خبرگزاری کار ایران

کتاب «علوم اجتماعی و سیر تکوینی آن» به چاپ هشتم رسید

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۶۱۷۹

خوانندگان فارسی زبان در کتاب «علوم اجتماعی و سیر تکوینی آن» برای نخستین بار با عقاید تازه‌ای در فلسفه و جامعه‌شناسی مانند مذهب پدیدارشناسی (فنومونولوژی) آشنا می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «علوم اجتماعی و سیر تکوینی آن» تالیف احسان نراقی به همت نشر فرزان روز با قیمت ۷۰ هزار تومان به چاپ هشتم خود رسیده است.

کتاب حاضر، که چاپ نخستین آن حدود سی سال پیش منتشر شد، تاکنون در پرورش فکری دانشجویان علوم اجتماعی و رشته‌های مربوطه به آن در دوره‌های تحصیلی پی در پی، موقعیتی ویژه داشته و از شمار کتاب‌های اصلی این رشته‌ها بوده است. در چاپ حاضر، علاوه بر ویرایش و حک و اصلاح متن، بخشی به عنوان «تحولات جدید علوم اجتماعی» افزوده شده است که شامل بررسی و تحلیل این تحولات در طول سی سال گذشته است و مسلما راهنمایی باارزش برای دانشجویان علوم اجتماعی و سایر علاقمندان به این رشته و حیات سیاسی اجتماعی جوامع به شمار می‌رود.

مولف کتاب، احسان نراقی، یکی از پایه‌گذاری این رشته در ایران از طریق تاسیس «موسسه تحقیقات اجتماعی» و بعد «دانشکده علوم اجتماعی» در چهل سال گذشته است.

مولف کتاب در مقدمه آن آورده است:

علوم اجتماعی روش تحصیلی و به اصطلاح راسیونالیستی را در دو جهت دنبال می‌کرد. اعمال بیش از پیش روش‌های جامعه‌شناسی تجربی آمریکا، و دیگری روش‌های متاثر از فلسفه مارکسیستی که هر دو جنبه توصیفی داشت، منتهی در جهتی خاص. در هیچ یک از دو مکتب، طرح مسئله مورد بحث نبود. از سال‌های اواخر دهه هفتاد به بعد اصل طرح مسئله مورد بحث قرار گرفت. از این جهت باز این علوم به سوی فلسفه رو بر تاخته‌اند.

عباس زریاب نیز در نقدی بر چاپ اول این کتاب آورده است:

تا آنجا که می‌دانم، این کتاب از جمله کتب بسیار معدودی است که خوانندگان فارسی زبان در آن نخستین بار با عقاید تازه‌ای در فلسفه و جامعه‌شناسی آشنا می‌شوند مانند مذهب پدیدارشناسی (فنومونولوژی) ادموند هوسرل و ماکس شلر و عقاید بدیع ویلفردو پارتو جامعه‌شناس ایتالیایی و مالینوسکی جامعه‌شناس لهستانی و عقاید سوروکین و گورویچ و نظار ایشان.

بیژن تلیانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز