خبرگزاری کار ایران

گرامیداشت سیدمرتضی آوینی برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۷۴۱۱

شاعران، نویسندگان و فعالان فرهنگی در ویژه برنامه «فاتحان قلم» که به مناسبت بیست و نهمین سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی برگزار شد، به بیان خاطرات، ابعاد مختلف وجودی شهید مرتضی آوینی و همچنین شعرخوانی در رثای این شهید والا مقام پرداختند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ویژه برنامه «فاتحان قلم» روز یکشنبه ۲۱ فروردین ماه و همزمان با بیست و نهمین سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی، با حضور جمعی از شاعران، نویسندگان و کارگردانان و مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در کتابخانه مرکزی پارک‌شهر تهران برگزار شد. 

نغمه مستشار نظامی، دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم ضمن خیر مقدم به حاضران در این نشست طی سخنانی گفت: باعث خوشحالی و افتخار ما است که اولین برنامه سال جدید محافل ادبی نهاد با نام سید شهیدان اهل قلم، شهید مرتضی آوینی و همینطور شهید صیاد شیرازی رقم خورده و در خدمت بزرگوارانی هستیم که هر کدام از نامداران عرصه هنر انقلاب اسلامی هستند. 

وی افزود: در این برنامه تلاش کردیم که توجه ویژه‌ای به حوزه‌های مختلف ادب و فرهنگ داشته باشیم؛ بر این اساس هم در خدمت شاعران هستیم و هم در خدمت نویسندگان، فیلمنامه نویسان، مستندسازان. عرصه‌های مختلف فرهنگ و هنر همگی به هم پیوسته هستند و هفته هنر انقلاب هم متعلق به همه دوستان و بزرگوارانی است که در راه تعالی هنر انقلاب و شناساندن هنر انقلاب در جهان قدم برمی‌دارند. 

وحید یامین پور، معاون امور جوانان وزارت ورزش وجوانان و نویسنده کتاب «ماجرای فکر آوینی» نیز در این مراسم با قدردانی از برگزاری این مراسم در هفته هنر انقلاب و در سالگرد شهادت شهید آوینی گفت: کتاب «ماجرای فکر آوینی» همانطور که از نامش پیداست به تفکرات آن شهید بزرگوار می‌پردازد. من معتقد بودم که فکر شهید آوینی ماجرا و قصه دارد و می‌توان آن را برای جوانان تعریف کرد. فکری که دارای یک سیر مشخص، از یک نقطه عزیمت با چالش‌ها و داستان‌های خاص خود، تا پایان است. 

وی افزود: آغاز آشنایی من با شهید آوینی به دوره نوجوانی باز می‌گردد؛ زمانیکه در دهه شصت صدای ایشان لحظات ما را پر کرده بود به خصوص برای ما خوزستانی‌ها شنیدن روایت‌های ایشان در روایت‌های فتح رنگ و بوی دیگری داشت. اما پس از شهادت ایشان و پس از اینکه حضرت آقا بر پیکر شهید حاضر شدند و ایشان را «سید شهدای اهل قلم» نام نهادند، برای من این سوال پیش آمد که «ایشان چه شخصیتی است که رهبر انقلاب چنین لقبی را برای ایشان به کار می‌برند؟» این موضوع باعث شد که با شور و اشتیاق، شخصیت و فکر شهید آوینی را به جان بیاموزم و بسیار اشتیاق داشتم که این شور را به دیگران نیز منتقل کنم. 

وی درباره نگارش کتاب «ماجرای فکر آوینی» هم گفت: از اواسط دهه ۸۰ درسگفتارهای دانشگاهی از شهید آوینی را با محوریت کتاب‌های ایشان آغاز کردم و این کار را حدود ۱۰ سال ادامه دادم؛ به طوری که پس از دانشگاه در موسسه طلوع و در سال ۹۳ در حوزه هنری این کار را ادامه دادم؛ تا این که در سال ۹۶ نشر معارف پیشنهاد انتشار این درسگفتارها را در قالب یک کتاب ارائه کردند که در نهایت در سال ۹۸ پس از چند بار ویراستاری کتاب «ماجرای فکر آوینی» منتشر شد. هدف من از انتشار این کتاب این بود که جوان‌هایی که وارد فضای دانشگاهی می‌شوند و مدام از ما می‌پرسند مطالعه در حوزه‌های فرهنگ، تاریخ، سیاست و فلسفه هنر را از کجا شروع کنند، چیزی برای عرضه به آن‌ها داشته باشیم. 

علیرضا قزوه، فعال فرهنگی و شاعر پیشکسوت کشور نیز در این مراسم با گرامیداشت یاد شهید آوینی گفت: خاطرات بسیاری از ایشان به یاد دارم، از ایشان که در سال ۱۳۷۲ به شهادت رسیدند؛ نشان به آن نشانی که در همان روز شهادت، تذکره سفر حج‌مان را به ما دادند و اعلام کردند که امسال عازم سفر حج خواهید بود. هیچگاه نشد که ایشان را ببینم و بتوانم در سلام کردن مقدم باشم و ایشان همواره این موضوع اهتمام داشتند. حتی هنگام دیدار از دور سلام و درود خود را آغاز می‌کردند تا در سلام‌گویی مقدم باشند. این شیوه مردان بزرگ خدا است. 

در ادامه این مراسم عظیم مهدی نژاد، مسئول موسسه فرهنگی پژوهشی شهید جواد زیوداری با گرامیداشت یاد شهید آوینی گفت: همانطور که در این مراسم مطرح شد من هم معتقدم که ما امروز با زبان و فکر آوینی سخن می‌گوییم و فکر می‌کنیم و آثار تولید شده امروزدر حوزه هنر انقلاب نیز از برکات افکار ایشان است. اگرچه آثار ایشان آنگونه که باید مورد مطالعه قرار نمی‌گیرد، اما هرکس به تناسب عمق تفکرات خود به سراغ آثار ایشان می‌رود. بر این اساس تمام کارهایی که ما انجام می‌دهیم مانند نگارش کتاب «حوض خون»، مرهون نگاه و فکر ایشان است. 

علی داوودی، فعال فرهنگی و شاعر پیشکسوت کشور نیز در این مراسم با اشاره به شعرهای خوانده شده از سوی حاضران، گفت: در واقع این گزاره که «همه ما شاگرد مکتب شهید آوینی هستیم» در این مراسم تجلی پیدا کرد و همه آثاری که در این مراسم خوانده شد مبین این صحبت بود. صحبت از شهید آوینی ساده نیست چرا که دارای شخصیتی با ابعاد مختلف بودند. بنده در زمانی توفیق داشتم کاری درباره زندگینامه شهید آوینی بنویسم و از این جهت ماه‌ها درگیر ابعاد شخصیت و زندگی ایشان بودم. 

وی تاکید کرد: شهید آوینی بخشی از منظومه بزرگ انقلاب اسلامی است و بدون درنظر گرفتن شهیدآوینی، بدون شک بخشی از هویت انقلاب اسلامی ناگفته می‌ماند. 

این شاعر پیشکسوت در ادامه به معرفی کتاب «عید خون» پرداخت و گفت: این مجموعه آثار منتشر شده در رثای شهید مرتضی آوینی است که ۹ سال پیش به انتخاب علی محمد مودب و از سوی انتشارات شهرستان ادب منتشر شده است که در آن آثاری از بزرگانی جون استاد علی معلم، یوسفعلی میرشکاک، محمدرضا آقاسی، عباس براتی‌پور آمده است. اما آوردن شعر از شاعران نسل سوم و حتی نسل چهارم انقلاب در بخش دوم این کتاب حامل این پیام است که نسل سوم و چهارم هنوز هم که هنوز است به هنر انقلاب اسلامی و سید مرتضی آوینی که یکی از علمداران این هنر است وفا دارند. 

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین حمید سبحانی صدر در سخنانی کوتاه آثار شهید آوینی در حوزه‌های مختلف را الگوی جوانان امروز دانست و درباره ساختار آثار این شهید گفت: شیوه‌ای که شهید آوینی در آثارشان مانند «فتح خون» رفت و برگشت‌های زیبایی از زبان راوی و بعد نقل تاریخ ارائه کردند که شیوه بسیار جذابی است. نگاه ایشان به تاریخ این بود که باید تاریخ را به شیوه امروز نقل کنیم و بنویسیم. بر این اساس بنده هم در نگارش برخی از کتاب‌های خود تلاش کردم بر اساس همین شیوه جلو بروم. 

ادامه این مراسم با شعرخوانی شاعران حاضر در مراسم و شاعرانی که از طریق فضای مجازی در این مراسم مشارکت داشتند همراه بود که طی آن نغمه مستشار نظامی، علیرضا قزوه، محمود اکرامی فر، فاطمه نانی زاد، ایرج قنبری، میلاد عرفانپور، سمیه مومنی، نصیبا مرادی، حمید سبحانی صدر، الهام نجمی، ایمان طرفه، زهرا میریان کرمی، احمد رفیعی، فاطمه ناظری و منوچهر پروینی به شعرخوانی پرداختند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز