خبرگزاری کار ایران

جشنواره موسیقی فجر در پنجمین روز؛

از سالار عقیلی و برملا کردن ابتلایش به کرونا تا رپرتواری از موسیقی نواحی و هنرنمایی خارجی‌ها در نیاوران

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۶۳۵۰

سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر روز یکشنبه بیست و چهارم بهمن ماه نیز طبق روال روزهای قبل در سالن‌های منتخب میزبان گروه ‌ای ایرانی و خارجی بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اجراهای سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر روز یکشنبه بیست وچهارم در تالار وحدت، تالار رودکی، سالن دهلوی، فرهنگسرای نیاوران، فرهنگسرای ارسباران و نمایشگاه بین المللی تهران (سالن میلاد) برگزار شد و هنرمندان و گروه‌های مختلف با سبک‌های متفاوت روی صحنه رفتند.

کنسرت سالار عقیلی یکی از برنامه‌هایی بود که به لحاظ زمانی مدت بیشتری را به خود اختصاص داد و دلیل این اتفاق استقبال مخاطبان بود.

رپرتواری از موسیقی نواحی و بین المللی در دو فرهنگسرا

یک اجرای پاپ در دو سانس؛ «سالن میلاد»

یکی دیگر از کنسرت‌های ویژه جشنواره موسیقی فجر اجرای موسیقی ترکمنی توسط ابراهیم جرجانی بود که به استان گلستان اختصاص داشت و در فرهنگسرای ارسباران روی صحنه رفت. گروه «بربط هرمزگان» به سرپرستی مرتضی کریمی فاتح‌پور نیز در سانس دوم اجراهای ارسباران، راس ساعت ۲۱:۳۰ به اجرای رپرتواری از موسیقی نواحی پرداخت. محمود صادقی ورگ (نوازنده خراسان شمالی) و سعدالله نصیری (هنرمند خطه کردستان) هم در سانس دوم فرهنگسرای ارسباران در دو بخش مجزا روی صحنه به اجرای آثاری از موسیقی فولک و مقامی پرداختند. گروه مصری حاضر در جشنواره، متشکل از محمد ابوذکری و ارسو کازیموف نیز در فرهنگسرای نیاوران در سانس اول به اجرای دونوازی پرداختند. تکنوازی پیانو توسط هنرمند آلمانی هم زینت بخش سالن اصلی فرهنگسرای نیاروران در سانس دوم بود. در ادامه ناصر زینعلی خواننده پاپ طی دو سانس ۱۹:۰۰ و ۲۲:۰۰ در سالن میلاد واقع در نمایشگاه بین المللی به اجرای قطعاتش پرداخت.

محمد الهیاری سرپرست دفتر موسیقی و رییس سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر از تمام اجراهای مجموعه سالن‌های بنیاد رودکی دیدن کرد.

تالار وحدت و اجراهای روز یکشنبه

بازخوانی آثاری از درویش خان، شیدا و دیگر بزرگان

بهره گیری از استعدادهای جوان در ارکستر «نغمه باران»

در سانس اول تالار وحدت میزبان ارکستر نغمه باران بود که به اجرا و بازخوانی قطعاتی از موزیسین‌های ایرانی اختصاص داشت. سرپرستی و خوانندگی ارکستر ملی نغمه باران به عهده علی امیر قاسمی است و محمدرضا صفوی رهبری ارکستر را به عهده دارد.

ارکستر نغمه باران به اجرای آثاری از حسین دهلوی، علی اکبر شیدا، درویش خان، علی تجویدی، احمد خوشدل، همایون خرم، پرداخت و یک قطعه هم به آهنگسازی علی امیرقاسمی اجرا شد.

ویلون، کلارینت، پیانو، آلتو، ویلونسل، فاگوت، تنبک، تیمپانی، کنترباس، تار، عود، سنتور، فلوت و ابوا سازهایی بودند که در ارکستر نغمه باران نواخته شدند. ارکستر ملی نغمه باران در سال ۱۳۸۵ تاسیس شده و یکی از اهداف آن شناسایی و معرفی استعدادهای جوان در حوزه آهنگسازی، تنطیم و نوازندگی بوده است. لذا در این شانزده سال علاوه بر کشف استعدادهای جوان از اقصی نقاط کشور حضور پررنگی در این سال‌ها در جشنواره‌های فجر و کنسرتهایی را در تالار وحدت روی صحنه ببرده است.

از سالار عقیلی و برملا کردن ابتلایش به کرونا تا رپرتواری از موسیقی نواحی و هنرنمایی خارجی‌ها در نیاوران

سالار عقیلی و راز سر به مهر کرونا گرفتنش

رپرتواری از آثار قدیمی و جدید

دومین سانس از پنجمین روز جشنواره موسیقی فجر، ساعت ۲۱:۳۰ ارکستر راز و نیاز با سرپرستی و خوانندگی سالار عقیلی روی صحنه رفت.

گفتنی است گروه راز و نیاز توسط سالار عقیلی در سال هفتاد و سه تشکیل شده است. این گروه در ابتدا توسط سه نفر کار خود را آغاز کرده تا به امروز هرچه گذشته بر تعداد اعضای آن اضافه شده و حال آن‌ها هفده نفر هستند. سالار عقیلی به اتفاق اعضای این گروه کنسرت‌های متعددی را در داخل و خارج از کشور برگزار کرده اند.

سالار عقیلی به اتفاق اعضای ارکسترش به اجرای قطعات «دلبرجان»، «شرح روزگار»، «بی قرار»، «کجایی»، «برف پیری»، «لیلای من»، «کلنل»، «ایران»، «سرو زیر آب»، «چه بگویم»، «تنها می‌مانم»، «مادر»، «از تنهایی گریه مکن»، «خوشه چین»، «میون آیکم»، «حانیه»، «تبریز در مه»، «ایران جوان» پرداخت.

سالار عقیلی، در کنسرت شب گذشته به اجرای قطعات جدیدی پرداخت که یکی از آن‌ها مادر نام داشت و عقیلی درباره آن گفت: این اثر پیش از دوران کرونا ساخته شده بود و قرار بود ارائه شود و در کنسرت‌ها خواند شود اما پاندمی اجازه این اتفاق را نداد و حال آن را برای اولین بار در جشنواره موسیقی فجر اجرا می‌کنم.

در میانه کنسرت سالار عقیلی به پشت استیج رفت و در این فاصله مخاطبان شاهد دونوازی عود و تنبک توسط صابر سوری و سحاب تربتی بودند که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

عقیلی در بخش دیگری از کنسرت از ابتلایش به بیماری کرونا گفت. او ادامه داد: هشتاد درصد ریه من درگیر شده بود و وضعیت خوبی نداشتم. اما از آنجایی که همیشه به مخاطبان خبر خوب می‌دهم نخواستم با اعلام خبر بیماری‌ام به رسانه‌ها مردم و مخاطبان را نگران کنم. وی در بخش دیگری از برنامه به از اعضای ارکسترش تشکر کرد.

او در اواخر کنسرت به اجرای قطعه «ایران جوان» پرداخت اما پیش از خواندن این قطعه پیش درآمدی آوازی را پیشکش مخاطبان کرد. پس از استقبال مخاطبان سالار عقیلی مجددا این اثر قدیمی و تاریخی را اجرا کرد که مجددا مورد تشویق حضار قرار گرفت.

تالار رودکی و سه اجرا در قالب دو سانس

یک اجرای کلاسیک از آثار هنرمندان مطرح جهان

تالار رودکی هم مانند شب‌های گذشته سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر به میزبانی گروه‌های ایرانی پرداخت.

در سانس اول، ساعت ۱۸:۳۰ مخاطبان شاهد رسیتال کلارینت و پیانو بودند. این اجرا نسبت دیگر کنسرت‌ها از مخاطبان کمتری برخوردار بود و بخش اعظم سالن حین اجرا خالی از جمعیت بود.

در این کنسرت محمد عبد نیک فرجام (دانش آموخته هنرستان موسیقی پسران و دانشگاه تهران) و هستی صفایی (دانش آموخته مقطع کارشناسی و دانشجوی ارشد در رشته نوازندگی پیانو) به اجرای قطعاتی از موزیسین‌های مطرح جهان پرداختند.

گفتنی است محمد عبد نیک فرجام در هنرستان موسیقی پسران به عنوان سفیر «دیجیتال کلارینت آکادمی» به تدریس می‌پردازد. هستی صفایی نیز سال نود و هشت به عنوان فینالیست مسابقات نوازندگی یاماها در امارات متحده روی صحنه رفته است.

تک نوازی پیانو و حوصله و لذت مخاطبان در یک اجرای طولانی

تالار رودکی در سانس دوم به اجرای تکنوازی پیانو توسط نیما شناوری اختصاص داشت و او قطعاتی کلاسیک را اجرا کرد.

نیما شناوری هنرمند جوان عرصه موسیقی زاده سال هفتاد و هفت فراگیری پیانو را از کودکی نزد پدر آغاز کرد و سپس در هنرستان موسیقی نزد رضا طاهری و رافائلل میناسکانیان آموزش دید. وی همچنین ازمسترکلاس‌های تامرا دولیزه و گوتلیب والیش نیز بهره برد. او دانشجوی کارشناسی موسیقی و دارای عنوان نخبه هنری از بنیاد ملی نخبگان در رشته موسیقی است. او در جشنواره موسیقی جوان هم به کسب رتبه نخست نائل شده است. شناوری همچنین در دومین دوسالانه جایزه پیانوی باربد هم رتبه نخست را کسب کرده است.

اجرای گروه تازه تاسیس «ویوا»

بخش بعدی برنامه در سانس دوم تالار رودکی به اجرای گروه «ویوا» اختصاص داشت که محمدامین عسگری (سرپرست و نوازنده گیتار) و علی دل‌انگیز (نوازنده ویلون) اعضای آن هستند.

گروه «ویوا» به اجرای قطعاتی از آهنگسازان مطرح کلاسیک جهان پرداختند. گفتنی است گروه «ویوا» که کار خود را با اجراهای خصوصی شروع کرده، تلاش دارد به اجرای قطعات گیتار و ویلون کمتر اجرا شده بپردازد. اجرای قطعات ایرانی برنامه آینده اعضای گروه دو نفره «ویوا» است.

سالن حسین دهلوی و یک تکنوازی فاخر

فرامرز پایور و یادی از او با نوای سنتور رامین صفایی

سالن دهلوی که در جشنواره سی و هفتم فجرهرشب را با نام یکی از بزرگان موسیقی سپری می‌کند در روز یکشنبه بیست و چهارم بهمن ماه در تک سانس خود، راس ساعت ۲۱:۳۰ میزبان رامین صفایی بود. رامین صفایی در این کنسرت بداهه نوازی گوش نوازی را برای مخاطبان اجرا کرد.

گفتنی است رامین صفایی فراگیری سنتور را نزد ناصر صفایی آغاز کرده و در سال‌های خفتاد تا هفتاد و هفت نزد زنده یاد فرامرز پایور شاگردی کرده است. او همچنین از محضر اساتیدی چون زنده یاد پرویز مشکاتیان، پشنگ کامکار و مجید کیانی بهره برده است. او همچنین در اوائل دهه هشتاد گروه موسیقی «چنگ» را سرپرستی کرده و به اتفاق اعضای آن در شهرهای مختلف ایران به اجرای برنامه پرداخته است.

از دیگر فعالیت‌های رامین صفایی می‌توان به همکاری او با محمدرضا شجریان و مجید درخشانی اشاره کرد. او به اتفاق اعضای گروه «شهناز» در کشورهای مختلف به اجرای کنسرت پرداخته و آلبوم‌هایی را طی همکاری با دیگر هنرمندان در کارنامه دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز