خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران مطرح شد:

«ممیزی» سیاستی بر مبنای حفظ امنیت روانی جامعه است/ ۳۰ میلیارد تومان برای نمایشگاه کتاب سی‌وسوم هزینه شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۷۲۴۴

یاسر احمدوند برپایی سی‌وسومین دوره نمایشگاه کتاب را به معنای غلبه آگاهی و سلامتی بر بیماری و مرگ خواند و گفت: برپایی این رویداد نشانه دیگری از زایندگی و پویایی فرهنگ کشورمان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری سی و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور «یاسر احمدوند» معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد و رئیس نمایشگاه کتاب تهران و «علی رمضانی» قائم مقام نمایشگاه و مدیرعامل موسسه خانه کتاب پیش از ظهر امروز (شنبه، ۱۷ اردیبهشت) در تالار مرحوم عاشوری خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد. 

احمدوند در ابتدای این نشست، برپایی این دوره نمایشگاه کتاب را به معنای غلبه آگاهی و سلامتی بر بیماری و مرگ خواند و گفت: برپایی این رویداد نشانه دیگری از زایندگی و پویایی فرهنگ کشورمان است. در دوره فراگیری بیماری نامبارک‌ کرونا حوزه فرهنگ آسیب دیدگی متعددی را متحمل شده است.

او با بیان اینکه در سال گذشته رکورد عناوین تولید شده با ۱۱۳ هزار کتاب شکسته شد، یادآور شد: نمایشگاه کتاب تهران به‌عنوان محل اصلی عرضه آخرین دستاورد‌های فکری و به‌گزین از کشور‌های مختلف حتما نشانه‌ای از تلاش جمعی، میل و استقبال مردم برای کسب علم و دانش است و در این راستا، رویکرد دولت، ایجاد بستر برای انتشار آثار مختلف است.

رئیس سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ استثنای این رویکرد را «موارد اندک که محتوای دل‌آزار و خشم‌انگیز باشد.» خواند و خاطرنشان کرد: دستگاه‌های مختلفی در برگزاری این رویداد فرهنگی بزرگ مشارکت داشته‌اند و برای این دوره از نمایشگاه حضور گسترده مردم را پیش‌بینی می‌کنیم.

احمدوند ویژگی عمده نمایشگاه کتاب تهران را ایجاد دسترسی عموم مردم به کتاب خواند و گفت: این دوره نمایشگاه در مصلای تهران میزبان ۱۷۰۰ ناشر در بخش فیزیکی و ۱۷۰ ناصر از کشورهای خارجی است. همچنین به طور کلی ۲۸۰۰ ناشر، کتاب‌های منتشر شده در یک دهه اخیر را در این رویداد عرضه می‌کنند.

او نمایشگاه کتاب تهران را قدم بزرگی برای عدالت فرهنگی توصیف کرد و گفت: تلاش برای پر‌رنگ کردن وجوه شاخص بین‌المللی فعالان فرهنگی منطقه و تدارک حضور شخصیت‌های اثر‌گذار از کشور‌های مختلف، از دیگر برنامه‌های این رویداد فرهنگی است. همچنین تدابیر ویژه‌ای برای رعایت موازین بهداشتی در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده است.

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد با بیان اینکه «طبق شیوه اعلامی ستاد مقابله با کرونا، امکانات مناسبی تدارک دیده شده است.» از مردم خواست تا در زمان خرید از نمایشگاه فیزیکی، موازین بهداشتی را رعایت کنند و ادامه داد: شعار «با کتاب سلامتیم» یعنی دانش، شاخصه‌ی اصلی سلامت جامعه است.

احمدوند همچنین درباره مساله اعتراض برخی از ناشران و کتابفروشان به نمایشگاه کتاب و انصراف از حضور در نمایشگاه با دلیل حمایت از کتابفروشی‌ها، گفت: من این اتفاق را هجمه علیه نمایشگاه نمی‌دانم. این نگاه کاملا درست است و باید به کتابفروشی‌ها که یکی از حلقه‌های مهم نشر هستند توجه ویژه داشته و حمایت از آن‌ها باید در اولویت قرار بگیرد.

او تصریح کرد: اما واقعیت این است که ۲۰ میلیون نفر از جمعیت در روستاها زندگی می‌کنند که به کتابفروشی دسترسی ندارند. در بسیاری از شهرهای کوچک نیز کتابفروشی نداریم و می‌توانیم بگوییم نیمی از جمعیت کشور نمی‌توانند از کتاب بهره‌مند باشند. راه‌اندازی کتابفروشی نیز برای بخش خصوصی صرفه ندارد. آیا این طیف از جامعه باید از دسترسی به کتاب محروم شوند؟ نمایشگاه امکانی است که مردم از دستاوردهای فرهنگی مطلع شوند و تنها راه برای رساندن کتاب به این مناطق است. کتابفروشی‌ها از برگزاری نمایشگاه گله‌مند هستند و این گله کاملا به حق است. اما طرح‌های دیگری برای جبران این اتفاقات در نظر داریم که امیدواریم بعد از نمایشگاه به سرعت اجرایی شود.

رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنین تاکید کرد: شبکه توزیع کتاب نیاز به اصلاح دارد. اما راه‌اندازی و ترمیم شبکه توزیع کار ساده‌ای نیست و ما به دنبال کارهای نمایشی و زودگذر نیستیم.

احمدوند در پاسخ به سوالی درباره سخت‌تر شدن ممیزی کتاب گفت: حضور نداشتن برخی از ناشران در نمایشگاه مانند همه دوره‌های پیشین، ربطی به ممیزی کتاب ندارد و برخی خودشان نمی‌خواهند در نمایشگاه حضور داشته باشند و سختگیری خاصی هم صورت نگرفته است. ممیزی هم سختگیری نیست بلکه سیاست ثابتی بر مبنای حفظ امنیت روانی جامعه است.

او در ادامه، برگزاری نمایشگاه را امر پرهزینه‌ای خواند که طبعاً بخش خصوصی نمی‌تواند از عهده آن برآید و گفت: همچنین امکان درآمدزایی از نمایشگاه نیز وجود ندارد. محل اصلی کسب درآمد اجاره غرفه‌هاست که با حمایت دولت مبلغ دریافتی از ناشران برای این امر به حداقل ممکن رسیده است. برای برگزاری سی‌ودومین نمایشگاه کتاب حدوداً ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است. قطعاً برای این دوره با توجه به گرانی‌های رخ داده در همه حوزه‌های اقتصادی، هزینه برگزاری رقم بالاتری را تجربه خواهد کرد اما قول می‌دهیم که نظارت دقیق و شفافی بر صرف هزینه‌ها صورت می‌گیرد.

احمدوند یادآور شد: سلامت مالی و صرفه‌جویی شعار ماست. این نکته را هم فراموش نکنید که سی‌وسومین دوره نمایشگاه در اصل دو نمایشگاه توامان است و نمایشگاه مجازی نیز هزینه‌های بسیاری را دربردارد. طبیعی است که دولت محترم که ترویج کتابخوانی دغدغه‌اش است حجم عمده هزینه‌ها را خود برعهده می‌گیرد. دوستان صنفی ما هم همکاری ویژه‌ای با ما دارند. ما به دنبال واسپاری نمایشی و تصدی‌گری پنهان نیستیم.

در ادامه این نشست، «علی رمضانی» درباره مسئله کد اقتصادی که از ناشران برای حضور در نمایشگاه اخذ می‌شود، گفت: از اسفند ماه گذشته طبق قانون مصوب مجلس هر نهادی که دارای دستگاه کارتخوان است باید کد و شناسه اقتصادی داشته باشد. بانک عامل نمایشگاه برای خدماتی که ارائه می‌کند بویژه برای در اختیار گذاشتن کارتخوان‌ها به غرفه‌داران طبق قانون احتیاج به کد اقتصادی دارد.

رمضانی با بیان اینکه «تاکنون ۱۴۰ هزار نفر از دانشجویان، طلاب و اساتید برای دریافت بن کتاب ثبت نام کرده‌اند.» گفت: بانک‌های اطلاعاتی آنها نیز توسط وزارت علوم، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی و… عرضه شده است. این یارانه به نسبت سال‌های گذشته ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

او همچنین از حضور ۳۲ کشور در نمایشگاه کتاب امسال خبر داد و گفت: برخی در سالن ناشران خارجی و بخشی هم در حوزه بین‌الملل جانمایی شده‌اند. مهمان‌هایی هم از کشورهای سوییس، هند، هنگ کنگ، ترکیه، ایتالیا، چین، انگلستان، بوسنی، آمریکا، آلمان، افغانستان، سوریه، لبنان، پاکستان، قطر، عمان، مصر، آذربایجان، روسیه، صربستان، مکزیک و… داریم. کلاً ۱۷۰ ناشر بین‌المللی آثارشان را در این نمایشگاه عرضه خواهند کرد.

قائم‌مقام سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ادامه داد: مهمان ویژه امسال نیز کشور قطر است. این کشور نیز نمایشگاه کتاب با سابقه‌ای دارد و قرار است در این نمایشگاه به معرفی ظرفیت‌های فرهنگی خودشان و البته ظرفیت‌هایی که بین دو کشور در ایام برگزاری جام جهانی فوتبال می‌تواند شکل بگیرد، بپردازند.

رمضانی همچنین تصریح کرد: در این دوره از نمایشگاه همه ناشران در فضای مسقف نمایشگاه حضور دارند و هیچ ناشری در سازه‌های موقت نخواهد بود. در حضور فیزیکی نمایشگاه از ۱۰ صبح تا هشت شب میزبان علاقه‌مندان خواهد بود و در بخش مجازی نیز فعالیت به صورت ۲۴ ساعته است.

او یادآور شد: از فردا سایت نمایشگاه برای جست‌وجو و اضافه کردن کتاب‌ها به علاقه‌مندی‌ها باز می‌شود تا فرآیند خرید از روز شروع ساده‌تر شود. همچنین کل نمایشگاه نیز ساعت ۱۷ روز سه شنبه ۲۵ اردیبهشت افتتاح می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز