خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری صندوق اعتباری هنر مطرح شد؛

تلاش صندوق رسیدن به منابع مالی پایدار است​/ پرهیز از مرکزگرایی و تقویت صندوق از برنامه‌های آینده است/ ایجاد واحد نامداران بخشی جدید در صندوق اعتباری هنر

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۶۴۱۳

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر جزئیات برنامه‌های سال جاری این صندوق را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صبح امروز‌ (چهارشنبه هجدهم اسفندماه)، نشست خبری صندوق اعتباری هنر در رابطه اطلاع‌رسانی مدیرعامل پیرامون تشریح فعالیت‌ها و موضوعات سال جاری همراه با اعلام اولویت‌های سال آینده در ساختمان هنر واقع در خیابان قائم مقام فراهانی برگزار شد. به جز  سیدمجید پوراحمدی (مشاور وزیر و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر) ، محمدعلی کاروان (معاون سرمایه‌گذاری صندوق) و فرزاد طایفه حیدری (معاون توسعه و منابع صندوق) نیز در این نشست حضور داشتند. 

سیدمجید پوراحمدی در این نشست به ارائه توضیحاتی درباره عملکرد صندوق اعتباری هنر پرداخت و گفت: مجموعه صندوق اعتباری هنر از ابتدای سال برنامه‌های خود را تدوین کرد و بر اساس روالی مشخص کار‌ها را پی گرفت. حوزه اصلی صندوق حمایت از هنرمندان و نویسندگان و روزنامه‌نگاران است و اهالی قرآن و عترت هم به این جمع اضافه شده‌اند و مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر افزود: دولت شعارهایی در برنامه‌هایش داشت که همین زمینه‌ای برای برنامه‌ریزی‌ها شد. دولت چند محور اصلی را اعلام کرد و ما آنها را سرلوحه قرار دادیم. عدالت‌خواهی، شفافیت و تعامل برای دستیابی به برنامه‌های دولت،‌ همچنین حمایت از اقشار ضعیف برخی از برنامه‌های دولت و ما بوده است. وزیر ارشاد هم در زمان کسب رای اعتماد، برنامه‌هایی را ارائه داد و برخی از آن‌ها در مسیر فعالیت‌های صندوق بود. 

تلاش صندوق رسیدن به منابع مالی پایدار است​

پوراحمدی در ادامه اذعان داشت: از جمله برنامه‌های وزیر محترم ارشاد آقای اسماعیلی، ایجاد آرامش خاطر اهالی فرهنگ و هنر به لحاظ معیشتی است. پرهیز از مرکز گرایی و تقویت صندوق از برنامه‌های اصلی وزیر ارشاد بوده و ما هم به آن توجه داریم.بازسازی ساختاری فرهنگی و توجه به اقتصاد هنر هم برخی دیگر از اهداف بوده است. همه این موارد باعث شد رویکردهای ما بر مبنا همین محورها باشد. تلاش داشتیم مسیر صندوق را به سمتی ببریم که به منابع مالی پایدار برسیم. 

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ادامه به ارائه آماری از فعالیت‌های گذشته و حال پرداخت. او در همین راستا گفت: در فعالیت‌های انجام شده، بحث واکسیناسیون مطرح بود که اقدام شایسته‌ای است و بخشی از این روند توسط مدیرعامل قبلی صندوق و دوستانشان برنامه‌ریزی شده بود که کار مهمی است و ما هم آن را ادامه دادیم. به هرحال واکسیناسیون هنرمندان به نوعی باعث ترغیب مردم به زدن واکسن بود چراکه آنها به عملکرد هنرمندان توجه دارند.

پالایش اعضا از اهداف مهم صندوق است

وی در ادامه توضیحاتش گفت: یکی دیگر از موضوعات اساسی که دنبال کردیم، موضوع پالایش اعضا بود. بر اساس دستورالعمل‌ها هرچند سال بحث پالایش را داریم. این کار یک بار سال نود و شش انجام شده و ما هم آن را ادامه و انجام دادیم تا خدمات‌مان به اهالی واقعی هنر برسد. منابع محدود است و در عین حال تعداد هنرمندان بسیار زیاد؛ لذا تلاش بیشتری را می‌طلبد. 

صندوق اعتباری هنر نزدیک به 90000 عضو دارد

پوراحمدی در ادامه گفت: در حال حاضر تا این لحظه، ۸۹۲۸۷ نفر عضو داریم. در حوزه پالایش برای برخی اعضا و هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر، در اینباره نگرانی‌هایی داشتند و ما گفتیم روندی زمان بر و مستمر داشت باشیم و بر اساس روش‌های تخصصی عمل می‌کنیم تا پالایش‌ها به درستی صورت گیرد. سعی‌مان این است که افراد واقعی و هنرمندان پرتلاش را بیابیم و به آنها خدمات و تسهیلات دهیم. در این میان برخی اعضاء دهه هشتاد و اوائل دهه نود به مجموعه صندوق آمدند و برخی هم فوت کرده‌اند که ما نتوانسته‌ایم آنها را شناسایی کنیم و این پالایش هدفش این است تا این اتفاق بیفتد.

نزدیک به ده هزارنفر تاکنون پالایش شده‌اند

او ادامه داد: ۹۴۶۳ نفر را وارد پالایش کرده‌ایم و مکاتباتی هم با نمایندگان و خانه‌های تخصصی در تهران داشتیم و معرفی‌ها انجام شد تا پالایش‌هار ا به ما اعلام کنند. در بررسی‌ها افرادی شناسایی شدند که همچنان فعال هستند. تعدادی هم فوتی بودند و تعدای هم اعلام شد که هنرمند نیستند. در این میان طبیعتا تعدادی از افراد هم شناسایی نشدند. مجموعه اینها بیش از نه هزار نفر شد و باز اسامی ر ا به خانه‌ها اعلام نکردیم و وارد مراحل بعدی پالایش شدیم که تعداد اعلام شده از سوی صندوق بررسی شوند. 

سه‌هزار نفر مدارک خود را برای عضویت بارگزاری کرده‌اند

۷۳۴۱۸ نفر هنر کارت دریافت کرده‌اند

پوراحمدی ادامه داد: ۲۸۶۵ نفر مدارک خود را بارگزاری کردند و حدود ۸۳۰۰۰ نفر مدارک کامل دارند و خدمات را کامل دریافت می‌کنند. در روزهای آینده هم بخش زیادی از متقاضیان مدارکشان را کامل خواهند کرد و تیم ما هم بررسی‌ها را انجام می‌دهد تا خدمت حداکثری به هنرمندان داشته باشیم. حدود پنج، شش هزار نفر باید مدارک را بارگزاری کنند تا انشالله تا هفته آیند روال انجام کارهای‌شان انجام شود. در این میان  ۷۳۴۱۸ نفر در هنر کارت دریافت کرده‌اند. آنهایی که جدیدا حساب باز کرده‌اند هم به مرور کارت‌های‌شان ارسال می‌شود. 

 ۴۳۸۰۰ نفر بیمه تامین اجتماعی دریافت کرده‌اند

مدیرعامل صندوقث اعتباری هنر در ادامه صحبت‌هایش گفت: از جمع مجموعه ما در حال حاضر بیش از ۴۳۸۰۰ نفر بیمه تامین اجتماعی دارند و که این تعداد در طول سال افزایش می‌یابد و این در حالی است که ۳۹۵۰۰ نفر تا سال نود و نه پوشش بیمه داده شدند و این رویه ادامه دارد.  ۴۳۶۰ نفر در طول سال به تامین اجتماعی معرفی شدند و حال حدود ۴۴۰۰۰ نفر تحت پوشش داریم. در زمینه بیمه درمان و تکمیلی هم ۳۶۰۰۰ نفر را پوشش داده‌ایم که حدود هفتاد درصد از بیمه تکمیلی آن‌ها از سوی صندوق به صورت یارانه در خدمت آن‌ها قرار می‌گیرد.

بیمه‌ای انتخاب شد که موجب رضایت هنرمندان باشد

سهم بیمه اعضا افزایش نیافته

آیین‌نامه مستمری بگیران تصحیح شد

وی افزود: امسال علی‌رغم افزایش بیش از شصت درصد بیمه، بیمه‌ای انتخاب شد که هم اعتبار و شهرت داشت هم از آن رضایت دارند. مجموعا در بررسی‌ها به این رسیدیم که بیمه‌ای را انتخاب کنیم که خدماتش به هنرمندان باعث رضایت هنرمندان باشد. از طرفی ما بر اساس سیاست از حمایت از مجموعه هنرمندان سهم آن‌ها را افزایش ندادیم. 

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ادامه داد: در حال حاضر و تا این لحظه به کم‌توانان و افراد مسن که حدود ۲۶۸۳ نفر هستند، کمک مستمر داده‌ایم. اصلاح آیین‌نامه مستمری هم یکی دیگر از مواردی است که آن را تصحیح کرده‌ایم. از این تعداد هم برای  ۵۰۰ نفر طرح تکریم داریم. 

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر بیان کرد: زمانی که من آمدم عضو‌گیری‌ها متوقف شده بود و این اتفاق باعث شد حدود ۱۵۰۰۰ نفر در صف بمانند که از اول آبان ماه کارهای آن‌ها انجام شد. در نهایت ۲۰۰۰۰ هزار نفر عضو شدند که فرایند سختی برای مجموعه بود و در حال حاضر کمتر از هزار و دویست نفر مانده‌اند که تا قبل از واریزی شب عید مشکلشان حل می‌شود. 

تنظیم آیین‌نامه اهالی قرآن و عترت

اضافه شدن معاونت اقتصاد هنر​

بخش قرآن و عترت را داریم که البته فعالان این بخش  در صندوق حضور داشتند، منتهی در آیین‌نامه دیده نشده بود که این هم اصلاح شد و آیین‌نامه آن در حال تنظیم است تا این افراد هم از سال بعد کارهایشان انجام شود. آن‌هایی که فعال هستند از خدمات استفاده می‌کنند.  بحث دیگر اقتصاد هنر است که رویکرد دولت است. معاونت اقتصاد هنر هم به صندوق اضافه شد و فعالیتش شروع شده است. بحث تکریم و مستمری را داریم که مبلغ ماهانه آن‌ها افزوده شد و حال نفری یک میلیون و دویست هزارتومان می‌گیرند. 

 دوهزار نفر تسهیلات دریافت کرده‌اند

گواهی کسر از حقوق برای دریافت وام حذف شده و کارمزدها دو درصد است

سیدمجید پوراحمدی بیان کرد: موضوع بعدی تسهیلات و پرداخت آن‌هاست و یکی از فعالیت‌های صندوق همین است. ۲۲۵۹ نفر تسهیلات گرفتند. در کارآفرینی هم به ۵۴ نفر تسهیلات پرداخت شده که جمع آن حدود ۱۴ میلیارد تومان بوده است. طرح‌هایی هم به نام یادمان و شمیم و جوانه راداشتیم که این بخش هم همچنان فعال است. مورددیگر اینکه تا الان ۱۱۰۰ نفر به بانک معرفی شده‌اند و بخش اعظم وامشان را دریافت کرده‌اند و باقی هم دریافت خواهند کرد. نزدیک ۱۰۰۰ نفر هم در صف هستند که تازه آمده‌اند و کارهایشان در حال بررسی است تا تسهیلات بگیرند. مورد دیگر اینکه گواهی کسر از حقوق حذف شده و کارمزد به دو درصد کاهش پیدا کرده. سیستم کاملا مجازی است متقضایان با ورود به سامانه بانک وانجام کارها می‌توانند تسهیلات بگیرند. به نوعی بانک در منازل مردم قرار گرفته است. 

وی اضافه کرد: طرح شمیم در راستای جوان‌سازی است و زودتر به سراغش رفتیم. سبک برنامه‌ریزی ما در سطح کشور بی‌نظیر است و تا الان هم پرداختی‌هایی داشته‌ایم. این طرح به هر هنرمند که ازدواج کند پنج میلیون تومان مبلغ بلاعوض می‌دهد و سی میلیون هم با نرخ کارمزد دو درصد به آن‌ها تعلق می‌گیرد. تا الان ۲۹ نفر از این طرح استفاده کرده‌اند و ۲۴ تقاضای جدید داریم. طرح جوانه هم مربوط به فرزندآوری اعضاء است و هر هنرمند صاحب فرزند شود پنج میلیون بلاعوض می‌گیرد و سی میلیون تومان تسهیلات دریافت خواهد کرد. این خدمات تا الان به ۶۷ نفر ارائه شده و مدارک بقیه در حال بررسی است. 

تاکید وزارت ارشاد بر ارائه بسته‌های حمایتی

اعضای صندوق شب عید یک میلیون و پانصد هزارتومان دریافت می‌کنند

او ادامه داد: بسته حمایتی از جمله تاکیدات اولیه وزیر ارشاد است و از همان اول قول داد این کار را انجام دهد و حال محقق شده است. این بسته در ایام کرونا به هنرمندان داده شد. بخشی واریزی نقدی و بلاعوض بود که در سه مرحله داده شد. مرحله دوم در شب عید واریز خواهد شد و اواخر هفته اینده به حساب اعضا ریخته خواهد شد. مبلغ این واریزی یک میلیون و پانصد هزار تومان است و درجه یک‌های هنر هم نفری پنج میلیون می‌گیرند. بخشی از بسته هم به خانواده‌های از دست رفتگان هنرمند داده می‌شود که این روند هم انجام شده و تعدادی دیگر  هم تا آخر سال مبالغ را دریافت می‌کنند. لوحی هم طراحی شده که به خانواده‌ها داده می‌شود. واریزی به مستمری‌بگیران داشتیم که نوبت اول در بهمن پرداخت شد. برخی هنرمندان درگیر بیماری و معیشت‌های ضروری می‌شوند که برخی از این بسته هم به صورت ضروری به آن‌ها داده می‌شود. 

 برای حذف معافیت مالی هنرمندان تلاش کردیم

ایجاد واحد نامداران

او اضافه کرد: هم وزیر و هم صندوق پیگیر معافیت مالیاتی بودند. با همین پیگیری‌ها باعث شد بخش عظیمی از هنرمندان معافیت شامل‌شان شود. برخی هم درآمد بالا دارند که معاف نخواهند شد. یکی دیگر از کارها ایجاد واحد نامدران بود. نزدیک به ۸۶۲ نفر از اعضا دارای نشان درجه یک هنر هستند و بخشی دیگر پیشکسوتان هستند که سنشان بالای ۶۰ سال است. اینها به صورت ویژه مورد توجه ما هستند. با توجه به کرونا و مشکلات هنرمندان به آن‌ها خدمات می‌دهیم. واحد نامداران برای همین موضوع ایجاد شده و یکی دوماهی است راه افتاده و فعالیت خود را شروع کرده است. در سال آینده واحد نامداران یکی از بخشهای مهم صندوق خواهد بود. 

اصلاح آیین‌نامه از کارهای مهم سال 1401

او گفت: برای سال بعد چند رویکرد داریم. مهمترین بحث اصلاح آیین نامه است. به دنبال این هستیم که آیین‌نامه جامعیت پیدا کند. خیلی از رشته‌ها در آیین‌نامه خوب دیده نشده‌اند و در حال رفع نواقص هستیم. پی‌گیر هستیم که افراد هنرمند برای عضویت کمترین زمان را طی کنند. این موارد در اول سال نهایی می‌شود. پروسه معرفی افراد به تامین اجتماعی هم فصلی است و این را هم اصلاح خواهیم کرد تا در حداقل زمان صورت گیرد. 

اقتصاد هنر از رویکردهای مهم صندوق است

وی در توضیحات بیشتر گفت: اقتصاد هنر یکی از رویکردهای ماست و انشالله سال اینده در این بخش اتفاقات خوبی رقم بزنیم. ما می‌خواهیم سالانه به منابع بیشتری داشته باشیم و به بودجه دولتی اتکاء نکنیم. باید از منابع سایر بازاها بهره ببریم تا بتوانیم مسیر آینده را پیش‌بینی کنیم. در این موضوع چند هدف وجود دارد. یکی اینکه ما مرجع اصلی ارتباط با هنرمندان هستیم لذا باید به سمت توانمندسازی هنرمندان برویم. برخی واقعا حمایت می‌خواهند و برخی توانمند هستند که باید شناسایی شوند.

پالایش اعضا از منظر اقتصاد از برنامه‌های مهم سال آینده

پوراحمدی بیان کرد: پالایش اعضا از منظر اقتصاد یکی دیگر از برنامه‌های سال بعد است. هنرمندان توانمندی داریم که می‌توانند خودشان می‌توانند به رونق اقتصاد هنر شکل دهند. در واقع منظورم از پالایش در این بخش شناسایی است. تلاش می‌کنیم زمینه خرید فروش وآثار هنری در کشور و بین‌الملل فراهم شود. سعی‌مان جمع آ‌وری و تجمیع صاحب نظران است. تلاش می‌کنیم به عنوان متولی فراخوان ایده و کسب نظر در حوزه اقتصاد هنر را داشته باشیم و در همین راستا نشست‌هایی خواهیم داشت. حتی با دولت و نمایندگان مجلس هم نشست و تعامل خواهیم داشت.

ایجاد شهرک‌های فرهنگی برای فعالیت بهتر هنرمندان و کسب درآمد

او در ادامه توضحیحاتش گفت: می‌خواهیم مردم بدانند که حوزه فرهنگ و هنر می‌تواند اقتصادی پویا داشته باشد و این موضوع بین مردم جا بیفتد. باید نگاهمان را به هنرمندان عوض کنیم. مردم هنرمندان را فرهیختگان جامعه می‌دانند و آنها از این جهت مورد احترامند، اما تلاشمان این است به نقطه‌ای برسیم که هنر و هنرمندان تبلور بخش اقتصادی باشند. برای ایجاد شهرک‌هایی فرهنگی هم در تلاش هستیم و در اینباره مذاکراتی داشته‌ایم. 

ایجاد اطلس تولید آثار هنری در آینده

سیدمجید پوراحمدی با اشاره به اینکه یکی دیگر از برنامه‌های صندوق بیمه هنرمندان است، گفت: هدف این است صندوق یا موسسه‌ای ایجاد شود و پیگیر این موضوع هم هستیم تا بیمه هنرمندان سریع‌تر و درست‌تر انجام شود. نکته بعدی اینکه باید برای رسیدن به اهداف باید تسهیل‌گری کنیم. یکی از کارها ایجاد اطلس تولید و ارائه آثار هنری است. هر کشور ذائقه‌ای دارد و ما هم بر اساس این قضیه به برخی هنرها بیشتر توجه می‌کنیم. در کشورها ذائقه‌ها متفاوت است و ما در اینباره اطلسی نداریم. اگر داشته باشیم هنرمندان می‌توانند بفهمند مثلا چه آثاری را در گالری فلان کشور خریدار دارد. پیش آمده یک سبک در ایران مورد استقبال قرار گرفته اما در کشورهای دیگر موردتوجه قرار نمی‌گیرد.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در پایان گفت: در بازارهای مرزی هم برنامه‌هایی داریم و به عنوان متولی دنبال کار گالری هتل‌ها خواهیم بود. حراج‌ها هم مدنظر هستند و نیاز داریم متولی داشته باشد تا روش‌مندی ایجاد شود و به دنبال کسب مجوزها ی مربوطه هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز