خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تغییر ذائقه گردشگران ورودی به سمت طبیعت‌گردی و تجربه‌گرایی/ قیمت بسته‌های سفر افزایش معقولی داشته است

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۴۷۲۳

یکی از تورگردانان از تغییر ذائقه گردشگران ورودی به سمت طبیعتگردی و گردشگری تجربه‌گرا خبر داد و گفت: با وجود آنکه همچنان سن گردشگران خارجی که به ایران سفر می‌کنند میانسال است اما ذائقه آن‌ها تا حدودی تغییر کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدعلی اشرف واقفی (تورگردان و مدیرعامل یکی از شرکت‌های خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی) با اشاره به آنکه از زمانی که محدودیت صدور ویزا برداشته شد و امکان صدور ویزا برای گردشگران خارجی فراهم شد، شاهد استقبال خوبی از سوی گردشگران خارجی برای سفر به ایران بودیم، گفت: با وجود آنکه از آذرماه صدور ویزا آزاد شد و گردشگران خارجی متعددی برای سفر به ایران درخواست داده بودند اما این روزها به دلیل شیوع سویه جدید کرونا و اخبار منفی که در این خصوص منتشر می‌شود، شاهد کاهش میزان درخواست‌ها هستیم.

او ادامه داد: تعدادی از گردشگران سفر خود به ایران را کنسل و به زمان دیگری موکول کرده‌اند. البته گروه‌هایی هم داشتیم که تمایل داشتند بیایند اما تست کرونای چند نفر آن‌ها مثبت شده است و سایر افراد گروه هم سفر را کنسل کرده‌ و به عقب انداخته‌اند. حتا موردی داشتیم که گروهی از گردشگران به ایران آمده بودند و هنگام خروج، تستشان مثبت شده بود. از این رو روند حضور و ورود گردشگران خارجی به ایران تا حدودی کند شده و بیشتر آن‌ها زمان سفرشان را به بعد از ماه مبارک رمضان موکول کرده‌اند. تقریبا می‌توان گفت، رزروهای ما برای بعد از ماه رمضان و برای ماه‌های اردیبهشت و خرداد زیاد است.

واقفی با تاکید برآنکه هرچند گفته می‌شود که رزروها برای بعد از نوروز انجام شده اما قطعا هنوز تا رسیدن به تعداد گردشگران سال ۹۸ و قبل از شیوع کرونا فاصله زیادی داریم، گفت: رسیدن به آمار قبل از کرونا زمان‌بر خواهد بود چراکه از یکسو دیگر گروه‌های ۲۰ و ۳۰ نفره تشکیل نخواهد شد و بیشتر گروه‌هایی که سفر می‌کنند در حدود ۵ تا ۱۵ نفره هستند.

به گفته این فعال گردشگری ورودی، بیشتر گردشگرانی که قصد سفر به ایران را دارند از کشورهای اروپایی هستند و درخواست از سوی آن گردشگران بیشتر است. در این میان درخواست‌ها برای مقاصد کلاسیک ایران است اما این مسیر تا حدودی تغییر کرده است. به این معنا که در کنار مسیر کلاسیک، طبیعت‌گردی نیز قرار گرفته و به نوعی گردشگری تجربه‌گرا مورد پسند گردشگران ورودی است.

او در پاسخ به این سوال که در گذشته با توجه به آنکه بیشتر گردشگران خارجی ایران را افراد مسن تشکیل می‌دادند و بیشتر تمایل داشتند در مسیرهای کلاسیک سفر کنند و از آثار تاریخی و باستانی دیدن کنند، اکنون که شاهد تغییر مسیرها و قرار گرفتن بخش‌هایی از طبیعت‌گردی و گردشگری تجربه‌گرا در سبد گردشگران خارجی هستیم، آیا سن گردشگران ورودی تغییر کرده است یا آنکه ذائقه آن‌ها تفاوت یافته، گفت: فعلا هنوز تغییری در سن گردشگران ورودی شاهد نیستیم و بیشتر آن‌ها میانسال هستند اما ذائقه آن‌ها تغییر کرده و به سمت تجربه‌گرایی در سفر رفته‌اند.

واقفی درخصوص تغییراتی که در قیمت تورهای ایران شاهد هستیم نیز گفت: با توجه به تورمی که در ایران وجود داشت شاهد افزایش قیمت در بخش‌های مختلف اعم از اقامت و غذا و… هستیم البته نرخ ارز هم افزایش چشمگیری داشته و این امکان برای آژانس‌داران فراهم شده که قیمت بسته‌های سفر را تا حدود ۴ و ۵ درصد افزایش دهند. این افزایش نرخ در دنیا متداول است. این درحالی است که در گذشته اینگونه نبود و گاها شاهد افزایش بی‌رویه نرخ‌ها می‌بودیم که با اعتراض آژانس‌داران طرف قرارداد ما در خارج رو به رو می‌شدیم و در بسیاری از موارد مسافران را از دست می‌دادیم اما امسال با یک افزایش نرخ معقول همراه هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز