خبرگزاری کار ایران

سیدحسین میرمعزی:

نظام آرمان‌های اجتماعی اصلی‌ترین بخش سند الگوست

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۲۴۹۵

عضو شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: نظام آرمانهای اجتماعی که در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به نام نظام آرمان‌ها شناخته می‌شود یکی از بخش‌های اصلی الگوست.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین میرمعزی (عضو شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت) به تبیین نظام آرمان‌های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخت.

رییس اندیشکده عدالت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اظهار کرد: نظام آرمان‌های اجتماعی که در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به نام نظام آرمان‌ها شناخته می‌شود یکی از بخش‌های اصلی الگوست. مقصود از نظام آرمان‌های اجتماعی، مبنایی‌ترین نظام ارزش‌های فرازمانی، فرامکانی، فراعرصهای، الهام‌بخش، جهت‌دهنده، هدایت‌کننده و راهبری‌کنندۀ تحول تکاملیِ جامعه است.

وی افزود: هدف از نظام آرمان‌های اجتماعی، نهادینه‌سازی و گسترش نظام آرمان‌های انسان در جامعه است از اینرو، بدون تصویر روشنی از نظام آرمان‌های انسان نمی‌توان به نظام آرمان‌های اجتماعی دست یافت.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: نظام آرمانهای انسان بر اساس روابط چهارگانه انسان با خداوند، خود، انسانهای دیگر و جهان تبیین شده است. آرمان اصلی، دستیابی به مقام عبودیت تامه و خلافت تامة الهیه است و بقیه آرمانها، همسو با این آرمان، تعیین می‌شود. بدین ترتیب، سایر آرمانها عبارت‌اند از نفس مطمئنه در رابطه انسان با نفس خود، سلامت و قوت بدن در رابطه انسان با جسم خود، ولایتمداری در رابطه انسان با امام، اخوت در رابطه انسان با مسلمانان، همزیستی توحیدی در رابطه انسان با اهل کتاب، دستیابی به قدرت برتر در رابطه با معاندین، ایمان کامل در رابطه انسان با عالم غیب و برخورداری کامل در رابطه انسان با عالم طبیعت و شهود.

میرمعزی خاطرنشان کرد: نظام آرمان‌های اجتماعی با این تلقی که اجتماع، هویتی تألیفی از افراد و اعیان و ساختارها و نهادها و فرآیندها دارد به دو بخش آرمان‌های اصلی و آرمان‌های زمینه‌ای تقسیم شده است. آرمان‌های اصلی اجتماعی، آرمان‌های مربوط به مجموعه انسان‌هایی است که در این جامعه زندگی می‌کنند و آرمان‌های زمینه‌ای مربوط به بخش اعیان و نهادها و فرآیندها و… در جامعه است. آرمان‌های زمینه‌ای، زمینه‌های لازم برای تحقق آرمان‌های اصلی اجتماعی را فراهم می‌کنند.

عضو شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: نظام آرمان‌های اجتماعیِ اصلی در چهارچوب روابط چهارگانه جامعه با خدا، با اعضای خود، با جوامع دیگر و با خلقت تدوین شده است. آرمان محوری در این نظام که سایر آرمان‌های اجتماعی در حقیقت فروعات آن هستند عبارت از بسط کلمة الله و دستیابی بیشترین تعداد از افراد جامعه به بیشترین سطح از قرب الهی است.

وی ادامه داد: بقیه آرمان‌های اصلی عبارتند از بسط نفوس مطمئنه در جامعه، بسط سلامت عمومی، بسط ولایتمداری، بسط اخوت نسبت به جوامع مسلمان غیر معاند، دستیابی به قوت برتر نسبت به جوامع معاند و بسط همزیستی توحیدی نسبت به جوامع اهل کتاب، بسط معنویت در جامعه و بسط رفاه عمومی. آرمان‌های زمینه‌ای نیز عبارت‌اند از عدالت و امنیت و فراوانیِ نعمت‌های مادی نظیر رشد در همه عرصه‌های زندگی.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز