خبرگزاری کار ایران

ساماندهی و مناسب‌سازی مسیر ارتباطی آرامگاه کوروش تا کاروانسرای مظفری

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۲۷۲۳

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد از ساماندهی و مناسب‌سازی مسیر ارتباطی حد فاصل آرامگاه کوروش تا بنای کاروانسرای مظفری خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، افشین ابراهیمی (مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد) با اشاره به ساماندهی و مناسب‌سازی مسیر ارتباطی حد فاصل آرامگاه کوروش تا بنای کاروانسرای مظفری گفت: هدایت با قاعده بازدیدکنندگان در اماکن تاریخی، خاصه محوطه‌هایی نظیر پاسارگاد که دارای وسعت زیاد و تعداد پرشمار مراجعه‌کننده هستند، همواره از دغدغه‌های اصلی متولیان حفاظت بوده است. بخشی از این دغدغه ریشه در رفتار بازدیدکنندگان و بخشی دیگر ریشه در زیرساخت‌های گردشگری دارد. جدا از چالش‌های رفتاری، برخورداری از زیرساخت مناسب این امکان را فراهم می‌سازد تا گردشگر بدون سردرگمی و اتلاف وقت، بازدیدی امن و مفید را تجربه کند و آثار نیز در معرض آسیب‌های احتمالی کمتری قرار گیرند.

او ادامه داد: در مجموعه میراث جهانی پاسارگاد هرچند مسیرهای دسترسی وضعیت قابل قبولی را نشان می‌دهند اما همچنان می‌توان شرایط بهتری را برای مجموعه رقم زد. مسیر سنگفرش ایجاد شده از ورودی مجموعه تا آرامگاه کوروش (سال ۱۳۹۸) با ویژگی‌های ممتاز بصری و کارکردی خود که آن را به محوری فاخر بدل کرده است به قدر کفایت رضایت هر بازدیدکننده‌ای را برمی‌انگیزد. پلکان تازه تاسیس تل تخت، گردشگران را با فراغ بال به فراز صفه و بام پاسارگاد رهنمون می‌سازد تا از مشاهده دشت مسحور شوند.

ابراهیمی افزود: در مورد برج سنگی، کاخ‌ها، آبراهه‌ها و دیگر تاسیسات نیز شرایط دسترسی تا حدود زیادی مساعد و مطلوب است که البته نباید به این سطح نقاعت کرد. در این بین مسیر آسفالت حد فاصل آرامگاه کوروش تا تل تخت هر چند از دهه‌های گذشته تاکنون محور اصلی ارتباطی مجموعه بوده و گره از بار ترافیکی محوطه گشوده است اما به شکل گریزناپذیری به اصلاح و ساماندهی نیاز دارد. این مهم پیشتر نیز در شورای فنی و شورای راهبردی پایگاه مطرح و ضرورت آن به تایید رسیده است. در اواخر سال ۱۳۹۹ با اختصاص اعتبار استانی برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری پاسارگاد، این فرصت فراهم آمد تا در نخستین گام، پروژه ساماندهی و مناسب‌سازی مسیر بازدید حد فاصل آرامگاه کوروش تا بنای کاروانسرا اجرایی شود.

به گفته مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد، در این مرحله نسبت به احداث مسیری به پهنای تقریبی دو و نیم متر از ورودی صفه آرامگاه تا ورودی کاروانسرا و از آنجا تا مسیر آسفالت فعلی با استفاده از کف‌پوش‌های بتنی اقدام خواهد شد. با نهایی شدن مطالعات طرح و تکمیل نقشه‌های عملیاتی، این پروژه از نیمه آذر ماه آغاز شد و پیش از فرا رسیدن نوروز به بهره‌برداریخواهد رسید. مراحل بعدی پروژه بهسازی مسیر اصلی ارتباطی مجموعه، بسته به تخصیص اعتبار از حوالی کاروانسرا تا تل تخت را دربرخواهد گرفت و مشتمل بر دو حرکت کلی است. نخست؛ لبه‌گذاری و اصلاح وضعیت کنونی راه آسفالتی و دوم؛ پیاده‌روسازی به پهنای تقریبی سه متر با استفاده از کف‌پوش‌های بتنی در حاشیه مسیر آسفالتی برای تردد امن و آسوده افرادی که به هر دلیل تمایلی به استفاده از ماشین‌های برقی ندارند. با انجام این پروژه، طولانی‌ترین محور ارتباطی مجموعه به طول تقریبی ۲۲۰۰ متر که جنوب و شمال محوطه را به یکدیگر متصل می‌سازد، به شکل زیبنده‌ای سامان خواهد گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز