خبرگزاری کار ایران

در برنامه جشن رمضان مطرح شد؛

ارسال ۲۴۰ میلیون قلم کالای بهداشتی برای استان سیستان و بلوچستان در دوران کرونا/ روایت گروه‌های جهادی در مناطق محروم

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۸۴۰۳

نحوه فعالیت گروه‌های جهادی و برگزاری اردوهای پزشکی از موضوعات ویژه برنامه جشن رمضان شب گذشته بود.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی شبکه پنج، ویژه برنامه جشن رمضان شب گذشته میزبان محمد صفی‌خانی بود. وی که یک دندانپزشک و فعال جهادی حوزه پزشکی است در برنامه شب گذشته از نحوه کار گروهی و برگزاری اردوهای خدماتی صحبت کرد. او همچنین از تاثیر کرونا بر نحوه انجام کمک‌های پزشکی و همکاری مردم در این راستا سخن گفت. 

فعال جهادی حوزه پزشکی گفت: من فعالیت‌های جهادی خود را از سال ۹۵ آغاز کردم اما از سال ۹۸ به صورت جدی و گسترده‌تر فعالیت خود را آغاز کردم. از سال ۹۵ که کار جهادی را آغاز کردیم به صورت یک روزه در حوزه‌های اطراف تهران می‌رفتیم و در اردوهای کوتاه مدت شرکت می‌کردیم. در حاشیه‌های شهر تهران مناطق محرومی هستند که تنها یک ساعت با شهر فاصله دارند اما دسترسی به مراکز پزشکی ندارند. با گذر زمان ما فعالیت خود را به اردوهای یک هفته‌ای و ۱۰ روزه برای مناطق محروم دیگر استان‌ها گسترش دادیم و اکنون در حدود ۱۲ استان ایران سابقه انجام کارهای جهادی داریم. از استان‌های تحت پوشش می‌توان به ایلام، کردستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، خراسان، خوزستان، هرمزگان و گلستان اشاره کرد. 

محمد صفی‌خانی ادامه داد: تیم ما متشکل از چندین گروهک مختلف که شامل گروه‌های دندانپزشک، دامپزشک، توانبخشی، فیزیوتراپی، شنوایی‌سنجی و بینایی‌سنجی است که در کل حدود ۲۰۰ عضو دارد. تیم ما مانند یک بیمارستان سیار است و شامل تمام آن چه مددجویان نیاز دارند می‌شوند. با گذر زمان بسیاری از اعضای تیم ما به دلیل علاقه‌مند شدن به اردوهای کمک‌رسانی به ما فشار می‌آوردند تا اردوهای بیشتری برگزار کنیم. 

او گفت: رضایتی که پس از انجام خدمات در چهره افراد می‌بینیم روحیه چند وقت ما و دیگر همراهانمان را می‌ساخت و به همین دلیل علاقه به انجام چنین فعالیت‌هایی در بین اعضا موج می‌زند. یکی از خاطراتی که روحیه من را بسیار بهبود بخشید در استان کردستان شکل گرفت. در یکی از اردوهای ما متاسفانه یک فرد بومی از حضور ما در منطقه ناراضی بود و کارشکنی می‌کرد؛ یک روز که دندان فرزند این فرد درد گرفت همکاران ما مشکل او را برطرف کردند و یک هدیه نیز به آن فرد دادند. این شخص قبل از خروج پیش من آمد و بسیار تشکر کرد و این مسئله باعث ذهنیتش نسبت به فعالیت ما تغییر کند. اکنون با گذشت مدت‌ها همچنان در تمامی مناسبت‌ها پیام تبریک می‌فرستد و سپاسگزار است. 

این فعال جهادی ادامه داد: با توجه به شرایط کرونا متاسفانه امکان برگزاری اردوها به شکل قبلی وجود نداشت و همچنین نیازهای جدیدی در جامعه شکل گرفته بود. ما از سال ۹۹ دو فعالیت جهادی دیگر را با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز کردیم. یکی از این کارهای تولید و توضیح اقلام بهداشتی برای مناطق کمتر برخوردار تهران و دیگر استان‌ها بود که طی این فعالیت در یک مورد حدود ۲۴۰ میلیون برای سیستان و بلوچستان ارسال شد. مسئله دوم نیز موضوع همیاران سلامت بود که در طی آن فراخوان‌هایی به صورت دوره‌ای ارسال می‌شد تا افرادی که تمایل به همراهی بیماران را داشتند با گذراندن دوره‌های آموزشی فشرده آماده‌سازی لازم برای کمک به بیماران کرونایی در بیمارستان را به دست آورند. 

محمد صفی‌خانی افزود: این افراد به عنوان همراه سلامت کارهای مختلف بیماران را انجام می‌دادند. طی این فعالیت حدود ۷ فراخوان داده شد که برای هر کدام از آن‌ها حدود ۲۰۰ نفر داوطلب داشتیم. در انتهای اسفند ماه سال ۹۷ سعی داشتیم در بندر لنگه هماهنگی‌های لازم برای اردوی نوروز ۹۸ را انجام دهیم. متاسفانه در ۲۹ اسفند ما تصادف کردم و به دلیل آن که نمی‌خواستیم برنامه‌ریزی اردو به هم بخورد به راه خود ادامه دادم و با همان حال کار را پیش بردم. 

وی اظهار کرد: ما پیش از انجام اردوها دوره‌های آشنایی برای تشخیص نیازمندان درمانی و اقتصادی انجام می‌دهیم. به این افراد کارت‌های نوبت‌دهی ارائه می‌شود و آن‌ها با مینی‌بوس‌های ما به مرکز درمانی می‌آیند تا به این صورت حق کسی در درمان‌ها ضایع نشود و افراد نیازمند بتوانند از سرویس‌دهی لازم برخوردار شوند. 

ویژه برنامه جشن رمضان که هر شب ساعت ۲۱:۴۰ به تهیه‌کنندگی کاوه امیری جاوید از شبکه ۵ سیما پخش می‌شود، شب گذشته با حضورفعال جهادی حوزه پزشکی بر روی آنتن رفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز