خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با معاون سابق گردشگری کشور مطرح شد؛

چرا «لغو روادید گروهی گردشگری ایران و روسیه» اجرایی نشد؟ / کرونا مقصر شناخته شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۹۸۲۲

معاون پیشین گردشگری کشور درخصوص چرایی اجرایی نشدن توافقنامه «لغو روادید گروهی گردشگری ایران و روسیه» گفت: شیوع کرونا و سویه‌های جدید آن سبب شد تا این توافقنامه تاکنون به مرحله عملیاتی نرسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، توافقنامه سفرهای گروهی بدون روادید برای گردشگران دو کشور ایران و روسیه در ۲۸ مارس ۲۰۱۷ (۸ فروردین ۱۳۹۶) در مسکو امضا شد و بالاخره ایران و روسیه در خردادماه ۱۴۰۰ برنامه اجرایی موافقت‌نامه «لغو روادید گروهی گردشگری» را امضا کردند که بر آن اساس، شهروندان دو کشور به صورت گروهی از ۵ تا ۵۰ نفر از طریق آژانس مسافرتی و بدون ویزا می‌توانند به ایران و روسیه سفر کنند. اعتبار زمانی اجرای این تفاهم‌نامه تا ۲۰۲۳ تعیین شده است. با وجود این تفاهم‌نامه، اما شهروندان دو کشور در سفرهای انفرادی و بدون آژانس همچنان باید ویزا دریافت کنند.

نهادهای هماهنگ‌کننده این توافقنامه از طرف ایران - وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران و نمایندگان ذیصلاح آن، از طرف روسیه – روس توریسم و مقامات اجرایی در زمینه گردشگری نهادهای قوه اجرایی فدراسیون روسیه هستند.

حتا در تیر ماه ۱۴۰۰ وزارت امورخارجه روسیه در بیانیه‌ای توافقنامه میان دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در خصوص سفرهای گروهی بدون روادید برای شهروندان دو کشور را لازم‌الاجرا دانست. در بخشی از این بیانیه آمده است، پذیرش گروه‌های توریستی در فدراسیون روسیه از ایران در چارچوب توافقنامه پس از رفع محدودیت‌های موقت ورود شهروندان خارجی به این کشور بر اساس دستور دولت فدراسیون روسیه در تاریخ ۱۶ مارس سال ۲۰۲۰ «(۲۶ اسفند ۹۸) در مورد محدودیت موقت ورود اتباع خارجی و افراد بدون تابعیت به فدراسیون روسیه و تعلیق موقت صدور ویزا و دعوت نامه» در رابطه با همه گیری جدید ویروس کرونا امکان‌پذیر است.

با وجود آنکه اکنون در دومین ماه از سال ۲۰۲۱ به سر می‌بریم و باید تاکنون شاهد عملیاتی و اجرایی شدن موافقت‌نامه «لغو روادید گروهی گردشگری ایران و روسیه» باشیم اما این مهم تاکنون به مرحله اجرا نرسیده و همچنان برای سفر ایرانی‌ها و بعضا روس‌ها باید ویزا صادر شود.

ولی‌الله تیموری (معاون سابق گردشگری کشور) که مراحل موافقت‌نامه «لغو روادید گروهی گردشگری ایران و روسیه» در زمان معاونت او در حوزه گردشگری رقم خورد و امضا شد و به نوعی او یکی از عوامل اصلی به ثمر رسیدن این موافقت‌نامه به حساب می‌آید، در خصوص این مهم که چرا تاکنون این توافقنامه به مرحله اجرا نرسیده است، گفت: تمام مفاد این تفاهم‌نامه به امضاء رسیده و تقریبا به اجرا رسیده اما کرونا سبب شد تا با تاخیر در عملیاتی شدن آن روبه‌رو شویم. تمام فرایندهای اجرایی این تفاهم‌نامه انجام شده چنانکه از سوی ایران، آژانس‌های معتمد به روس‌ها معرفی و از سوی روسیه نیز آژانس‌های مورد تایید آن‌ها به ایران معرفی شده‌اند اما عملیاتی شدن آن با کرونا و شیوع سویه جدید آن همراه شد. هرچند ممکن است ما مرزها را به سوی گردشگران باز کرده باشیم اما طرف مقابل ما نیز باید آمادگی لازم برای اعزام و یا سفر گردشگران را داشته باشد.

او درخصوص آخرین اقدامات انجام شده در خصوص لغو ویزای سفرهای گروهی ایران و روسیه گفت: قرار بر آن شد که هر دو گروه (ایران و روس) با ستادهای کرونای خود در خصوص اعزام و سفر گردشگران ورودی و خروجی به تفاهم برسند و اجازه‌های لازم صادر شود. ما نیز این طرح را در ستاد ملی کرونا مطرح کردیم و در آبان ماه اجازه داده شد تا از آذر ماه مرزها برای گردشگران بازشوند. قرار بود از آن زمان این اتفاق بیفتد اما شیوع سویه‌های جدید کرونا به نوعی مانع این امر شد.

تیموری در پاسخ به این سوال که آیا مشکل فقط سویه جدید کرونا است و یا آنکه مشکلاتی در بخش‌های اداری و پروتکل‌های آن‌ها وجود دارد، گفت: از نظر فرایند رسمی، اجرایی و تشریفاتی، همه کارها انجام شده و اکنون آن‌ها می‌توانند با این فرایند به ایران سفر کنند. با توجه به گزارش سازمان جهانی گردشگری که مطرح شده است؛ گردشگری آسیا و خاورمیانه با ریزش ۹۳ درصدی گردشگران نسبت به سال‌های قبل از شیوع ویروس کرونا روبه‌رو است، بنابراین می‌توان گفت هنوز حوزه گردشگری به روال سابق خود باز نگشته است. بنابراین نمی‌توان گفت اگر قرارداد و یا تفاهم‌نامه‌ای هم نوشته شده حتما باید سریعاً اجرایی شود بلکه باید در انتظار فراهم شدن شرایط نشست. در این میان نیاز است تا فضای رسانه‌ای تا حدودی تعدیل شود چراکه هنوز در حال ارسال پالس‌های منفی هستیم و دائم از تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا و امیکرون گزارش‌هایی در رسانه‌ها منتشر می‌شود. این امر باید مدیریت شود تا بتوانیم گردشگران را جذب کنیم. جذب گردشگران روس متاثر از شرایط بین‌المللی است و چیزی جدید و مختص به ایران نیست.

تمام این صحبت‌ها درحالی مطرح می‌شود که هنوز گردشگران روس و شهروندان روسیه ایران را به درستی نمی‌شناسند و بنابر گفته توراپراتورها هنوز تبلیغات درستی از ایران و جاذبه‌های آن در رسانه‌های اجتماعی و محلی روسیه انجام نگرفته. نباید فراموش کرد که توافقنامه سفرهای گروهی بدون روادید برای گردشگران دو کشور ایران و روسیه در ۲۸ مارس ۲۰۱۷ (۸ فروردین ۱۳۹۶) در مسکو کلید خورد و بر این اساس تا امروز که به نوعی به اجرایی شدن آن نزدیک شده‌ایم بیش از ۵ سال می‌گذرد، معاون سابق گردشگری کشور در پاسخ به این سئوال که چرا در طول این سال‌ها که فرصت مناسبی برای معرفی ایران و جاذبه‌های گردشگری آن به گردشگران روس بود، درصدد انجام تبلیغات درست و مثبت برای معرفی ایران به روس‌ها برنیامده‌اند، گفت: با شیوع کرونا تمام فعالیت‌ها و کارها در حوزه گردشگری تعطیل شد بنابراین نمی‌توان گفت چرا طی این سال‌ها کاری انجام نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز