خبرگزاری کار ایران

هفتمین جایزه‌ی فیروزه با تاکید بر تولید صنعتی عروسک فرهنگی و توسعه صنایع فرهنگی برگزیدگان را خواهد شناخت

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۳۸۴۹

هفتمین جایزه‌ی فیروزه در پنج بخش یعنی هدایای فرهنگی، نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی، ساز، عروسک و اسباب‌بازی برگزیدگان خودرا انتخاب کرده و نیمه دوم اسفند ۱۴۰۰ معرفی خواهد کرد.

به گزارش ایلنا، مجید قادری (کارشناس حوزه‌ی اسباب‌بازی و عروسک) داور هفتمین دوره جشنواره کالاهای فرهنگی گفت: به عنوان کشوری که سابقه‌ی طولانی در فرهنگ و هنر دارد و شخصیت‌های متعددی در ادبیات از اساطیر مختلف داریم، معتقدم خیلی از این اساطیر می‌توانند مناسب دنیای امروز بازطراحی شده و به عنوان عروسک‌هایی با تولید انبوه و صنعتی در اختیار مخاطبان قرار بگیرند.

این مدرس بسته‌بندی و طراحی اسباب‌بازی ادامه داد: اسباب بازی یک کالای فرهنگی است و فرهنگی‌ترین کالا در این حوزه عروسک‌ها هستند. این عروسک‌ها هستند که سبک زندگی و آرزوی مخاطبین کودکان و نوجوانان از ابتدای تولد را می‌سازند و اگر ما به این مساله بی‌توجه باشیم، همواره مصرف‌کننده عروسک‌های وارداتی هستیم.

او در ادامه به ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت‌های عروسک ایرانی پرداخت: اگر ما عروسک خارجی را که با فرهنگ دیگر کشورها ساخته شده و مغایر با نظام فرهنگی ماست را وارد دنیای بچه‌ها کنیم، ناهنجاری‌های فرهنگی رخ خواهد داد. پس توجه به ایجاد ساختار تبدیل شخصیت‌های فرهنگی ایرانی به عروسک‌های صنعتی و ایجاد شیوه‌ها و روش‌های تولید صنعتی یکی از خلاهای بزرگی است که بایستی به آن توجه می‌شده، اما این اتفاق رخ نداده است.

قادری همچنین تاکید کرد: با تلفیق دانش فنی و هنر طی آموزش‌هایی می‌توان کارآفرینان را دعوت به این حرکت کرد، اما باید بدانیم سرمایه‌گذاری قابل توجهی در این زمینه لازم است تا بتوان سابقه‌ی طولانی فرهنگ و هنر ایران را حفظ کرد و گسترش داد.

برنامه‌ی ششم توسعه صنایع فرهنگی را فراموش کرده است

علی جانباز (داور هفتمین دوره جایزه کالاهای فرهنگی) نیز با اشاره به مساله‌ی توجه به صنایع فرهنگی، مساله‌ی فروش صنایع فرهنگی و مساله بازارپردازی صنایع فرهنگی، گفت: متاسفانه به عنوان یک موضوع اصلی در دستور کار قرار گرفته نشده است. تقریبا می‌شود گفت در سند ملی توسعه‌ی فناوری‌های فرهنگی و نرم هم باز به این مسائل توجهی نشده است. ما برای توسعه کالای فرهنگی باید بدانیم که به عنوان دستگاه ذیربط چه تکالیف قانونی‌ای برعهده داریم.

این فعال فرهنگی ادامه داد: شما در برنامه‌ی ششم توسعه نگاه می‌کنید و می‌بینید حتی یکبار اشاره‌ای به توسعه‌ی صنایع فرهنگی، کالای فرهنگی و هدایای فرهنگی نشده است. ما الزام قانونی برای دستگاه‌ها و نهادهای مالی مثل بانک مرکزی، وزارت بازرگانی و… نداریم و همچنان برای آن‌ها تکالیفی مشخص نشده است. حتی وزارت فرهنگ و ارشاد هم در این‌باره تکلیفش مشخص نیست.

جانباز که عضو شورای سیاست‌گذاری بخش هدایای فرهنگی در هفتمین دوره جایزه فیروزه نیز بوده است، ادامه داد: در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد باید سوالاتی بپرسیم. آیا تولید کنندگان کالای فرهنگی می‌توانند عضو صندوق اعتباری هنر شوند؟ آیا هنرمند محسوب می‌شوند؟ اینها متاسفانه مشکلات و چالش‌های کسانی است که در حوزی کالای فرهنگی و صنایع فرهنگی مشغولند. حتی نبود تعریف درست از صنایع دستی و صنایع دستی همچنان مشکلی است که این افراد با آن روبرو هستند.

معرفی برگزیدگان هفتمین جایزه‌ی فیروزه در نیمه دوم اسفند

اسماعیل جانعلی‌پور (دبیر هفتمین جایزه کالاهای فرهنگی) با اشاره به آنکه امسال نیز همچون گذشته جشنواره فیروزه با هدف «ترویج، تولید و مصرف کالاها و محصولات فرهنگی ایرانی اسلامی با نگاه ویژه به محصولات فرهنگی اقوام ایرانی»، «تشویق تولیدکنندگان به تولید کالاهای فرهنگی با اولیت‌ها و نیاز‌های کشور»، «ترویج و توسعه فرهنگ کار آفرینی، خلاقیت و نوآوری در حوزه صنایع خلاق»، «زمینه‌سازی به منظور هم‌افزایی شرکت کنندگان صنایع خلایق» و «رونق بازار مصرف کالاهای فرهنگی داخل کشور» فعالیت خود را از آبان‌ماه آغاز کرد، ادامه داد: در این دوره ۳۲ استان در جشنواره «کالا و محصولات فرهنگی» حضور یافتند. همزمان آثار ثبت‌شده در این مسابقات استانی توسط دبیرخانه جشنواره فیروزه مورد ارزیابی قرار گرفت.

جانعلی‌پور تاکید کرد: با پایان داوری‌های استانی و تقدیر از برگزیدگان، داوری جشنواره فیروزه نیز آغاز شد. هیات داوران طی هفته گذشته برگزیدگان در پنج بخش یعنی هدایای فرهنگی، نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی، ساز، عروسک و اسباب‌بازی را انتخاب کرده‌اند. برگزیدگان این جشنواره نیمه دوم اسفند ۱۴۰۰ معرفی خواهند شد.

وی در ادامه افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تغییراتی در شیوه‌های حمایتی این جشنواره صورت خواهد گرفت که اخبار آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

گفتنی است «معرفی فعالان صنایع خلاق به جامعه و نهادهای خصوصی»، «پشتیبانی و حمایت از محصولات فرهنگی تولید شده در استانها و مطرح کردن آن در سطح ملی و بین المللی»، «ایجاد دغدغه فرهنگی میان خانواده‌ها وافزایش مصرف آثار و تولیدات فرهنگی ایرانی و اسلامی»، «گفتمان‌سازی تولید و مصرف کالاهای فرهنگی» از دیگر اهداف این جشنواره عنوان شده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز