهند‌. با مصرف سرمایه‌ها چیزی برای آیندگان نمی‌ماند. 

محیط طباطبایی همچنین درخصوص جایگاه موزه و شعار قدرت موزه گفت: شورای بین‌المللی موزه‌ها هر سال محوری برای فعالیت موزه‌ها تعریف می‌کند. قدرت موزه در حوزه استفاده از تکنولوژی، قدرت موزه در پایداری، امری آموزشی و... اما فراتر از این، از آغاز دهه ۸۰ میلادی وارد دوره باشکوه انقلاب ارتباطات شدیم که تمام پدیده‌های اجتماعی را تغییر داد. استمرار این روند را در قرن ۲۰ و ۲۱ نیز شاهد بودیم و در نهایت با هوش مصنوعی و شکل گیری فضای متاورس روبه‌رو شدیم. 

او ادامه داد: موزه در چنین روندی نهاد روشنفکری است. موزه تاملی در روند شتابان امروز ایجاد می‌کند و گذشته و آینده را به‌ هم وصل می‌کند. حتا برخی معتقد هستند که موزه‌ها آینده را شکل می‌دهند در تعریف ایکوم ما، حفاظت از اندیشه انسانی به شکل ملموس و ناملموس. 

او با اشاره به آنکه در سال‌های گذشته با همکاری نهادهای دیگر در پی انجام برنامه‌ها و کارهایی برآمدیم، ادامه داد: در پی این شعار در ۱۴ شاخص موزه‌ها را مورد بررسی قرار دادیم تا موزه برتر را معرفی کنیم‌. ۱۱۰ موزه در این چالش شرکت کردند که در روز ۲۸ اردیبهشت در موزه هنرهای معاصر موزه برتر معرفی خواهند شد. معتقد هستیم موزه خوب موزه‌ای است که موزه‌دار خوب داشته باشد. امسال موزه هنرهای معاصر قراره موزه شود و سایت آن رونمایی شود. ۶ تا ۷ گالری موزه‌ای و چند گالری ادواری می‌شود. 

او در خصوص برنامه‌هایی که برای هفته میراث‌فرهنگی از سوی ایکوم در نظر گرفته شده، گفت: موزه گرافیک ایران از ۲۲ اردیبهشت آثار بزرگان گرافیک را به نمایش گذاشته. از امروز نشست‌های ادبی در خانه‌های اخوان، سیمین، جلال، نیما، برگزار می‌شود. موزه سینما نیز نشست‌هایی خواهد داشت و مجموعه‌داران هم در موزه ملی گردهم خواهند آمد. روز ۳۰ اردیبهشت نیز در کتابکده افسانه و خیال نشست غول چراغ جادو برگزار می‌شود که به درخواست کودکان برای داشتن موزه‌ای درخور کودکان توجه دارد‌. موزه کلیمیان و موزه موسیقی نیز برنامه‌هایی خواهد داشت.   

او ادامه داد: برگزاری نشست موزه‌های خصوصی و نمایشگاه از دیگر برنامه‌های هفته میراث فرهنگی خواهد بود. برگزاری پاراتور و نشست با یونسکو درخصوص ثبت میراث در nft نیز از دیگر برنامه‌های ایکوم برای هفته میراث‌فرهنگی است. نشان خورشید یونسکو نیز به ارفعی اهدا خواهد شد.

محیط طباطبایی خاطرنشان کرد: موزه ملی ارتباطات باید موزه باقی بماند و آمدن بخش‌هایی از هدایای ریاست جمهوری به ساختمان این موزه نگران کننده است که این بخش هم امنیتی شود و رسالت میدان مشق به فراموشی برود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز