خبرگزاری کار ایران

سافاری، لاکچری نیست/ اهمیت ایرانی ها به خودروهای تاریخی تامل برانگیز است

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۹۵۸۷

رئیس فدراسیون جهانی وسایل نقلیه تاریخی (fiva)از اهمیتی که ایرانیان به خودروهای تاریخی می‌دهند ابراز افتخار کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم رونمایی از اولین شناسنامه بین المللی خودروهای تاریخی در ایران (id card fiva) و ثبت اولین خودروی تاریخی پیکان و اعطا اولین شناسنامه بین المللی خودروی تاریخی در ایران برگزار شد.

عزت‌الله ضرغامی (وزیر میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی) با اشاره به آنکه حوزه خودرو با ماموریت های مختلف وزارتخانه ارتباط مستقیم دارد ، گفت: در گذشته ثبت ملی انجان میدادیم و اکنون ثبت جهانی داریم.این امر در خصوص خودروهای تاریخی نیز صدق می‌کند. بر اساس گفته مسئولان fiva کارشناسان ما این قابلیت را دارند که خودروهای تاریخی را شناسایی کنند. ضمن آنکه ثبت جهانی آثار تاریخی آن اثر را متعلق به تمام جهانیان می‌کند. 

او ادامه داد: غیر از بحث تاریخی و میراثی که در حوزه صنعتی و تمدنی بشر برای ما مطرح است، خودرو نقش ویژه‌ای در این میان دارد. این اهمیت از مسابقات رالی گرفته تا کمپرها و...  را شامل می‌شود و ما برای تمام این حوزه‌ها برنامه داریم‌. در حوزه کمپرها به دنبال حل مشکلات آنها هستیم‌ و رایزنی‌هایی با پلیس راهور انجام گرفته. در حوزه سافاری که هم ورزش است هم هیجان انگیز است ورود کرده ایم و در جاهایی مانند یزد فعال شده‌اند و برخلاف تصورات لاکچری نیست بلکه این چنین مطالبی مطرح شده که جوانان را از چنین ورزش‌هایی دور کنند د حالی که با یک بلیت ۵۰ هزار تومانی در دسترس است.

او تصریح کرد: در حوزه گردشگری به دنبال حل مشکلات ویزا برای کشورهای همسایه هستیم حتا اعضای اکو می‌توانند کارهای خوبی در این حوزه داشته باشند و گردشگری زمینی را رونق دهند برداشتن ویزا می‌تواند کمک زیادی به رونق گردشگری داشته‌باشد ضمن آنکه به دنبال گردشگری ارزان هستیم‌.

تیدو برسترس (رئیس فدراسیون جهانی وسایل نقلیه تاریخی (fiva)) نیز گفت: موجب خوشحالی است که از این پس خودروهای تاریخی ایران بتوانند از کارت بین‌المللی fiva بهره ببرند.

و ادامه داد: احترامی که مردم و مسئولان به این خودروها دارند برایم اهمیت دارد. اینکه حفظ، نگهداری و صیانت از اتومبیل های تاریخی را در نظر داریم میراث را برای آیندگان باقی می‌گذارد. ایران جزء ۸۰ کشور عضو fiva است و این جای افتخار دارد که کشوری با تمدن ایران عضو fiva است. 

برسترس یادآور شد: تاریخ و میراث طولانی ایران برای ما اهمیت زیادی دارد. چراکه چرخ طی قرن‌ها گذشته اختراع شده اما اتومبیل عمری چند صد ساله دارد. 

او در تعریف مفهوم خودروهای تاریخی گفت: وسیله نقلیه که بیش از ۳۰ سال عمر داشته باشد و اصالت خودرا حفظ کرده و وضعیت قابل قبول داشته باشد و به صورت روزمره استفاده نشه. این تعریف مورد تایید یونسکو نیز هست. نقش ما در fiva حفظ تاریخ تردد با خودروست. خوشحالیم که یونسکو فعالیت مارا تایید می‌کند. حدود ۵ سال است که فعالیت نزدیک با یونسکو داریم. 

به گفته برسترس، در کنار سازمانی مانند یونسکو و حفظ میراث صنعتی همکاریمان را شروع کردیم و این امر ادامه دارد. حفظ و آرشیو تاریخ خوردو و وسایل نقلیه مد نظر ماست. یکی از اهداف fiva تردد مالکین خودروهای تاریخی در خیابان‌ها ست چراکه بدون پلاک نمی‌توانند تردد داشته باشند البته باید بین خودروهای تاریخی و معمولی تفاوت قائل بود از این رو صدور کارت بین‌المللی برای خودروهای تاریخی اهمیت پیدا می‌کند. پیکان ۱۹۷۰ برای اولین گام این مهم انتخاب شده که سبب صنعتی شدن ایران شده و بسیاری از ایرانی ها می‌توانستند از آن استفاده کنند و این جزئی از تاریخ ایران است. همچنین متوجه شدم که ماشین BMV نیز انتخاب شده که جای افتخار دارد. صدور پلاک تاریخی گام بزرگی برای حفظ این آثار تاریخی خواهد بود. می‌دانم که خودروهای تاریخی جزئی از تاریخ ایران شناسایی شده‌اند که جای تقدیر دارد. 

محمدحسین صوفی (رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل کانون جهان‌گردی و اتومبیلرانی) نیز با اشاره به عضویت در fiva گفت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تاکید بر رونق گردشگری اقداماتی را برای این مهم در نظر گرفتیم که یکی از آنها فعالیت در حوزه خودرو های تاریخی است‌. 

او ادامه داد: بررسی‌های دقیق کارشناسان ما در کارگروه تشخیص اتومبیل های تاریخی مورد توجه رسیتر قرار گرفت و گفت می‌توانند از این تجربیات استفاده کنند. ۸۰ کشور عضو fiva هستن و ایران ۳۰ امین کشور است که آی دی کارت و دریافت کرده. 

به گفته صوفی، تاکنون ۳۰ هزار اتومبیل تاریخی شناسایی شده در کشور و سرعت ارائه پلاک افزایش یافته.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز