خبرگزاری کار ایران

«سایه سرو بلند» به شبکه مستند رسید/ گرامیداشت اسلامی ندوشن در تلویزیون

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۳۹۷۷

شبکه مستند با پخش «سایه سرو بلند» پرتره‌ای از محمدعلی اسلامی ندوشن یاد این شاعر، منتقد، نویسنده، مترجم، حقوقدان و پژوهشگر ایرانی را گرامی می دارد.

به گزارش ایلنا، مجموعه «سایه سرو بلند» تولید شبکه مستند به تهیه کنندگی مصطفی رزاق کریمی و کارگردانی عطیه زارع به معرفی دکتر اسلامی ندوشن از زبان دوستان و آشنایان ایشان پرداخته است. 

محمدعلی اسلامی‌ندوشن، شاعر، منتقد، نویسنده، مترجم و پژوهشگر ایرانی 5 اردیبهشت 1401، در سن ۹۸ سالگی  بر اثر کهولت سن در کانادا درگذشت.

ندوشن، در سال ۱۳۰۳ در ندوشنِ یزد، چشم به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در ندوشن، یزد و تهران گذراند و سپس وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد. او دکتری حقوق خود را از دانشگاه سوربن فرانسه دریافت کرد.

او در سال ۱۳۳۴ به ایران بازگشت و چند سالی در سمت قاضی دادگستری مشغول به کار شد، ولی سرانجام، عشق به ادبیات فارسی بود که او را به تدریس در این رشته رهنمون کرد. این ادیب و پژوهشگر که از ۱۲ سالگی شعر می‌گفت و آثارش از همان نوجوانی در مطبوعات منتشر می‌شد، با این که در رشته حقوق دکتری گرفته بود، به تدریس ادبیات در دانشکده‌ها و مدرسه‌های عالی گوناگون پرداخت تا این‌که در سال ۱۳۴۸، عضو هیات علمی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شد.

این شاعر و پژوهشگر ادبیات، به مدت دو دهه، درس‌هایی چون ادبیات تطبیقی، شاهنامه، شاهکارهای ادبیات جهان، تاریخ تمدن و فرهنگ ایران و ... را در دانشکده ادبیات و حقوق دانشگاه تهران تدریس و شاگردان بسیاری را تربیت کرد.

اسلامی ندوشن در مدت ۷۰ سال، بیش از ۷۰ کتاب و صدها مقاله در باره فرهنگ و تاریخ ایران و ادبیات فارسی، منتشر کرد.

«سایه سرو بلند» چهارشنبه 7 اردیبهشت ساعت 19 از شبکه مستند پخش می شود تکرارش روز بعد ساعت  9 خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز